Gezwel, vetbult of eitje in de weg

Gestart door Annika, februari 04, 2008, 21:06:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

Vanmiddag ben ik met Vledder naar de dierenarts geweest.

Ze heeft een hele rare bult onderaan de buik en het ziet er van buiten ook raar uit, gelig. Ik was bang dat er een eitje niet uit kon komen, omdat ze zo regelmatig op de bodem ligt (te broeden). Ze is wel levendig verder en eet goed.
Volgens de dierenarts is het een vetbult of gezwel en gaat het in de meeste gevallen dan om een goedaardige. Ze dacht niet dat er een eitje klem zat.
Het zou geopereerd kunnen worden, maar narcose bij zo'n klein diertje is waarschijnlijk ook niet echt aan te raden.
In principe zegt ze dat het aan de buitenkant zit, dus dat wanneer Vledder eventueel weer een ei wil liggen, dit niet in de weg zal moeten zitten. Ik moet wel opletten dat het niet verder naar beneden zakt, naar de cloaca.
Verder is er mogelijkheid dat zo'n plek openbarst ... Nou dat mag ik toch niet hopen, want alleen bij het idee al wordt ik helemaal naar.

Is er hier iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en/of me kan vertellen of ik het hierbij moet laten of er nog een andere arts naar moet laten kijken?

Groetjes Annika

Safrena

Hey Annika

Mijn kleine Winnie heeft ooit een bult op haar borstje gehad, en zag er gelig uit
De dierenarts vertelde me toen ook dat het of een gezwel was, of een vetbultje of of ontstoken vetklier

Ze stelde me voor om het te opereren en vertelde me ook de risico's
Ik heb dan de keuze gemaakt om haar te laten opereren en deze heeft ze gelukkig prima doorstaan, s 'morgens naar de arts en s ' avonds mocht ik haar alweer ophalen
Bij Winnie bleek het om een ontstoken vetklier te zijn, doen ze het open deden kwam al het vuil eruit

Ze is daar heel goed van hersteld, na dagelijks wondje ontsmetten en twee weken antibioticum

Veel strekte

Vele groetjes

Annika

Bedankt voor je snelle reactie Safrena. Ik ga nog eens nadenken wat ik zal doen, maar het blijft natuurlijk moeilijk. Aan de ene kant denk ik, als ze er geen last van heeft, waarom risico's nemen, maar als het echt open gaat ....  :'(
Ook zal ik eventueel moeten navragen wat de kosten zouden zijn voor zo'n operatie, incl. narcose, medicijnen en na behandeling.

Groetjes Annika

Mars

Ook Quintje is geopereerd aan een abces. Dat is wel even eng, maar het is een goed gevoel als het weg is.
Bovendien kan er dan ook beter gekeken worden wat het probleem is.

Bij Quint was het onvermijdelijk omdat het abces steeds openbarstte en het niet mooi schoon wilde helen, ook verschillende AB kuren wilden niet helpen om het te helen of te minderen. Doordat het open was, was het bij Quint vrij snel duidelijk dat er niet sprake was van een gezwel, maar door de operatie is bijvoorbeeld wel vastgesteld dat er geen sprake was van tunneltjes naar bijvoorbeeld de lever.

Het is een moeilijke afweging en vreselijk om zo je beestje een middag kwijt te zijn, maar ik zou wel de gok wagen...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Deuntje heeft dus sinds kort ook een vetbultje op haar borstkas. Hij is niet erg groot, en er is door een vogelarts bevestigd dat het geen kwaad kan, zolang het bultje niet groter wordt.

Dan was er vroeger nog Poulie, over haar heb ik in een ander topic ook al eens verteld (weet niet meer welk topic). Poulie had een goedaardig gezwel onderop haar buik, met een diameter van zo'n 1,5 centimeter. Ze had het gezwel al toen we haar van kennissen overnamen, en ze heeft bij ons nog vele jaren geleefd, met bult en al.

Operatief verwijderen is dus niet altijd noodzakelijk. Zolang de bult stabiel is, en Vledder er geen last van heeft, zou ik het gewoon nog even aankijken. Parkietjes met een bult kunnen nog prima verder leven. Dus waarom zou je haar een risicovolle narcose laten ondergaan, als het niet hoeft?
Als de situatie in de toekomst verandert, kan je dan altijd alsnog besluiten tot operatie.

Annika

Dat is dus inderdaad mijn gevoel Moppers. Als de dierenarts zegt dat het geen kwaad kan waarom dan een risico volle operatie ondergaan. Maar toch zit het me niet lekker, het is ook echt een fikse bult.
Ik heb de vraag neergelegd bij de dierenarts van De Toren, wellicht werpt hij er een ander licht op.
Ik heb een paar foto's gemaakt, deze ook in die mail gevoegd en zal hier ook even eentje plaatsen.

PS het lijkt of ik haar raar vast heb, maar ze ligt daar in mijn hand, heb alleen het toestel gedraaid  ::)

[verwijderd door de beheerder]

Annika

Ze heeft net een ei gelegd, dus gelukkig kan dat nog wel gewoon.
Deze had een flinterdun schilletje, dus ging direct kapot toen ik het beetpakte. Gelukkig is het gisteren niet stuk gegaan toen de dierenarts voelde ... 

Annika

Dit is het antwoord van de dierenarts van De Toren :

Het criterium voor mij voor operatie is of de vogel er hinder van heeft en of indien men er niets aan doet, latere operatie veel moeilijker is door de toegenomen omvang dan op dit moment.

De narcose is op zich niet zo'n probleem. Evt. overmatig bloedverlies en afkoeling tijdens de operatie wel. Dat laatste zal wel mee vallen met dit type operaties. Een breukje in de buikwand zou ook nog deze bult kunnen veroorzaken, maar dat kan ik zo niet zien


met vriendelijke groeten



Weet er hier iemand hoe het zit met een breukje in de buikwand? Is dat gevaarlijk? Wat houdt dat in?


Caviaplanet

Gelig schijnt vaak te duiden op een vetbult. Lastig he die dingen, mijn parkiet heeft ook een gezwel (vrij groot) en dat zit aan haar stuitje. De VA heeft een operatie afgeraden, te riskant. Dat was in september en ze is er nog steeds nu weer wat levendiger  :D , met gezwel overigens. Dus ik wil je hiermee gewoon wat hoop geven dat het niet altijd een probleem hoeft te zijn.
Groetjes
Jolanda

Annika

Ze lijkt er nu inderdaad geen last van te hebben en ze kan dus wel haar eitjes nog kwijt.

Als ik haar laat opereren wordt de nazorg lastig, aangezien we dadelijk de sleutel van ons nieuwe huis krijgen en we daar zo'n beetje hele dagen zullen zitten (of ik, als ik niet bezig ben, in bed lig). Dus als de wond gaat bloeden is dat erg link.

Nog steeds twijfel hier dus  :'(

Moppers

Op precies die plek zat het bultje van Poulie ook. Die was misschien zelfs nog wat groter, want die ronder.
Is misschien een geruststelling.

Annika

dank je wel voor je reacties Moppers, het stelt zeker meer gerust.

ilja

Het grasje van mijn schoonmoeder had ok een grote bult bij zijn poeper.
Opereren was te riskant, dus medicatie gekregen.
Het is wel 4x geknapt en daar kwam zo een vieze troep uit dat wil je niet weten.
Nadat het steeds geknapt was werd het gezwel gewoon weer dezelfde grootte, ongeveer 5 cm ,dus best groot.
Hij heeft het ongeveer 3 jaar gehad en hij is nu overleden, maar niet aan het gezwel.
Ik wil alleen maar zeggen dat het heel erg is zo een gezwel.

Annika

Bedankt voor je reactie!

zo groot als jij beschrijft is het bij Vledder gelukkig niet. Daarnaast zit het aan de buik en niet meer naar beneden richting cloaca, dus het zit nu (nog) niet in de weg.

Parkieten-Freak

Ik sluit me aan bij Moppers. Als het op dit moment niet echt noodzakelijk is om operatief in te grijpen, dan zou ik het nog even aankijken.
Iedere operatie brengt toch risico's met zich mee.
Mocht het niet beter of zelfs erger worden, dan kan Vledder altijd nog geopereerd worden.