schreewt meer dan anders

Gestart door ***anita***, februari 07, 2008, 12:49:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

***anita***

Hoi...hoi
ik heb een vraag alleen die is denk ik vaker gesteld...maar ik snap het nog steeds niet...
ik heb een van mijn parkieten al ong. 2 jaar alleen de laatste weken schreewt hij heel veel...
als die popje aan het spelen is met haar touw...ik snap het niet is hij boos?
wij kunnen geen tv meer kijken en als iemand BV met de tel. aan het spreken is schreewt hij nog harder!! :o :o ??? ???

Egel007

Ik heb dit ook met mijn parkietje (ong. 2,5/3 jaar oud). Hij is echter wel alleen.
Maar ik snap je vraag niet helemaal. Schreeuwt de oude parkiet als de nieuwere parkiet aan het touw zit?
Anders zou het zo kunnen zijn dat je oudere parkietje het er niet mee eens is (zoals bijvoorbeeld dat het haar/zijn "terrein" is).
Maar zou je je vraag wat willen verduidelijken? Dan kan ik je wel meer raad geven, denk ik zo.
Mvg, Egeltje. :D

Safrena

Hey Anita

Waar is het probleem

Hier scheeuwt het mannetje ook af en toe naar zijn vrouwtje toe als ze gaan spelen is en hij haar niet ziet.
Dit is niet altijd zo hoor, maar dit is dus zijn manier om haar even bij hem te roepen (niet dat ze daar op reageerd hoor, vaak gaat hij dan zelf maar even kijken hihihihi  :P ) of om te horen waar ze is en of ze veilig is  ;)

Dit lijkt mij ook zo tussen jouw mannetje en vrouwtje zo te gaan

Vele groetjes

***anita***

ok bedankt...dus ik kan er niks aan doen?? :-\ :(

Sonja

Hoi Anita,

Parkietjes komen graag boven andere geluiden uit, daarom heeft het ook geen zin als je bv. zou gaan roepen dat hij stil moet zijn.
Ik weet natuurlijk niet of je dat doet, maar als je het doet...het heeft geen zin. Sterker nog: Het werkt averechts, ze gaan er meestal alleen maar meer door schreeuwen.

Het beste wat je kunt doen is het geschreeuw negeren (hoe moeilijk misschien ook), en je parkietje uitgebreid belonen met aandacht en lieve woordjes als hij niet schreeuwt.

Op die manier leer je hem dat hij juist aandacht krijgt door niet te schreeuwen, ipv andersom.

Je moet bedenken dat negatieve aandacht (dus bv roepen dat hij op moet houden met schreeuwen, ik noem maar wat), ook een vorm van aandacht is.

Bij het aan- of afleren van welk gedrag dan ook, komt het eigenlijk altijd op hetzelfde neer:

Negatief gedrag negeren, positief gedrag uitvoerig belonen.

Het vraagt tijd en geduld, het kan soms best een tijdje duren voordat je resultaat bemerkt.
Maar dat resultaat komt er wel, echt. ;)

Waarbij je je natuurlijk wel moet bedenken dat een parkiet nu eenmaal geen geluidloos diertje is....Dat zul je voor lief moeten nemen. ;)

Groetjes, Sonja.

Petr@

Hier schreeuwen miin parkietjes ook wel eens.Ik schenk er absoluut geen aandacht aan en ik kijk dan ook niet naar ze.Ik geef ze pas weer aandacht als ze rustig zijn ;)
Wat mijn popje de laatste tijd wel doet is mij roepen(niet schreeuwen) Het zelfde roep geluidje als ze haar mannetje roept.En dan laat ik even me stem horen om telaten weten dat ik er nog ben.


Groetjes Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

***anita***


Mila

Hallo allemaal,

Ik kwam eigenlijk naar het forum om precies dezelfde vraag te stellen als de topicopener.
Ik heb twee parkieten mannetje en een popje en ze schreeuwen eigenlijk bijna continu.
Wij kijken beneden eigenlijk bijna geen tv meer omdat het niet meer te volgen is.

Ik zal in ieder geval bovenstaande tips gebruken en ze meer aandacht geven als ze stil zijn.
Alleen heb ik het idee dat onze parkietjes niet echt schreeuwen om aandacht. Ze zijn allebei vrij bang en niet ech tam en als we bij de kooi staan om aandacht te geven blijven ze of schreeuwen en doen alsof ze ons niet zien, of ze gaan angtig in een hoekje zitten.


groetjes
Mila