Mijn nieuwe parkiet

Gestart door Ricooo, december 26, 2007, 15:49:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ricooo

Hallo iedereen,

sinds 2 en een halve week heb ik een parkiet. Mijn eerste, en ik denk toch stiekem niet mijn laatste  :-*

Zijn naam is Rico en is nu ongeveer 4 maanden oud. Eigenlijk best oud om een parkiet te kopen die je nog tam wil maken, maar er zit nog allemaal een verhaal achter.

"Vroeger" had ik altijd hamsters. Hamsters waren leuke beesten hoor, niks op tegen, alleen gaan ze snel dood en waren het niet echt mijn beesten. Toen kwam ik op het geweldige idee om eens wat anders te nemen. Hmm, wat zal ik nemen? Een rat? Nee, al gehad en iedere rat die ik had werd niet ouder dan 2 en kregen dan kanker. Een muis? Nee, ook gehad. Niet mijn beest. Vissen dan? Nee, die kan ik ook niet lekker bij me hebben. Toen kwam ik maar op het idee van een vogel. Het begon allemaal met het idee dat ik een valkparkiet wou.
Een valkparkiet, wat een mooi beest is dat toch  :-* Helaas heb ik in mijn kamer te weinig ruimte om een grote voilere neer te zetten, en beneden in de huiskamer kan het niet. Valkparkiet ook maar afgestreept dus.
Toen bleef een iets kleinere vogel over, een grasparkiet. Ik had alles op voorhand al geregeld, mogelijke oppassen had ik al voor gezorgd, kooi, voer en speeltjes had ik al gekocht. Wat bleef over? Juist, de vogel.
Ik zag op het internet leuke vogels, om zelf tam te maken. 2 weken uit het nest, ik dacht dat is wat voor mij. Daar even over en weer mee gemailt, maar helaas verder dan dat is het niet komen.
Ik ging naar de dierenwinkel om het voer te kopen en de man van de dierenwinkel wou me laten voelen hoe het voelde om gebeten te worden door een niet tamme parkiet. Dit zou ik in namelijk in de toekomst veel te voelen krijgen als ik een jonge parkiet zelf handtam wou maken. Hij pakte een parkiet uit een kooi met 7 mannen. Groene, blauwe allemaal mooie mannen. Ik kreeg een vogel in me hand, ik was niet bang. Ik zou wel laten zien dat ik niet bang ben om gebeten te worden en dus wel een vogel waard ben. Maar vanaf hier krijgt het verhaal een andere wending. De vogel beet niet. De vogel bleef rustig in mijn hand zitten en keek rond. De verkoper van de winkel was tevens de kweker van de vogels in die winkel en de laatste weken werden ze door zijn vrouw met de hand verder gevoedt. "Dan wennen ze aan handen" was zijn uitleg. Bij deze vogel had het zeker geholpen. Hij was eigenlijk al tam. Alles voelde goed ik heb daar de vogel laten kortwieken. Dit scheen te helpen zodat hij meer afhankelijker van je wordt. "Dan kan hij niet zelf weg, hij heeft jou nodig om grotere afstanden af te leggen." Een maal bij ons thuis zat hij vrolijk in zijn kooi. Op de stok, niet op de grond en hij at en dronk gewoon. Anders dan dat ik bijna overal gelezen had dus.  :)
Vanaf toen noemde ik hem Rico, een korte naam scheen te helpen bij het mogelijk leren van zijn eigen naam.Vanaf het begin bleef hij rustig op mijn hand/schouder zitten. Niet fladderen als ik hem uit de kooi haal,  niets.
Hij weet inmiddels al weer aardig te vliegen en het lukt het om ondanks 1 gekortwiekte vleugel toch nog naar zijn kooi te vliegen vanaf mijn schouder als ik computer  :-\
Hij zit altijd bij me. Maakt niet veel geluid, maar laat zeker weten wanneer hij aandacht nodig heeft.
Ik kwam bijvoorbeeld net van mijn oma af, even kerst gevierd en toen weer naar boven. Naar Rico en de computer. 2 Dingen waarmee ik veel tijd door breng. Ik zette de computer aan en Rico begon keihard te tjilpen en te schreeuwen, iets wat hij normaal nooit deed. Ik haalde hem uit zijn kooi en hij vloog naar mijn schouder (voor zover hij dat kan). Om vervolgens gezellig met mij te MSN'en en dit forum te checken. Ik vond het op een of andere manier leuk dat hij tjilpte toen ik binnekwam en ik niet gelijk naar hem toe ging. Iets wat mij liet zien dat hij mij voor mijn gevoel lief vindt  en mijn aandacht nodig heeft  :-*

Foto's kan ik op aanvraag plaatsen en dan graag met uitleg, omdat ik had gezien dat je het niet in een topic mag zetten?
Eigenlijk zal het jullie niks uitmaken dat ik nu Rico heb waar ik stapel op ben, maar ik wou gewoon even mijn ei kwijt :)

Groetjes,
Michael en Rico

P.s. Excuses voor mogelijke taal- en zinsconstructie fouten, ik ben 15 dus niet afgestudeerd in Nederlands.  ;)

DarkWolf

Met kortwieken maak je je vogel heus ni (makkelijker) tammer. En al zeker niet door maar 1 vleugel te kortwieken, dat is levensgevaarlijk.
Voor de rest wil ik je veel succes wensen met Rico :)

Ricooo

Citaat van: DarkWolf op december 26, 2007, 18:36:45
Met kortwieken maak je je vogel heus ni (makkelijker) tammer. En al zeker niet door maar 1 vleugel te kortwieken, dat is levensgevaarlijk.
Voor de rest wil ik je veel succes wensen met Rico :)

Rico zit nu wel altijd lief bij me, tjilpt als hij zijn kooi weer in wil als die dicht is, en hupst de rest van de tijd zelf lekker rond.
Waarom is 2 vleugels kortwieken minder gevaarlijk dan 1?  Hij kan nu niet vliegen, met 2 dus ook niet :)

Mars

Zo is het evenwicht weg en kan hij sneller raar terecht komen. Ik raad je aan de andere kant dan ook even te laten doen.
Zelf niet aan beginnen als je niet weet hoe het moet, laat het even voordoen als je ondanks de adviezen tegen wieken hier op de site het wel wilt blijven doen.

Maar je kunt dus echt beter twee kanten gewiekt hebben, want dit is echt niet fijn voor de vogel.

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Maar het liefste helemaal niet wieken.... gebruik anders even de zoekfunctie om de dingen over wieken te bekijken, dan begrijp je denk ik wel waarom wij tegen wieken zijn.

verder veel succes en veel plezier met je nieuwe vriendje!

Ricooo

Citaat van: Milo-Pixel op december 26, 2007, 19:39:37
Maar het liefste helemaal niet wieken.... gebruik anders even de zoekfunctie om de dingen over wieken te bekijken, dan begrijp je denk ik wel waarom wij tegen wieken zijn.

verder veel succes en veel plezier met je nieuwe vriendje!

Had ik ook het liefste, helemaal niet gewiekt. Achteraf gezien dan...
Nouja, ik zal ze andere kant ook morgen even laten knippen morgen bij de dierenwinkel en dan kan hij over een paar maandjes weer lekker vliegen  ;D

Milo-Pixel

goede keus! ;)

groetjes, Marit