2e parkietje gekocht

Gestart door Danny, december 29, 2007, 19:39:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danny

Dit is mijn eerste bericht die schrijf. Heb namelijk een paar vragen over onze parkietjes. Onze 1e parkietje hebben wij meer als een jaar gekregen en in het begin moest ik er erg aan wennen. Ben namelijk van huis uit honden gewend maar mijn vriendin met vogeltjes. Ben het erg leuk gaan vinden ik kan erg veel met onze 1e parkiet doen kroelen aaien kusjes geven kortom erg tam. ;D  Nu dachten wij omdat wij allebei werken we nemen er een 2e parkietje bij. Deze komt van een ander nest en hebben wij 2 weken geleden gehaald. Ze heten birdie (1e) en harry (2e). Birdie heeft nog veel schrik van Harry terwijl harry graag bij birdie wil zitten. Dus ze hebben aanpassingsproblemen denk ik. Birdie is ook niet echt aardig tegen harry en accepteert hem nog niet echt. :(

We proberen Harry tam te maken met veel geduld en aandacht en een tros gierst.
Is dus nog niet tam. Maar laten hem wel af en toe eruit dat gaat goed met vliegen en hij gaat naar verloop van tijd zelf zijn kooi in.
Birdie is het vrouwtje en Harry is het mannetje denken wij weten het nog niet helemaal zeker.

Heeft iemand nog goede tips zodat we de kennismaking tussen de 2 wat soepeler verloopt???

Alvast bedankt
Danny

Milo-Pixel

Hoi Danny,

Welkom op het forum!

Heb je toen je het tweede parkietje nieuw had, eerst de twee allebij in een aparte kooi gehad? Dit kan problemen (zoals deze) voorkomen. Wat je dan doet is de twee kooien naast elkaar zetten, zodat ze wel kennis kunnen maken door roepen en kijken, maar nog niet bij elkaar kunnen komen en zo aan elkaar kunnen wennen.

Nu ze al bij elkaar zitten kun je de inrichting van de kooi helemaal veranderen, dan ziet birdy het ook als een nieuwe omgeving en niet als haar territorium. Een beetje bekvechten is overigens niet erg, als het maar niet tot bloedens toe is. Ze moeten immers wel uitmaken wie de baas is ;)

succes!

Marit

Danny

Ja ze zittten allebei in een aparte kooi. Maar Birdy is gewoon niet op zijn gemak met Harry. Maar we wilden eigenlijk proberen door Harry ook uit z'n kooi te halen om ze aan elkaar te laten wennen. Maar dat werkt voorals nog avenrechts  :(.
En we willen zo graag dat ze met elkaar kunnen opschieten. Kan het ook zijn dat ze gewoon niet bij elkaar passen en wat moet je dan doen. Harry terugbrengen is voor ons nog geeen optie! Hoop dat iemand met een paar goede tips ons op weg kan helpen.

Mars

Vogeltjes die lang alleen zijn geweest met mensen weten soms niet helemaal hoe ze zich moeten gedragen bij andere vogeltjes. Dus Harry vind Birdy wel heel erg lief, want het is immers het enige parkietje in de buurt, maar Birdy heeft jullie als zijn vriendjes geaccepteerd. En nu is er ineens die indringer. Probeer ze gewoon iedere dag even een uurtje bij elkaar in de kooi te zetten, dan wennen ze wat aan elkaar. Misschien wat verse takken er bij zodat ze samen kunnen slopen of een lekker stukje trosgierst.

Het komt vast wel goed, maar Birdy moet even wennen aan zo'n ander vogeltje dat steeds de aandacht wil van hem/haar.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danny

Nog steeds niet echt veel succes met onze vogeltjes helaas. Zijn allebei nog onwennig de nieuwe vogel komt nu sinds 2 dgn op de vinger en lijkt steeds meer gewend te raken. Maar de oudste (birdie) die is niet met vogels opgegroeid en vind het in principe maar niks. We zullen een vergulde middenweg moeten vinden om het ze allebei zo goed mogelijk naar hun zin te maken.... Any suggestions??????????????????

Mars

Gun het wat tijd.
Mijn Jim was ook zo'n vogeltje dat weinig kon met andere vogeltjes. Ze was dan wel weer overenthousiast, waardoor ze ze eerder afschrikte. Na een tijdje knuffelde ze wel eens wat met een vogeltje, kwam ik de kamer binnen, stopte ze meteen om mijn aandacht te vragen. Inmiddels ben ik haar grote liefde niet meer ;) , maar ze vind me nog wel 'lief'. En dat is natuurlijk alleen maar goed.

Je zult zien dat ze straks wel meer naar elkaar toe zullen trekken en dat Birdie het gezelschap erg fijn gaat vinden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ciske

ik heb hier ook 2 parkieten nu, en zijn beiden een hele poos alleen geweest. had ze in 2 kooien zitten, en stonden een eindje van elkaar af.

zodra de nieuwe hand tam was (dus op mijn vinger kwam zitten) deed ik haar kooi ook los. (ciske vloog altijd al los als ik thuis ben), en trok wel naar ciska toe. en op gegeven moment ging ciska ook eens bij ciske kijken.
op die manier konden ze op hun eigen tempo wennen, maar zorgde er wel voor dat beide kooien hun veilige plek was.

op een gegeven moment, omdat ze eigenlijk de hele dagen met elkaar bezig waren dat het wel kon, dat ze samen 1 kooi in konden, maar alleen als ik er bij was. en dat ging heel erg goed, en nog steeds. als de 1 aan eten is uit een bakje waar de ander ook uit wil eten wachten ze netjes op elkaar, en nu kunnen ze nie meer zonder elkaar. vooral mooi om te zien als ze samen de kamer rond vliegen :)

mischien is dat een id om ze aan elkaar te laten wennen.

ps, ik haalde ze zelf niet uit de kooi. als ze dat wilden moesten ze zelf komen

gr bas, ciske, en ciska