Update Vondelingetje Pepe

Gestart door manette, augustus 03, 2005, 15:03:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

manette

Het is al weer ruim 6 weken geleden dat een gewond (kattenbeet) staartloos schepseltje in onze hondenkennel belandde.  

Toen hij na een week -tegen de verwachtingen in- nog leefde en er zich nog niemand voor hem gemeld had, kochten we maar een kooitje. De stikjaloerse hond zag tandenknarsend toe hoe dit kleine blauwe indringertje ook nog eens speelgoed en een spiegeltje kreeg.  Hij knapte snel op. Hele verhalen tegen de spiegel, zijn beste vriend, druk doen en headbangen. Wel was hij erg onhandig in de kooi, viel regelmatig van een stok en hij klom ook helemaal niet via de tralies. Dit -al wat oudere- vogeltje was duidelijk geen kooitje gewend. Inmiddels klautert hij als een aap door zijn kooi, al maakt hij af en toe nog wel een inshattingsfoutje (heel komisch).

Aanvankelijk at hij allleen zaad en negeerde alle andere hapjes die ik in zijn kooi hing. Inmiddels heeft hij ontdekt dat je met trosgierst een lekkere bende kunt maken, ook al lust je het niet. Hij lust graag gras en ik heb ontdekt dat hij paardestek een delicatesse vindt, dus met engelengeduld heb ik hem nu zover gekregen dat hij op mijn vinger komt zitten om het te eten. Grappig is, dat hij alleen op mijn vinger durft te stappen als hij dicht naast zijn vriendje (de spiegel) zit. Zodra ik mijn hand langzaam door de kooi wil bewegen stapt hij af.  Als hij geen zin heeft in mijn toenadering, gaat hij druk zijn veren poetsen, eten of de andere kant opkijken. In de hondenwereld noemen we dit 'overspronggedrag' en ik zie meer overeenkomsten tussen het gedrag, leerproces en de intelligentie van parkieten en honden (al is mijn hond dat van die intelligentie niet met me eens).

Hij is nu een week of 2 in de rui en langzaam groeit er een hele mooie staart, die iedere dag langer wordt.

Ik moet door Pepe vaak aan mijn eerste parkietje Coco denken, die nu al weer zo'n 23 jaar dood is. Coco was tam en kon praten. Ik hoop dat ik Pepe zo tam kan krijgen dat hij in ieder geval af toe uit zijn kooitje kan om even de vleugeltjes te strekken.

Graag wil ik iedereen bedanken die mij in het begin met advies heeft bijgestaan. Ik bezoek dagelijks het forum en heb veel opgestoken van alle berichten.

groetjes,
manette

manette

Hm, ik had gedacht dat ik er een fotootje bij had gezet (hier links), maar die staat bij mijn profiel. Geen idee hoe ik hem hiernaast krijg (ben erg blond met dit soort dingen), maar iedereen die Pepe met staart wil zien, moet maar even op mijn profiel klikken...

Chantalleke

Knap ventje hoor!  :D

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act=UserCP&CODE=24
En dan je eigen foto uploaden  (Heeft Jorijn eenkeer als tip gegeven  ;) )

Chantal

manette

Met dank aan Chantal, hier dan toch het fotootje.
Tenminste, als het goed is...

Elfje

Fijn dat het allemaal goed is gekomen met Pepe
Veel plezier met Pepe!

Groetjes Elfje

Sonja

Hoi Manette,

Wat fijn om te horen, dat het zo goed gaat met Pepe!
Ik vind het geweldig goed van je, dat je dit parkietje zo goed hebt opgevangen, en hem een thuis hebt geboden, geweldig!  :thumbsupsmiley:
Hij ziet er prachtig uit op de foto!

Leuk, dat je even laat weten, hoe het met hem gaat, en nog heel veel plezier met je kleine vriend!  ;)

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

Wat fijn Manette dat het allemaal zo goed gaat! :D
En inderdaad: bij parkieten noem je het vertoonde gedrag ook overspronggedrag!
Ik hoop dat je nu en in de toekomst nog veel plezier zult beleven aan je gevleugelde vriend!


Carla

Tof te horen dat je vriendje zo goed is opgeknapt.
Hij is echt wel een topmodel zeg ! B) Hij poseert heel mooi voor de foto.
Nog veel plezier met je grasje !! ;)