3 parkieten ?

Gestart door parkietenmaf, februari 06, 2008, 10:48:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenmaf

Ik heb een hele tamme Engelse parkiet (Kiwi), die eerst met een ander tam mannetje in een kooi zat. Dat heb ik een aantal maanden aangekeken en het ging niet goed. Mijn hele tamme parkiet taalde niet naar het ander mannetje. Ze hadden niets samen, veel ruzie, en Kiwi mocht niets meer. Afijn, een heel goed huis gezocht en gevonden voor het andere mannetje, maar ... Kiwi was nu wel alleen en ondanks dat ze altijd ruzie hadden riep Kiwi wel steeds. Terwijl toen dat mannetje er nog was, moest Kiwi er niets van weten. Kiwi zat liever bij mij, constant, waar ik ook was (keuken, toilet,  bank). Afijn toch weer een parkiet bij gekocht. Niet tam, maar ... ze kunnen goed met elkaar overweg. Hij is er nu 3 maanden, die nieuwe parkiet. Ze gaan goed samen, maar .... Kiwi blijft me opzoeken. Het nieuwe parkietje wil het liefste bij Kiwi zijn, maar ook hier heeft Kiwi geen boodschap aan. Ik ben al blij dat er geen ruzie is (die nieuwe is ook een mannetje) maar ik dacht dat 2 parkieten meer aan elkaar zouden hebben. Het lijkt alsof Kiwi de nieuwe goed accepteert, maar de nieuwe is wat, ja klinkt raar, eenzaam omdat Kiwi hem ontwijkt, ook in de kooi. Afijn nu heb ik een hele mooie Engelse Australisch bonte gekocht bij een kweker die ik over 3  weken  krijg, waarschijnlijk weer een man.
Mijn vraag is : zou het gaan 3 parkieten ? Vooral omdat de nieuwe zo sociaal is dat hij iedere keer naar Kiwi wil, maar Kiwi wil niet. Die wil of met rust gelaten worden of bij mij zijn. Een rare die Kiwi (hij is 2 jaar) want zelfs de parkiet van 4 maanden is hem de baas.
Desnoods wil ik er nog wel 1 parkiet bij kopen voor het even aantal, maar ik heb zo mijn twijfels. Omdat Kiwi al een hele poos zo reageert. Misschien te tam ?

Safrena


parkietenmaf

tja, ik weet hoe men algemeen denkt over een oneven aantal. Maar omdat mijn hele tamme parkiet niet taalt naar een soortgenoot en mijn nieuwe parkiet wel, dacht ik dat misschien 3 ook wel zou gaan.

Caradow

Je zegt dat je 2e parkiet heel erg naar Kiwi trekt. Het wil niet zeggen dat als dalijk nummer 3 erbij komt, dat de tweede dan daar wel naar toe gaat. Die kan heel goed gewoon naar Kiwi blijven trekken. Hoe je het ook went of keert, je hebt dan nog steeds een probleem. Voor zover het al een probleem is. Een 4e kan dat dan weer wat rechter trekken, omdat er dan een groepje van 3 bij elkaar zit. (en Kiwi er bij, maakt dan nummer 4)

Ik vraag mij af wat je zelf eigenlijk wilt. Jij hebt het geluk dat je 1e parkiet nog steeds heel erg naar jou toe blijft trekken, ondanks een soortgenootje erbij. Darbij is je 2e parkiet er nog maar 3 maanden, wat nog helemaal niet zo lang is. Met een beetje geduld en werk word nummer 2 misschien wel net zo tam als Kiwi en dan heb je 2 vriendjes bij je zitten.

parkietenmaf

Tja, wat ik werkelijk wil ..... dat mijn vogeltjes gelukkig zijn. En ... een australisch bonte parkiet. Dat zijn er dus 3. Ik denk dat mijn tamme parkiet altijd naar mij blijft trekken. Hij jaagt de nieuwe weg als die bij mij komt zitten. Maar over het algemeen kunnen ze goed met elkaar overweg. Een australisch bonte is altijd mijn droom geweest. Dus die krijg ik over een paar weken. Maar ja .... om niet alleen maar aan mijn eigen te denken .... maar ook aan het welzijn van mijn vogeltjes .... heb ik me op de reserveringslijst voor een vierde parkiet laten zetten. En ik heb ook al gehoord dat er bevruchte eitjes zijn. Dus het worden over een tijdje toch totaal 4 parkieten. En dan heb ik een ander probleem ..... ondanks dat ik ze elke dag los laat vliegen, kan ik nergens een richtlijn vinden voor een kooi met 4 parkieten. Ik wil best een grote montana kooi kopen, geen probleem, alleen hoe groot moet de kooi zijn ? Met de zoekfunctie vind ik geen richtlijn. En ik weet wel hoe groter hoe beter. Maar ik zou toch graag een richtlijn willen hebben,voordat de kooi te klein is. Ik kan de kooi dan wel groot genoeg vinden, het gaat toch om mijn parkietjes.

Caradow

In het aparte topic dat je aangemaakt hebt gaat het verder over de afmetingen.

Verder vind ik het goed dat je ook al een 4e parkietje hebt gereserveerd. Het lijkt mij dat dat beter zal gaan dan 3, ook als Kiwi toch het meest naar jou toe blijft trekken. Zorg ervoor dat ook al trekt Kiwi erg aan je, dat ook de nadere hun portie aandacht krijgen. Daar leert Kiwi van, dat hij niet de enige is die aandacht krijgt. Als Kiwi er in bevestigd word dat hij het hoogst in rang staat, zal hij dat gebruiken in zijn houding naar de nadere parkieten toe.

parkietenmaf

Jee, hier kan ik wel wat mee. Nooit zo over nagedacht eigenlijk. Kiwi was altijd mijn liefste omdat hij altijd heel aanhankelijk was en heel veel praat. De andere parkiet die we nu hebben krijgt in vergelijking veel en veel minder aandacht. En omdat Kiwi aandacht vraagt, en graag bij mij zit, krijgt hij ook veel aandacht en wordt dit aanhankelijk gedrag wel in stand gehouden. Daardoor taalt ie misschien ook minder naar Sita (de andere parkiet). Ik schreef nog : "te tam misschien?" Maar dit is het antwoord. En misschien met minder aandacht voor Kiwi en meer aandacht voor Sita ...... Stom eigenlijk dat ik er zelf niet op ben gekomen. Goede tip ! Bedankt.

Caradow

Geen dank, daarvoor zijn we hier.