Wil Scotty broeden?

Gestart door Ilse*, januari 11, 2008, 12:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ilse*

Hee allemaal...

Ik zit met een probleem...
Sinds kort zit Scotty ontzettend veel op de bodem te graven, de hele dag door! Ook mag er niemand op de bodem komen. Ik mag er niet eens naar wijzen, en als Keecko op de bodem wil, wordt ze echt aangevallen :( Mylo komt niet veel op de bodem, maar als hij er naar toe lijkt te gaan, volgt Keecko hem gelijk.

Mylo en Keecko zijn het meest bij elkaar, Scotty zit meer alleen. Voor de duidelijkheid Scotty en Keecko zijn popjes en Mylo is een mannetje.

Omdat Mylo en Keecko veel bij elkaar zijn, heb ik voor Scotty een vogeltje in de kooi gezet die geluid maakt als je hem heen en weer beweegt.

Hieronder een paar foto's van Scotty op de bodem. Haar verenpakje is heel mooi strak. Ik kon geen duidelijke foto's maken van hoe ze altijd zit, maar ik zal het even uitleggen. Ze zit altijd met haar kontje in de hoek en dan met haar staart omhoog.
Slapen doet ze wel boven in de kooi (kop in de veertjes) en de ontlasting is heel mooi.

Een vierde mag (nog) niet van mijn ouders, door omstandigheden... Wat kan ik doen, ik ben bang dat het straks erger wordt en dat de dames nog meer ruzie krijgen...

Zou het kunnen dat Scotty een nestje wil maken onder in de kooi? De bodem is echt alleen voor Scotty, zelfs ik mag niet eens aan de houtblokjes komen, ze bijt me dan echt heel hard :(

Liefs, Ilse

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Ilse

Zoals je zelf ook wel weet, zijn twee popjes en een mannetje gewoon vragen om problemen.
Vroeg of laat komen daar echt problemen van, vraag ook maar een keer aan Marjolein wat haar ervaring momenteel is met haar twee popjes en een mannetje

Het is best mogelijk dat de hormoontjes op hol slaan bij Scotty
Waarom zit ze veel op de bodem, misschien inderdaad om een nestje te maken, maar het is ook gewoon mogelijk dat ze gewoon graag op de bodem zit te scharrellen
Het bijten enz zoals je verteld komt door de hormonen wissel

In ieder geval zou ik momenteel zeker geen blok op hangen, want de kans dat Scotty en Keecko gelijk gaan vechten word veel groter

Het beste kun je er toch zo snel mogelijk een mannetje gaan bij doen

Vele groetjes

Ilse*

Dank je Nancy, voor je reactie :)

Ik zal dit aan mijn ouders voorleggen. Ook een reden waarom er eerst nog geen vierde bij kan, is omdat ik de kooi dan te klein vind. We zijn nog steeds (:-/) op zoek naar een kamervoliere.

Moet ik het fluitvogeltje er uit halen?
Zou het kunnen dat ze daarom ook zulk gedrag vertoont? Ze reageert namelijk ook best agressief op het vogeltje (pikken enzo), maar ik weet niet of het nou gemeen bedoeld is of meer spelen...

Een blok hang ik sowieso niet op, een nestje jonkies komt hier niet ;)

Groetjes, Ilse

Safrena

Hey Ilse

Het fluitvogeltje lijkt me er niet de oorzaak van;)
Je kan het er een keer uithalen om te zien hoe ze dan reageert, maar ik denk dat haar gedrag daar niet zo zal door veranderen. ;)
Het bijten, en pikken enz...  is normaal popjes gedrag als hun hormonen parten spelen.

Dit gedrag zou ze ook doen (misschien iets minder fel) als ze gewoon een mannetje als vriendje zou hebben  ;)

Vele groetjes

Annika

Citaat van: Ilse* op januari 11, 2008, 12:22:34
Ze zit altijd met haar kontje in de hoek en dan met haar staart omhoog.

m.i klinkt dit wel echt als een popje dat zogenaamd zit te broeden. Vledder doet dit ook (helaas te vaak), zij legt ook echt eitjes en broedt er dan op op de manier die jij omschrijft.
Ook ik hoef dan niet met mij hand in de buurt te komen, ik moet haar echt uit de hoek 'jagen'

Groetjes Annika

Mars

Het nepvogeltje zal de oorzaak niet zijn van dit broedgedrag, maar ik zou het  voor de zekerheid wel weg halen.

Verder denk ik ook dat het belangrijk is dat ze een vriendje krijgt. Als je niet een voliere krijgt binnenkort, is het misschien een optie om eerst een tweedehands kooi op de kop te tikken en de vogels dan twee aan twee te zetten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ilse*

Het nepvogeltje is weg...

Zonet heftige ruzie tussen Scotty en Keecko :'(
Ik vind mezelf zo slecht nu! Gelukkig was ik erbij en kon ik ze uit elkaar trekken, want ze lagen echt te rollebollen over de bodem van de kooi :'(

Scotty vliegt nu los, want die gaat telkens achter Keecko aan.

Heb nu al tegen mijn ouders gezegd dat er echt een mannetje bij moet en wel zo snel mogelijk, alleen ze denken dat het straks alleen nog maar erger wordt. Is er veel kans dat het dan wel goed gaat tussen de dames?

Een voliere komt binnenkort, mijn ouders willen wel een, maar ze vinden ze vrij duur, dus willen graag een mooie, niet te dure, tweedehandse voliere.

Ben echt erg geschrokken van de situatie nu, ik durf ze niet meer bij elkaar te zetten. Moet ik nu Scotty bij Mylo zetten of Keecko bij Mylo?

Liefs, Ilse

Milo-Pixel

Citaat van: Ilse* op januari 13, 2008, 13:36:40
Heb nu al tegen mijn ouders gezegd dat er echt een mannetje bij moet en wel zo snel mogelijk, alleen ze denken dat het straks alleen nog maar erger wordt. Is er veel kans dat het dan wel goed gaat tussen de dames?

Hoi Ilse,

Er is een veel grotere kans dat het beter gaat tussen de dames dan, dus ik hoop voor je dat je je ouders over kan halen want zo te lezen word het op het moment alleen maar erger.

Zelf zeg je dat Keecko het meeste alleen zit, misschien dat je haar dan het beste apart kunt houden, Mylo en Scotty zijn meer een stel, en een stel zou ik niet uit elkaar halen als ik jou was. En dan proberen voor Keecko zo snel mogelijk een man te regelen. Als je Keecko apart zet, zorg dan wel voor voldoende speeltjes zodat ze zich vermaakt.

Veel succes! Het komt wel goed hoor ;)

Mars

Je kunt hier de kooi op komen halen, als je ze liever niet bij elkaar zet. PB me dan maar even ;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey Ilse

Dat de dames vechten is eigenlijk nu een strijd om Mylo. Als er een tweede mannetje bij komt, zal die strijd er niet meer zijn, omdat er elk een ventje hebben dan

Hoe kun je ze nu beste bij elkaar zetten, wel het popje waar mylo het meeste mee optrekt en omgekeerd zou ik samen houden, het andere popje apart zetten
Het klinkt best zielig,maar het is wel tijdelijk nodig,  of je kan proberen om Mylo apart in een kooi te houden.

Vele groetjes

FairyQueen

Via marktplaats heb ik een winkel gevonden in Renswoude die verkopen mooie voliere's voor een niet al te dure prijs, tussen de 100 en 150 euro. Misschien dat dat iets voor jouw is?

Succes met je vogeltjes!

Ilse*

#11
Hee allemaal!

Ben vandaag bij Marcia langs geweest om een leenkooitje bij haar op te halen. Daar zit Scotty nu in (ze zat vandaag eerst in een andere aparte kooi, die niet zo geschikt was voor grasjes). Ben echt blij met het kooitje, want toen ik thuis kwam had ze nog helemaal niet gegeten... Nu ze in haar nieuwe kooi zit, heeft ze al gegeten gelukkig :)

@Marit: De situatie is net andersom ;) Keecko gaat meer met Mylo en Scotty zit het meeste alleen. Maar ik snap je reactie.
@Marcia: Nogmaals bedankt voor het lenen van de kooi ;D
@Nancy: Ik heb Keecko nu bij Mylo. Scotty zit alleen :-\
@FairyQueen: Bedankt voor je reactie! Ik heb de winkel gevonden en ze zijn inderdaad niet duur :) Ik hou die in gedachten.

We zijn nu dus ook op zoek naar een mannetje, aangezien Scotty nu alleen zit. Zodra er nieuws is laat ik het weten.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Groetjes, Ilse

NaOmi_W

zo nu en dan zijn er op marktplaats ook 2e hands volières te koop voor een niet al te dure prijs. Voornamelijk de Ferplast Aria, maar je moet de kleuren ok vinden

Tjipie lover

er is deze week een aanbieding bij de lidl.
daar verkopen ze nu een voliere (mindere eraan is dat ie alleen verticale spijlen heeft)!
staat er voor de prijs van 119 euro.

groeten Ank.

FairyQueen

#14
Voor hetzelfde geld heb je ongeveer hetzelfde bij die winkel in renswoude, maar dan met horizontale tralies.
Bijkomend voordeel is dat je niet voor de deur hoeft te kamperen. Ik werk bij de Lild grote kans dat er een of twee per filliaal zijn. (bij hele drukke zelfs 3 :))

Deze bijvoorbeeld
voor 100 euro
http://link.marktplaats.nl/138980591

deze willen wij morgen halen (denken we)

http://link.marktplaats.nl/138940209

En nu weer on-topic graag
gr Safrena

Ilse*

Even een (kleine) update...

We zijn bezig een voliere te bestellen, we zitten nog te twijfelen tussen twee verschillende soorten van twee verschillende internetsite's. We hebben nog nooit wat via internet besteld, dus we willen er zeker van zijn dat het veilig is en dat alles goed geregeld wordt enzo.

Maar ik dacht de hele tijd dat Keecko en Mylo een koppeltje werden, maar Mylo lijkt nu steeds meer naar Scotty toe te trekken ???
Keecko valt Scotty aan als ze te dicht bij komt, en ze wil Mylo ook aanvallen... (misschien omdat Mylo nu naar Scotty gaat?). Ondanks dit, lijkt het gedrag al wel beter dan twee/drie weken terug.

Keecko zit overdag apart, 's avonds zitten ze bij elkaar en dat gaat prima. Samen vliegen gaat ook goed :)

Hier twee filmpjes van Scotty. Op het eerste filmpje zit ze constant zo te schoppen met de houtblokjes en pakt ze grote houtblokjes op en brengt ze naar een andere hoek van de kooi. Op het filmpje is het schoppen nog niet eens zo erg, want zodra ze de camera ziet, houdt ze op met schoppen :-\


Op het volgende filmpje toont ze erg aggressief gedrag. Ik hoef maar naar de hoek van de kooi te wijzen en ze komt op me afgestormd en pikt/bijt echt heel hard (soms hangt ze gewoon aan mijn vinger ;)). Hoort dit bij broedgedrag? Ze is nog nóóit zo aggresief geweest.


Ik ben bang dat ze straks echt eitjes gaat leggen, omdat ze echt het hoekje in de kooi bewaakt. Kan ik daar nog iets tegen doen, zodat ze stopt met dit gedrag? Of gebeurd het gewoon. Nog een foto van hoe ze er heel vaak bij ligt. En... dit was vanochtend. Vrijdag is verschoondag, dus niet letten op de vieze kooi.

Groetjes, Ilse

[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Dat "schoppen" doet mijn popje Blizzard ook. Alleen dan niet op de bodem maar in haar voerbakje ;). Tot nu toe heb ik geen eitjes gevonden, maar het is volgens mij wel echt gedrag wat door hormonen wordt veroorzaakt. Blizzard mag ook graag in het voerbakje gaan liggen, staart en poepert omhoog en owee als ik haar dan stoor. Dat doe ik dan ook niet en laat haar maar begaan. Vind de rondvliegende zaadjes alleen wat minder  ???

Safrena

Hey Ilse

Kijk eens na hoeveel licht uren jouw parkietjes hebben

Als je weet dat een broedend parkietje 15 uur licht per dag nodig heeft, en als ze dat ook krijgen, moedigt dit het broeds gedrag vaak ook aan  ;)

Als dat 15 uren is of meer, kun je dit veel beter gaan terug brengen naar 12 uur

Vele groetjes

Ilse*

@Ingrid: Hier liggen de houtblokjes ook meters van de kooi af... Ik (en mijn moeder) blijven stofzuigen.

@Nancy: De lichturen zijn inderdaad meer dan 15 uur. Even uitgerekend: 's Ochtends, doek eraf om 7 uur. 's Avonds doek over de kooi om ongeveer 11 uur. Is dus 16 uur licht :-\
Dus als ik het goed begrijp, moet de doek eerder over de kooi en het liefst er iets later vanaf.

Groetjes, Ilse

Safrena

Citaat van: Ilse* op januari 25, 2008, 22:29:52
...
@Nancy: De lichturen zijn inderdaad meer dan 15 uur. Even uitgerekend: 's Ochtends, doek eraf om 7 uur. 's Avonds doek over de kooi om ongeveer 11 uur. Is dus 16 uur licht :-\
Dus als ik het goed begrijp, moet de doek eerder over de kooi en het liefst er iets later vanaf.
...

Hey Ils

Dat is inderdaad een manier om jouw popjes minder lichturen te gaan geven. ;)
Hier hebben ze momenteel ook maar een 13 uur per dag licht, met de zomer periode hebben ze hier wel 15 tot 16 uren licht  ;)
Dus het kan goed om bv het doek er pas tegen negen uur af te halen en tegen tien uur weer terug erop te doen  ;)
Of gewoon zoals het voor jou het makkelijkste is  ;)

Vele groetjes