Snavel knippen.

Gestart door jasmijn91, januari 06, 2008, 14:38:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jasmijn91

Hallo allemaal. ik heb een parkietje (Niggi) hihi.
En zijn snaveltje groeide best wel lang en af en toe bijt ze wel eens  ( niet bij mij alleen bij me moeder vader broertje enz. wat ik dus niet begrijp ). Maar dan bijt ze hun heel hard in het oor bijvoorbeeld.
Dus ik heb een klein stukje van zijn snaveltje eraf geknipt met een speciaal schaartje ervoor met een rond dingetje. maar ik weet niet precies tot hoeveer het kan. ik heb nu een klein puntje eraf geknipt en beetje gevijlt. Mijn vraag was hoe het komt dat ze iedereen bijt behalve mij, en tot hoever je kan gaan met knippen? ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Groetjes Jasmijn

dit is mijn kleine pietje:)


Foto aangepast
gr Safrena


[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Jasmijn

welkom op het forum

Als een snavel van je parkietje te lang is kun je die beter niet zelf gaan knippen.
Het beste kun je dit laten doen door een ervaren kweker of nog liever een dierenarts met ervaring van vogeltjes of vogelarts.

Tips over het bijten kun je vinden op onderstaande link

http://www.parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

Vele groetjes

Mars

ook kun je eens kijken naar de oorzaak van het doorgroeien van de snavel. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren door een onvolledige voeding.
Wat voor zaad geef je en hoe veel? Krijgt je parkietje ook groente en fruit en eivoer?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

jasmijn91

aller eerste bednakt voor jullie reactie.

ik geef mijn parkietjes gewoon zaad en extra vitamine uit een flesje ( spuitje, omdat ik hem een tijdje terug een beetje zwakjes vond, ben ik naar een dierenwinkel geweest en die gaven me dit ).
je moet daar 2 spuitjes over zijn voer doen. en ik heb ook eiervoer, dat doe ik altijd samen, anders eet ze t niet op. :D
Ze krijgt ook af en toe appel. 1 keer per week ongeveer.
Verder heb ik allemaal knaagdingen in het hok en stokjes waar ze aan kan knagen. Ik heb gewoon een kein laagje voer en dan geef ik om de 2/3 dagen doe ik er nieuwe in ( want dan liggen er alleen nog maar lege velletjes in)

Ik heb dat dit wel genoeg is! haha

tot volgende keer!:P

Caradow

Je hoort je parkietje elke dag vers voer te geven. Het liefst een zaadmengsel van XtraVital of PrestigePremium. Bij de Xtravital hoef je geen eivoer toe te voegen, dat zit er al in en bevat verder alles wat je parkietje nodig heeft (naast groente en fruit) Bij andere zaagmengsels geef je zon 3 keer per week een beetje eivoer erbij. De meeste andere zaadmmengsels dan bovenstaande, bevatten te weinig verschillende zaden om een gevarieerde voeding te bieden.

Wanneer je twijfelt over de gezondheid van je parkietje, of deze wat zwakjes vind, ga je niet naar een dierenwinkel, maar naar een (vogel)dierenarts. Deze kan dan beoordelen wat er aan de hand is en of je eventueel extra vitamines toe moet voegen en welke dan het best te gebruiken. Ook kan hij beoordelen of de snavel daadwerkelijk te lang is en als dat zo is kan hij deze gelijk bijknippen. Een dierenwinkel heeft over het algemeen GEEN verstand van gezondheid bij vogels.

Anita1983

#5
Hallo Jasmijn,

Snavelknippen? Inderdaad niet zelf aan beginnen! Het kan fout gaan!
De snavel is van levensbelang voor parkieten, denk aan eten, klimmen e.d.
Een snavel knippen en vijlen??? Omdat je parkietje bijt, is helemaal geen goed idee! Dit mag nooit een reden zijn om aan de snavel van je parkietenvriend(in) te komen.
Voor bijten, kun je de tips van Safrena opvolgen ;) Bijten kan namelijk verschillende redenen hebben.

Het is belangrijk dat parkieten een mineraalblok of iets dergelijks in de kooi hebben hangen, waaraan ze hun snaveltje kunnen slijpen en waarin ze kunnen pikken. Ook dit helpt mee om te voorkomen dat de snavel van je parkietje te lang wordt.
Mocht de snavel nog te lang zijn, ondanks alle tips (wat uiteraard mogelijk is), dan ga je naar de dierenarts om hem te beoordelen en eventueel te laten knippen.

Veel plezier met je vriendje ;)

Liefs,  Anita