Mager

Gestart door simpy, december 24, 2007, 19:38:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

simpy

Hallo iedereen

Mijn parkietje Marietje is al een tijdje redelijk mager. Hij is al ongeveer 9 jaar oud.
Ik vroeg me af of dit komt doordat hij al wat ouder is.
Maar er is niks raars aan hem te merken, hij speelt gewoon, eet gewoon en vliegt nog hardstikke goed. (Ook al is zijn rechtervleugeltje een beetje zwakker, is altijd al geweest)
Kan dit erg zijn...??

Groetjes Simone

P.s. Prettige feestdagen!  ;D

Kleintjes

Hoihoi,

heb je je vogeltje al eens gewogen? Zo ja, wat weegt Marietje dan? Het gewicht van parkietjes schommelt een beetje tussen de 30 en 50 gram. Ikzelf heb hier een dametje van net 30 gram (lichtgewichtje) en een dame van ietsjes minder dan 50 gram. De bouw van het parkietje maakt het verschil. De lichtste dame is fijn gebouwd en de ander is een stuk grover gebouwd.
Ben benieuwd wat Marietje weegt. Als het gewicht tussen de 30 en 50 gram zit is er meestal niks aan de hand tenzij je vogeltje blijft afvallen wat gewicht betreft.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetj liefs van ons aan jullie en Prettige Feestdagen een gelukkig, gezond en vrolijk Nieuwjaar!
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

simpy

Hallo Kleintjes

Heel erg bedankt voor uw antwoord.
Maar dat van de bouw van een parkiet wist ik al. Ik heb meerdere parkieten, er zitten wat ''dunnere'' en wat ''dikkere'' tussen.
Helaas heb ik Marietje nooit kunnen wegen. Omdat hij daar niet tam genoeg/te eigenwijs voor is. Maar vroeger was hij nooit zo dun (wel aan de dunne kant hoor ;))

Groetjes Simone

Kleintjes

Hoihoi,

Even tussendoor: Ikzelf heb (tegen beter weten in) Kruumel met de hand gevangen (is ook niet handtam) en gewogen. Eigenlijk zijn ze alle 4 niet helemaal handtam, maar omdat ik ze toch wilde wegen heb ik de keus gemaakt om ze toch even te 'vangen' en snel te wegen. Gelukkig werkten ze allemaal goed mee en was 't leed snel geleden. De dames protesteerden nog 't meest (leken wel mensen-dames zoals ik hihihi, de meesten hebben ook 'n hekel aan de weegschaal  ::)), maar ze waren alle 4 snel over de schrik heen. Ze zijn niet banger dan voorheen en nog gewoon lekker gek en gewoon zichzelf, ook met betrekking tot vertrouwen naar ons toe.

En nu weer even on-topic: Je zegt dat Marietje nu dus duidelijk dunner / magerder is geworden en dat hij (zij dacht ik  :P) altijd al wat dunner is geweest. Je kan altijd voor de zekerheid eens de ontlasting laten nakijken bij 'n DA (dierenarts) of liefst VA (vogelarts). 't Is mogelijk dat oudere parkietjes 'n beetje last krijgen van bacterien die er voor zorgen dat ze afvallen qua gewicht. Je krijgt dan over 't algemeen 'n AB (anti-biotica) kuurtje mee voor 't vogeltje.
Ik zou de ontlasting even laten nakijken, de DA of VA kan daar vaak al genoeg in vinden als er iets mis is.

Beter 1 keer te voorzichtig dan 1 keer te laat  ;)

Groetjes en liefs van ons aan jullie

(ps. Je kan gerust jij zeggen hoor, zo oud ben ik niet en met U voel ik me 'n jaartje of 60 hihihi)
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

simpy

Hallo Kleintjes

Bij deze, bedankt voor je antwoord. (Klinkt beter dan u he?)
Ik heb op deze manier Marietje wel eens geprobeert te wegen, alleen hij liet dit echt niet toe. (Niet uit angst, uit eigenwijsheid) Een andere parkiet van mij, genaamd Tweety, heeft zich wel laten wegen. (Tweety is trouwens een meisje.) Dus bij mij zijn de rollen omgedraaid ;). Alleen wat zij woog ben ik vergeten. Slim he?!  ???

Oke, bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken of ik binnenkort even bij de dierenart langkan ofzow.

Maar Marietje is ook al 9 (bijna 10) jaar oud hoor. Volgens mijn vader komt dit gewoon door 'ouderdom'. (Waar hij volgens mij totaal geen last van heeft, hij is nog drukker dan tweety! Terwijl Tweety 2 jaar oud is)

Ja, Marietje is trouwens een hij. En zijn vriendin (die helaas overleden is) Heette Pietje. Kun je nagaan hoe goede voorlichting we hadden gekregen van de dierenwinkel :-X.

Groetjes Simone

Mars

Als je een elektrisch weegschaaltje hebt, kun je deze ook vlak bij de kooi/op de kooi zetten, met een schaaltje met wat lekkers er op. Het gewicht van het schaaltje op nul zetten en als je parkietje dan op het schaaltje zit kun je kijken wat het weegt. Werkt hier erg goed, want als pelletsvogeltjes willen ze hier maar al te graag wat zaadjes van een schaaltje af eten. Zelfs met niet zo tamme parkietjes werkt dit heel aardig.

Als je het gevoel hebt dat Marietje dunner is geworden, zou ik gewoon even bij een vogelarts langs en in ieder geval de ontlasting na laten kijken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

simpy

Hallo Mars

Bedankt voor je antwoord.
Helaas hebben wij geen elektrische weegschaaltje. Anders had ik dit allang geprobeert.
Wij hebben zo'n goedkoop ding van €1. Met zo'n wiebelig bakje. Een beetje gevaarlijk dus. Maar ik zal eens kijken of het me een andere keer wel lukt.

Alvast een fijne jaarwisseling!
Groetjes Simone

DarkWolf

Heb je soms zo van die kartonnen doosjes waar kwekers hun parkiet instoppen om bij het nieuwe baasje te gaan? Weeg dat apart, steek dan Marietje in zo'n doosje en weeg het dan opnieuw. Dan weet je hoeveel ze weegt :)

simpy

Nee, helaas heb ik zo'n doosje niet.

Maar ik zal het eens een andere keer proberen met wat voer ofzo.
Maar alvast heel erg bedankt voor jullie tips!!  ;D

Groetjes Simone

P.s. marietje is trouwens een hij. (Gebeurt wel vaker dat ze hem voor haar aanzien hoor  :P Maakt niks uit hoor  ;))

Mars

Even off topic: maar dat hebben ze met Jim nu ook dat ze haar als hem aanzien ;)

Ach anders koop je eens voor 10 euro een elektronisch keukenweegschaaltje. Is ook voor het afmeten van de ingredienten van de cake wel zo handig ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Egel007

Ik heb mijn vogeltje eigenlijk nog nooit gewogen, maar ik moet eerlijk zeggen; hij heeft een magere bouw. Maar laat ik hem binnenkort ook eens wegen. Ik denk dat ik dit het beste kan doen met een keukenweegschaaltje. Die meet wat dat betreft best nauwkeurig en Jaco blijft meestal wel netjes zitten, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Over Marietje, misschien kun je hem meer extra'tjes geven zodat hij wat aankomt? Hij moet natuurlijk niet te zwaar of te licht worden. Wanneer hij een magere bouw heeft, kun je hem beter gewoon rond de 35-40 gram laten wegen, maar als hij een groffere bouw hebt, kun je hem beter rond de 45-50 laten wegen. Zorg er dan dus wel voor dat hij zegmaar z'n natuurlijke bouw weer terug krijgt. ;)

simpy

Hallo Egel007

Heel erg bedankt voor uw antwoord.

Marietje is inderdaad altijd al dunner geweest. het is eigenlijk precies hetzelfde als met mensen, sommige zijn stevig gebouwd, andere juist niet.
Maar Marietje begint wel erg dun te worden. Vooral omdat hij dit jaar al 10 jaar bij ons is, begin ik me een beetje zorgen te maken. Het rare is wel dat hij echt SUPER levendig is, echt niet normaal gewoon. Echt heel erg adhd-achtig. Ik geef hem al vaker stiekem wat extra's. Maar meestal ontdekt Tweety het en zit zij opeens erbij.  ;)

Maar iedereen bedankt voor al jullie tips.

Groetjes Simone

Egel007

Hey!

Graag gedaan natuurlijk, maar wanneer je Marietje dan stiekem iets lekkers wilt geven, kun je haar misschien beter eventjes uit de kooi halen? Daarmee voorkom je natuurlijk wel dat Tweety het afpakt, e.d. :)

Groetjes!