Steeds vaker gaat ze liggen... (?)

Gestart door Jacko, februari 09, 2008, 14:15:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacko

Hallo forumleden.

Had even een korte vraag.
Sinds kort, denk net 2 weken, gaat onze meest tamme parkiet overal waar ze wil gewoon liggen.
Toetsenbord is haar favo' plek, verder kan je er vaak vinden op planken, wasbak, op de kooi etc.
Hierbij trekt ze haar pootjes in, puntjes van de vleugels gaan overeind en koppie gaat op d'r rug. Meestal valt ze dan in slaap.
Ze komt uit een nestje waarvan de vader een Engelse is en de moeder een gewoon grasje. Voor mijn gevoel heeft ze wat kleinere pootjes dan normaal en is haar lichaampje wat groter.

De vraag hierbij is; is dit normaal gedrag voor leeftijd [gbrn: 17 april '07], heeft het iets te maken met haar sterkte, o.i.anders?
Ik kan wel een foto sturen als iemand nieuwsgierig is, zo niet dan zou ik graag een antwoord ontvangen  8)

M.v.g. Jack & Juut [foto]

Egel007

Ik zat eerst te denken aan kleine krampjes, etc(.), maar als hij gewoon gaat slapen zal er wel niets mis zijn, denk ik.
Mijn parkietje doet zoiets niet, dus ik heb het eigenlijk ook nog nooit gezien, maar ze gaat zegmaar ongeveer hetzelfde zitten als wanneer een popje broed? Ik moet eventjes een indruk krijgen hoe ze precies ligt... ;)
Maar in ieder geval, ik denk niet dat je je echt druk moet maken.

Trouwens, kan ze wel goed vliegen? Misschien zou het nog zo kunnen zijn dat ze na een tijdje vliegen last van een vleugeltje krijgt, landt en daar gaat "liggen".

Caradow

Als dit een plotselinge verandering in gedrag is, zou je zeker moeten overwegen om haar na te laten kijken door een vogelarts. Misschien is er niets aan de hand en vind ze het gewoon prettig, maar een plotselinge gedragsverandering kan ook wijzen op ziekte.

hillie

Hoi Jacko,

Ons vrouwtje deed dat ook steeds te laatste tijd.
en ook ik begon me ongerust te maken.
Maar dat was achteraf niet nodig want ze is gewoon in de rui en dat kost nog al wat energie van het parkietje.
Dus misschien is die ook wel in de rui en anders zou ik toch even naar de dierenarts gaan want het is geen goed teken.
Dus wacht even af wat het is.

groeten hilde

Jacko

bedankt voor de snelle reacties, ten eerste.

@egel:
Je zou kunnen zeggen dat het er een beetje uitziet als broeden ja. Kan je wel een foto sturen als je wilt.
Of hierna even zoeken hoe dat gaat op 't forum ;)
Vliegen kan ze als de beste, actief beesie.

@Caradow
Dit is 't enige wat een beetje 'apart' is aan haar op 't moment. Als dit nog wat langer duurt ga ik wel even langs de VA, voorlopig zie ik er niet veel kwaads in.

@Hillie
Even over die rui want daar zat ik zelf ook aan te denken. Ze is heel erg in de rui, je vind veertjes en donsjes overal, en het zou best kunnen dat ze uitgeput is van 't poetsen of wie weet wat. Ze begon gister zelfs te gapen op de douchekop... Dus het kan best dat ze wat vermoeid is.

Ik zie er verder niks ergs in maar ik vroeg het me wel af.
Bedankt voor de reacties  ;)

hillie

hoi Jacko,

Geeft niet dat je niet bij mij topic gekeken hebt.
Niet ieder parkietje is het zelfde.
Het had toch iets anders bij de jouwe kunnen zijn. ;)


groetjes hilde

sterkeroy

Doet ze dit altijd op hetzelfde plekje?

Jacko

Nouja, bijna overal waar ze zelf wilt.
Kooi,planken, naast 't touwtje van het fototoestel, schouder  etc etc...

Groet

Egel007

Citaat van: sterkeroy op februari 09, 2008, 18:30:30
Doet ze dit altijd op hetzelfde plekje?

Nee, uit Jacko's beginpost is te lezen dat ze ook wel eens op verschillende plaatsen ligt, maar meestal op het toetsenbord omdat dat haar favoriete plekje is. ;)

Maar weer wat ontopic. Het zou dus wel kunnen dat dit niet zo goed zit, want zoals je uit je tekst kunt halen is het wel een plotselinge verandering. Maar daarover meer informatie in de post van Caradow. Bovendien zou het ook door de rui kunnen komen (of misschien door de puberteit?).

Groetjes!

[Edit: Hoo, je had al antwoord gegeven op Sterkeroy's post. Hahah! :D]

Mars

Ik wil je aanraden hier toch iets mee te doen.
Bij broedgedrag wordt er meestal 1 plekje uitgezocht (of een paar). Dan zal ze ook niet gaan zitten slapen.

Het klinkt niet goed, dus kun je beter wel even het zekere voor het onzeker nemen en haar mee naar een vogelarts nemen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jacko

Zal even kijken wanneer ik de tijd heb.

Het 'broedgedrag', bij hoeveel maanden begint dat als ik vragen mag?
Juut is van   17 April '07 en is dus bijna 10 maanden.

Ze slaapt meestal wel als ze dit doet.

Het is eigenlijk begonnen bij het draadje van het fototoestel. Begint met knabbelen en dan gaat ze er gewoon bij liggen met opgetrokken pootjes...

Vriendelijke groet

Mars

Broedgedrag kan heel goed met een maand of 10 beginnen (aangeraden wordt om pas met 12 maanden te gaan broeden). Maar ik zie hier persoonlijk geen broedgedrag in omdat ze gaat slapen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Heb jij een foto van jou liggende Juut?

Door jou vraag in Ilses topic net ging er heel even een lichtje branden hier..

Mijn Moppie ligt heel veel.. meestal als ze Ukkie wil uitdagen. Ze doet het maar op 1 plaats, maar ze doet het ook heel erg vaak. Bij Moppie is 100% zeker geen sprake van een tekort. Maar nogmaals, bij twijfel even een bezoekje aan de Da brengen, deze kan je uitsluitsel geven ;)

Hier even mijn Moppie dan:

Jacko

Hierbij even 2 foto's waarbij ze op het toetsenbord ligt.

Het lijkt er erg veel op Caradow.

Groet

[verwijderd door de beheerder]

Mandy

Misschien voelen die toetsen van je toestenbord wel lekker aan d'r buikje???

Doet ze dat nog steeds?

Jacko

Kan best, maar ze doet het niet alleen daar. Zie eerste post.

Mandy

Kan het niet zijn dat parkieten ook rare gewoontes kunnen hebben? Net als dat ze allen een karakter hebben en iedere parkiet ook anders reageert? Ze lijken dan wel een beetje op mensen  :P 

Safrena

Hey Jacko

Vermist je zelf het advies om naar een vogelarts jammer genoeg nog niet opgevolgd hebt, ben ik alweer een keertje zo vrij geweest om even naar mijn vogelarts te bellen

Ik heb hem verteld dat jouw parkietje haar zo gaat neerleggen, sinds een paar weken, en kreeg als raad om je parkietje zo snel mogeiljk te laten onderzoeken.
Een parkietje dat plots op deze manier gaat liggen slapen is niet goed, het kan zijn dat jouw parkietje ziek is, of ergens last van heeft.
Maar dit kan enkel geweten worden als jouw parkietje onderzocht word.

Het is jouw parkietje, maar persoonlijk zou ik haar heel zeker een keer laten onderzoeken

Vele groetjes

Jacko

Even een update,

We zijn ondertussen weer een maandje verder.
Ze is sindsdien niet meer ergens spontaan gaan liggen.
Rui is alweer een tijdje over, als het daar misschien aan had kunnen liggen, en is weer erg actief.
Speels, eet goed, drinkt goed, geen afwijkingen o.i.d. Alles gaat weer goed hier.

Mij part mag er een slotje op,

Groet.

parkietenfreakje

Ik had een geval met een verlamd pootje zij (Yelle, de gele op de foto ) ging ook altijd maar liggen.
Na veel rust is ze er weer bovenop. :D
Ondertussen is ze heel wat tammer.  ;)

gr.  ;D