2 vraagjes

Gestart door pietje parkietje, januari 19, 2008, 14:26:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietje parkietje

hallo, ik heb 2 vraagjes:

1. ik heb een  opaline geelmasker mannetje en een opaline geelmasker vrouwtje deze wil ik samen voegen (leeftijd is goed!) in 1 broedkast zodat ik meer van deze kleurslag vogels krijg, weet iemand wat de kans is op een heel nest met dezelfde kleurslag? (oftewel worden het merendeel van dit koppel ook opaline geelmaskers?)

2. ik wilde graag zelf een broedkooi maken voor deze vogels, heeft iemand hier misschien een bouwtekening of een link met bouwtekening ofzo voor mij?

Jordi R.

Vraag 2 : 60 * 50 * 40

Caradow

Als je deze 2 bij elkaar steekt. wil dat nog niet zeggen dat je er ook deze kleuren uit krijgt. Vererving van kleuren is ook afhankelijk van de ouders van de ouders ed. Heb verder gene verstand van vererving, daar kan ik je verder niet bij helpen. Daarnaast ben jij niet diegene die bepaalt of ze samen verder willen, ze kiezen hun eigen partner..

Bedoel je een blok of echt een broedkooi?

pietje parkietje

ik bedoel een kleine kooi waar je dan een broedblok in heb gemaakt zeg maar een broedkooi dus

Ricooo

Citaat van: Caradow op januari 19, 2008, 14:45:31
Als je deze 2 bij elkaar steekt. wil dat nog niet zeggen dat je er ook deze kleuren uit krijgt. Vererving van kleuren is ook afhankelijk van de ouders van de ouders ed. Heb verder gene verstand van vererving, daar kan ik je verder niet bij helpen. Daarnaast ben jij niet diegene die bepaalt of ze samen verder willen, ze kiezen hun eigen partner..

Bedoel je een blok of echt een broedkooi?

Pff, even denken. Heb dit laatst nog op school gehad...

Je hebt het over 2 vogels, allebei opaline geelmasker. Bij hun genen is het dus bijvoorbeeld Gg waarbij hoofdletter G staat voor een dominante gen (Opaline geelmasker). Kleine g is reccessief, dus niet dominant en dat kan dus bijvoorbeeld wildkleur worden ( zeg maar wat ).
Dan zou het kunnen zijn dat:

___|   G   | g
G   |  GG  | Gg
g   |  Gg   | gg

Als er dus een hoofdletter G inzit wordt het altijd Opaline Geelmasker. In dit geval is er 25% kans dat je je jongen wildkleur worden o.i.d. Maarja, dit is allemaal genetisch bepaald en om het precies te weten zou je een speciaal genen onderzoek moeten doen.

Correct me if I'm wrong,



Mars

Het ligt iets gecompliceerder: de opaline factor ligt geslachtsgebonden. De vererving gaat dus hetzelfde als bij de albino of lutino factor.

Als jouw pop en man beide opaline zijn, dan zullen alle kleintjes opaline zijn.


Over het gele masker: het geel is dominant (hoewel ik moet zeggen dat ook dit wat ingewikkelder in elkaar zit). Je weet daardoor niet of jouw parkietjes 1 of beide genen voor het gele masker 'geel' hebben: Je hebt dat dus verschillende mogelijkheden:
Mg staat voor een geelmasker gen, m voor een wit gen. Een vogeltje heeft altijd twee genen voor de bepaling van een factor, namelijk eentje die die van zijn moeder heeft geerft en eentje van zijn vader.

Je popje kan Mg en m hebben of Mg en Mg,
Je man kan ook Mg en m hebben of Mg en Mg.

Dat betekent als de pop en de man beiden alleen maar geelmaskergenen hebben is 100% van de kleintjes een geelmasker,
als de pop OF de man een verborgen wit masker-gen heeft, dan heeft 100% van de kleintjes een geelmasker,
als de pop EN de man een verborgen wit masker-gen hebben, dan heeft 25% van de kleintjes een wit masker.

Het grappige (opmerkelijke) van het gele masker-gen is dat een vogel met 1 geel gen een heftigere kleur geel heeft, dan een vogel met beide genen geel.

Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt, zo niet dan leg ik het verder uit.

groeten Marcia


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..