Wat voor kooi?

Gestart door Pinana, januari 27, 2008, 13:54:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pinana

Hoi allemaal,

Sinds woensdag heb ik een schattig geel parkietje. Hij (zij?) is nog wel verlegen maar begint steeds meer los te komen. Ik heb een CD met vogelgeluiden gekocht en dat vind ie heel gezellig, dan gaat ie mee tjsilpen 8)
Ik ga elke dag een paar keer met m'n hand in de kooi en hij fladdert dan niet, maar als ik m'n vinger tegen z'n onderbuikje hou zodat hij op m'n vinger kan stappen, dan hipt hij weg.
Hij speelt nog niet met z'n speeltjes, hij heeft nu een belletje aan ringetjes en een grote bol met een belletje eraan. Ik heb een aantal speeltjes gekocht zoals een schommeltje en een spiegeltje, kan ik alles er nu al bij hangen of moet ik er elke keer iets meer bij doen.
Ik wil graag een grotere kooi aanschaffen, wat vinden jullie een fijne parkietenkooi? ik wil er in ieder geval één met zo'n grote deur met zo'n stokje om te landen.
Ik probeer allerlei onderwerpen met de zoekfunctie te vinden, maar de zoekfunctie werkt bij mij niet ???
Ik wilde ook graag weten hoe ik kan zien hoe oud m'n parkietje ongeveer is, en ik ging op zoek naar het onderwerp spiegeltje maar ik krijg steeds 0 resultaten... dus stel ik m'n vragen toch maar hier :)

DarkWolf

Ibiza Open http://trade.ferplast.com/nl/pagina_186.html

Wat is een goeie kooi? Misschien kan ik even zeggen wat een slechte kooi is!?
- Ronde kooi
- Een kooi met alleen vertikale spijlen is af te raden (vogels klimmen nl. graag)
- De kooi mag ook niet piepklein zijn, maar daar kan niemand een afmeting opplakken. Het hangt een beetje van jezelf af, wat je groot genoeg vind. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je vogel nog genoeg bewegingsruimte heeft als de speeltjes in de kooi hangen.
Welke kooi heb je nu eigenlijk?

-edit- Ik weet ook niet of het zo goed is om je vogel nu van kooi te laten wisselen. Hij is de kooi waar hij nu in zit aan het gewoon raken, dan lijkt het mij niet slim om hem weer in een andere omgeving te steken.

Mars

Doet de zoekfunctie het echt niet? Als je op spiegel zoekt vind je niets, maar met 'spiegeltje' zou het toch moeten lukken.

Heeft je parkietje ook streepjes op zijn voorhoofdje? Tot de eerste rui (met drie a vier maanden) lopen deze helemaal door naar het neusdopje over het voorhoofd. Als hij geen streepjes heeft wordt het lastiger te zien, eventueel kun je dan een fotootje plaatsen, soms zie je aan de bouw van een parkietje nog een beetje of hij jong is.

De speeltjes mag je er best tegelijk in hangen, dan hoeft je parkietje niet steeds te wennen. Wel zou ik ook wat ruimte voor je parkietje over laten ;)
Hoe groot een kooi moet zijn hangt er natuurlijk van af. Als je mogelijk later nog een tweede parkietje wilt hebben, dan moet de kooi al weer wat groter zijn dan als je zeker weet dat je het bij een parkietje houdt. Hoe groter de kooi, hoe beter zou ik bijna zeggen. ik begrijp ook dat je graag een kooi wilt met een deurtje waar een stokje aan vast zit, van dit soort zijn er eigenlijk niet zo veel gemaakt. Dus dan heb je misschien je keuze al een beetje gemaakt? Je kunt natuurlijk ook gewoon een andere kooi kopen en dan een stokje dat je aan een kant vast kunt maken aan de kooi bij het deurtje vastmaken. Over het algemeen vinden parkietjes na een tijdje het deurtje gewoon wel hoor en maakt het niet heel veel uit of je daar wel of niet een grote stok bij hebt.

Verder ben ik het helemaal met de tips van Darkwolf eens.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Pinana

Bedankt voor jullie reacties!

Helaas lijkt de zoekfunctie hier echt niet te werken..

Hij heeft geen streepjes op zijn koppetje, hij is effen geel. Volgens de winkel was hij 7 weken..mja, zoiets zeggen ze al gauw natuurlijk  ;)

Qua kooi, sja lastig.. zowiezo wil ik hem de eerst komende tijd niet in een andere kooi doen, omdat hij inderdaad net aan deze kooi begint te wennen.
Maar goed, orienteren kan altijd  ;)
Tot nu toe zit ik te twijfelen tussen;
Imac Zoe
61x38x76

Imac Elisa
50x30x58

Ferplast Ibiza (vind alleen die witte tralies niet zo mooi..  :-[)
50x30x70

Hij zit nu in een te kleine kooi van 43x30x45.
Heb net een spiegeltje opgehangen, hij blijft gelijk op de grond zitten.. zo leuk vind ie het *ahum*  :)
Ach, het zal wel wennen zijn..

Ilse*

Hoi pinana,

Ik zou voor een zo groot mogelijke kooi gaan. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel geld je er voor over hebt, en hoeveel ruimte je voor de kooi hebt.
De Imac Zoe vind ik een heel mooie kooi!

Denk er wel om dat je een kooi koopt die echt voor grasjes is (traliewijdte moet niet groter zijn dan 1,3 cm)

Over de leeftijd van je parkietje kunnen we waarschijnlijk niets zeggen. Je hebt een lutino (gele parkiet) en die hebben geen streepjes op het kopje. Heeft je parkietje wel een witte rand in de oogjes, om de iris heen? (Of is dat bij lutino's ook niet te zien? ???) De kleur van de neusdop kan soms wel wat zeggen.

Groetjes, Ilse

Milo-Pixel

Citaat van: Ilse* op januari 28, 2008, 11:28:30
Heeft je parkietje wel een witte rand in de oogjes, om de iris heen? (Of is dat bij lutino's ook niet te zien? ???)

Dit is ook bij Ino's te zien ;)

Safrena

Citaat van: Ilse* op januari 28, 2008, 11:28:30
.... Heeft je parkietje wel een witte rand in de oogjes, om de iris heen? (Of is dat bij lutino's ook niet te zien? ???) ....

Hey Ilse

Soms is het bij een lutino wel te zien, maar het hangt een beetje af, bv mijn lutino meisje toen, zij had dus geen wit randje erom heen, althans die was dus nooit te zien  ;)

Vele groetjes

Dolce

Citaat van: DarkWolf op januari 27, 2008, 14:05:00
Ibiza Open http://trade.ferplast.com/nl/pagina_186.html



heel even off topic,, maar ik heb die kooi en heb er een standaard bij gekocht, alleen de voerbakjes zijn een beetje kapot gegaan,, dus ik wil nieuwe kopen maar diezelfde kan ik nergens vinden ???
en waar staan de prijzen op die site?want vind het wel een goede site..

Demelza

Zou je niet soortgelijke bakjes bij de vogelkelder kunnen krijgen?

Mars

Die bakjes zijn in veel dierenwinkels te koop. Ik weet dat ze hier in de meeste dierenwinkels wel verkrijgbaar zijn. Je zou ook eens kunnen informeren bij de winkel waar je de kooi vandaan hebt of ze ze anders voor je kunnen bestellen.

groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ciske

die bakjes zijn zeker wel bij dierenwinkels te vinden :) ik heb ze namelijk zelf ook moeten halen.

Gr, Bas ciske en ciska

Tjipie lover

Ik heb zelf laatst de Zoe van Imac gekocht voor Mumble en Indy aangezien die uit de voliere moesten vanwege het broeden met de 2 andere koppels.
Hij bevalt me goed hoor alleen denk erom dat je de voerbakjes goed de klep doordrukt anders kunnen de parkieten door het voerbakje ontsnappen.
Mij 2x overkomen met Indy!

Groeten Ank.