2 vragen over zaad en strijkijzer

Gestart door birdie123, februari 04, 2008, 10:33:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

birdie123

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort weer een parkietje. Vroeger ook wel eens eentje gehad. Ik was vergeten hoe leuk dit is.
PieWie is een schat met karakter  ;). :-*

Nu heb ik op dit forum de gevaren gelezen over het gebruik van Teflon. Niet alleen pannen maar ook strijkijzers blijken Teflon te bevatten. De pannen heb ik al vervangen maar ik heb een Tefal GV 7120 strijkijzer en ik weet niet zeker of hier ook Teflon in zit. (misschien weet iemand dat?).
Weet iemand een strijkijzer die dit niet bevat?

PieWie is gek op zijn Bio-box. Het is net een grasmaaiertje :D
Wel probeert hij ook de ontkiemde zaadjes op te peuzelen. Is dit ongezond?

groetjes

PieWie kent 1 woord  "KusjeKusjeKusje".  :D

Safrena

Hey birdie123

Wat betreft het strijkijzer, heb ik geen idee, ik strijk ook nooit in de buurt van mijn vogeltjes maar op een andere kamer.

De biobox, dat piewie de ontkiemde zaadjes er van tussen wil gaan is niet erg, Belle doet dat hier ook
Maar het is dan waarschijnlijk ook zo dat ze daar dus behoefte aan hebben, en als Belle het weer een keertje doet, maak ik zelf wat gekiemde zaadejes, waar ze zo heerlijk van smult

Dus misschien kun jij ook zelf wat gekiemde zaadjes gaan maken, hoe en wat kun je hier op het forum terug vinden

Vele groetjes

roha

Misschien kun je deze vraag bij de Tefalfabrikant zelf stellen. Zij weten daar vast een antwoord op!

Hier peuteren ze ook de zaadjes uit de biobox. ;)

birdie123

Ik ga zeker gekiemde zaadjes maken!

Ik ga zolang wel in een  andere kamer strijken en ik zal Tefal eens mailen. Kan ik ook  gelijk vragen of mijn Tosti/grill ook Teflon bevat.

Even nog 1 vraagje.
PieWie zit af en toe wel 20 keer (ongeveer) raar te doen . Het lijkt op kokhalzen. Hij zit er vrolijk bij te pruttelen en spelen. Hij komt absoluut niet ziek over.
Weten jullie wat dit is?

groetjes

nog bedankt voor jullie reacties

Sonja

Hoi Birdie,

Zoals je het beschrijft lijkt het erop of je parkietje zijn speeltjes probeert te voeren. Het kokhalzen wat je ziet, is omdat je parkietje probeert voorverteerde zaadjes uit de krop naar boven te halen.
Dat zie je wel vaker bij alleen gehouden parkietjes, je hoeft je er geen zorgen om te maken.
Als je een koppeltje hebt, voeren ze elkaar. Bij gebrek daaraan vertonen ze vaak dit gedrag bij een favoriet speeltje, of soms zelfs gewoon de zitstok.

Wel is het goed om in de gaten te houden of je parkietje niet voortdurend zijn krop leegbraakt, en of er geen vies ruikend slijm bij zit. Want als dat het geval is heeft je parkietje kropontsteking en heeft hij antibiotica nodig.

Maar zo te lezen is dat (gelukkig) niet aan de hand met jouw parkietje.

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

Tefal is een handelsmerk.
De naam is ontstaan uit de 2 componenten "TEFlon" en "ALuminium".
Je kunt er gif op innemen dat de zool van het strijkijzer Teflon bevat. Het is dus oppassen geblazen!
Zelf gebruik ik overigens ook nog een stoomstrijkijzer met Teflon zool, maar ik strijk zo min mogelijk en altijd boven.


birdie123

Ik strijk ook zo min mogelijk  ;)
Ik denk dat je gelijk hebt met Tefal.( Ik had net een mailtje gestuurd aan Tefal.)

Er komt niks uit zijn krop.Hij kokhalst alleen maar.
Dus niet iets om zorgen over te maken?

groetjes




Sonja

Hoi Birdie,

Nee ik denk dat je je nu geen zorgen hoeft te maken.

Als je symptomen herkent zoals je op deze link kunt lezen, is een bezoekje aan de dierenarts wel aan te bevelen:
http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php

Maar nogmaals, dat lijkt me hier niet aan de orde. ;)

Groetjes, Sonja.

Ricooo

Rico doet dat  ook vaak. Wanneer hij aan 't fluiten is gaat ie heel snel met ze hoofd naar voren en naar achter. Denk dat je ook ziets bedoeld? :)

birdie123

Nee, het is echt kokken alsof hij wil overgeven maar er komt niks uit.

Ik heb trouwens bericht gekregen van Tefal:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Teflon wordt alleen verwerkt in de anti-aanbaklaag van onze anti-aanbakpannen en niet in de strijkzolen van onze strijkijzers.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 
Met vriendelijke groet,
Groupe SEB Nederland BV
Krups - Rowenta - Tefal

Anneke Korstanje
Consumentenservice

Dit antwoord had ik eigenlijk niet verwacht......


groetjes


guuske

Ik ben polymeertechnoloog van beroep. dit betekend dat ik het een en ander van kunststoffen af weet. Teflon is ook een plastic en wij krijgen tijdens onze studie te horen dat teflon alleen giftig is bij zeer hoge temperaturen, dus boven de 400 graden celcius.
Nu kan ik me voorstellen dat het sowieso niet goed is om in de buurt van een vogeltje eten te koken, want daar komen ook andere stoffen bij vrij waar een vogeltje niet goed tegen kan.
Maar een strijkijzer komt nooit op die hoge temperaturen. Als dit het geval zou zijn, hou je geen kledingstuk meer over.
Ik zou gewoon strijken!

roha

De schadelijke stoffen komen toch ook vrij als het teflon beschadigd is?

guuske

ik kan het me echt niet voorstellen. Op die manier zou je zelf ook veel schadelijke stoffen binnen krijgen, want zodra het los komt, kun je het opeten...ook niet echt fijn dan. Volgens mij is het echt het geval als het boven de 400 graden komt. Ik zag trouwens dat als je even googled ook weer op deze website uitkomt : http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
Een gewoon goed strijkijzer zal deze temperatuur niet halen!

Safrena

Citaat van: roha op februari 06, 2008, 18:14:11
De schadelijke stoffen komen toch ook vrij als het teflon beschadigd is?

Hey Roha

Ja zeker wel, als teflon beschadigd is komen er al op veel lagere temperaturen schadelijke stoffen vrij  ;)
En is het dus inderdaad nog gevaarlijker  :-\


Vele groetjes