Koolsoort

Gestart door Pam, augustus 03, 2005, 13:49:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pam

Hallo medefreakers,

Vanmiddag stond er bij ons chinese kool op het menu. Wij vonden het heel lekker en ik heb Okkie dus ook maar een stukje gegeven. Nu heb ik op een andere site gelezen dat koolsoorten niet goed zou zijn voor onze vriendjes. Hier op mijn favoriete site kan ik hierover niets vinden.
De kool zou gaan gisten in het maagje??? Heeft iemand enig idee of je nu wel of niet een koolsoort kunt geven?
Toedels Pam en Willem

Chantalleke

Hoi,

Ik weet niet precies hoe het bij parkietjes werkt, maar wij hebben ook een konijntje en ik weet dat te veel kool tot gasvorming kan leiden. Ik denk dus dat af en toe een heel kleine hoeveelheid niet zo veel kwaad kan, maar wees er dus wel voorzichtig mee.

Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar misschien weten de experts meer te vertellen.

Groetjes,
Chantal

Safrena

#2
Hey Pam

Je mag af en toe een beetje kool geven aan je parkiejte

Mijn meisjes eten ook graag wat bloemkool of rode kool mee aan tafel ;)

vele groetjes

Pam

Pffffff, een hele geruststelling. Ik was al een beetje bang dat wanneer ik vanavond thuis zou komen Okkie niet al te lekker zou zijn, maar uit jouw antwoord Safrena blijkt dat ik me niet ongerust hoef te maken.

Bedankt.
Toedels Pam en Willem

Parkieten-Freak

Volgens mij kan een beetje kool echt geen kwaad. Mijn parkiet krijgt ook wel eens een een (niet te lang) gekookt spruitje. Het is me nooit opgevallen dat hij er last van had.


Jojo

Ik heb wel eens gehoord/ gelezen dat kool juist niet zo heel goed is, vooral als je gevoelige darmen hebt.
Koolsoorten kunnen vervelende gassen gaan vormen en wordt dan ook afgeraden bij mensen met een spastische darm of met de ziekte van Crohn.
Daarom lijkt het mij dan ook niet echt geschikt voor onze vogeltjes, die reageren nog veel sterker op bepaalde dingen.

Safrena

#6
Hey jojo

Mijn meisjes krijgen heel af en toe een heel klein stukje bloemkool of rode kool of  een spruitje en hebben nog nooit last gehad van een klein stukje kool.

Heb onlangs gelezen trouwens dat de chinese kool niet echt tot de kool behoort maar tot de bladgroente

CiteerChinese kool is eigenlijk geen kool maar een bladgroente en komt oorspronkelijk uit China. Het is een gezonde, caloriearme groente (16 Kcal per 100 gram), die onder andere vitamine C, veel calcium en eiwit bevat.
[size=8]Bron: http://www.hollandsepot.dordt.nl/producten/producten.htm[/size]

Vele groetjes

Tjipie lover

K heb laatst een boekje gelezen waarin stond dat ze absoluut geen koolsoorten mochten eten!
Groeten Ank.

Parkieten-Freak

#8
Ank, wat voor boekje was dat, en wat is de reden dat parkieten geen koolsoorten zouden mogen eten?
ik kan namelijk geen enkele reden bedenken waarom het niet zou mogen....... :blink:

Koolsoorten kunnen "zwaar op de maag" liggen bij mensen, maar dat kun je weer voorkomen door de kool niet te lang te koken.
Het is erg gezond zelfs!


Pam

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Okkie had gisterenavond nergens last van dus de volgende keer krijgt hij weer een stukje.
Nog een vraagje. Ik lees hier dat de groente bij sommigen van jullie eerst gekookt wordt (een klein beetje dan) maar ik geef altijd rauwe groente. Wat is het beste?
Toedels Pam en Willem

Safrena

#10
Hey Pam

In rauwe groentjes blijven vaak de meeste vitaminatjes zitten maar dan moet er gezorgd worden dat alles heel goed is afgespoeld ;)

En gekooke groentjes zitten dan wat minder vitamintjes maar dan ben je zeker dat vrijwel alle bacteriƫn erin weg zijn ;)

Beiden hebben dus voor en nadelen. ;)

Mijn meisjes krijgen beide zowel gekooke als rauwe groentjes, dit hangt af van het soort groentjes ;)

Vele groetjes