2 parkieten of 4 parkieten

Gestart door yossie, december 10, 2007, 13:00:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yossie

Ik heb momenteel 2 parkieten, een mannetje en een popje, maar ik heb het gevoel dat ze niet goed met elkaar opschieten. Overdag probeert het mannetje het vrouwtje vaak het hof te maken. Zij moet hier niets van hebben en negeert hem ofwel jaagt ze hem weg. Daarnaast is zij jaloers op alles wat hij doet en wil dan zijn plaats inpikken (zowel met etensbakjes, speeltjes, zitplaats, alhoewel er van alles meer dan genoeg in de kooi hangt). 's Avonds keren de rollen om en jaagt hij haar weg als het tijd is om te gaan slapen.
Omdat mijn parkieten dus niet zo goed met elkaar lijken op te schieten ben ik aan het overwegen om een koppeltje bij te kopen. Ik vind het een beetje zielig voor ze dat ze zo weinig aan elkaar hebben. Hopelijk zitten er dan parkietjes bij die ze wel leuk vinden. Zou een extra koppeltje een oplossing zijn?

Ik vroeg mij af wat de voordelen en de nadelen zijn van 4 parkieten tov 2 parkieten. Is het beter voor de parkieten om met meer te zijn omdat ze normaal in zwermen leven, of maakt het geen verschil? Hoe groot is de kans dat er eentje uitgestoten wordt door de anderen? En is het mogelijk dat ik dan met 4 parkieten zit die geen van allen met elkaar opschieten? Ook algemene ervaringen van forumleden met 4 parkieten zijn welkom.

PS De kooi die ik heb is ongeveer 80 cm op 40 cm en 90 cm hoog. Ik heb ook nog een kleinere kooi zodat het mogelijk is om ze terug apart te zetten moest het toch niet lukken.

NaOmi_W

Hoe lang zitten je parkieten al bij elkaar? Sommige parkieten hebben nu eenmaal even tijd nodig om te wennen aan elkaar en dat kan soms wat vervelend zijn.

Bij mij in de volière zitten 4 parkieten waarvan 2 toch wel een koppeltje vormen en de andere 2 flirten maar wat rond met iedereen. Naast het lieve gedoe, zitten ze elkaar nog wel regelmatig in de weg en wordt er aan de staartpen van iemand geknabbeld wanneer die het even niet door heeft of wordt er weereens eentje achterna gezeten omdat een ander die even zat was totdat de rollen zich weer omdraaien en the hunter becomes the hunted. Deze 4 zitten nu zo'n 3 maanden bij elkaar. Daarbij moet ik wel zeggen dat het ruziën dat ze doen, nooit uitmondt in vechten, dat hebben ze nooit gedaan, het blijft altijd bij een beetje chagerijnen en elkaar even de stuipen op het lijf vliegen.

Dat is mijn ervaring met 4 parkieten, maar er zullen er ook genoeg zijn die zich terecht zorgen hebben gemaakt om een van hun parkietjes door ruzie enzo.

Maar goed, als je ze nog niet zo lang bij elkaar hebt, zou ik het gewoon nog even aankijken, een koppel erbij hoeft niet altijd een oplossing te zijn in mijn ogen, al is het wel leuk natuurlijk  :-*

yossie

#2
De parkieten zitten al samen sinds augustus 2006, meer dan een jaar dus. Ze waren op dat moment allebei zo'n 2 maanden oud. Is er nog kans dat er een moment komt dat ze beter met elkaar opschieten? Zijn er manieren om dit te stimuleren? bv een tweede koppel, of andere manieren.

Echt vechten doen ze niet. Alhowel ik niet goed weet wat ik me moet voorstellen bij vechtende parkieten. Meestal blijft het bij een uitval met de snavel. Soms gebeurt het wel dat het vrouwtje op de ene of andere manier onderste boven komt te hangen aan een stok en het mannetje aan de bovenkant van de stok zit en haar verhindert van terug op de stok te gaan zitten.

NaOmi_W

Ah, dat is al best een tijdje ja. Jammer dat het geen geweldige match heeft mogen zijn.
Hebben ze genoeg afleiding in de kooi? Genoeg om mee te spelen en te rommelen? Als dat zo is, en je bent er zelf ook voorstander van, kun je wel kijken of ze elkaar wat meer met rust laten als er 2 nieuwe parkietjes bij komen. Zoals je zelf al zei, een koppel, aangezien je al een mannetje en vrouwtje hebt, om geen ruzie tussen 3 vrouwtjes te krijgen om dat ene mannetje. En wat ik zelf ook beter vind, ook al heb je een grote kooi: zet ze eerst in een aparte kooi ernaast. Dan kunnen ze op afstand al kennis maken en kun je zelf ook zien hoe ze op elkaar reageren. Wanneer je denkt dat ze er aan toe zijn, kun je ze dan bij elkaar laten.
Aangezien mijn parkieten niet tam zijn en ik liever niet heb dat ze in deze onbekende ruimte los vliegen (een andere ruimte dan dat ik thuis in NL heb), heb ik gewoon de kooien met hun openingen tegen elkaar gezet en gezorgd dat er geen openingen waren waar ze nog tussen konden. Een van mijn vrouwtjes werd al snel nieuwsgierig en klom de kleine kooi in om daar even rond te neuzen, maar uiteindelijk kwamen ze allemaal in de grote kooi, zonder te veel stress.

Ik hoop dat je een besluit kunt maken. Succes :)

yossie

Ze hebben genoeg afleiding in de kooi. Zijn er nog andere manieren om ervoor te zorgen dat ze beter met elkaar opschieten dan een extra koppel erbij zetten? Zou het bijvoorbeeld kunnen helpen om ze een dagje uit elkaar te halen en dan terug bij elkaar te zetten? Of gaat dit de situatie enkel doen verergeren? Het is me namelijk al eens opgevallen dat als ze elkaar niet kunnen zien (bv als ze uit de kooi zijn en één van beiden verdwijnt uit het gezichtsveld van de andere) dat ze een beetje paniekerig op elkaar beginnen roepen. Alsof ze dan pas beseffen dat ze elkaar toch niet kunnen missen.

Mars

Als er niet gevochten wordt, dan zou ik het lekker zo laten. Zoals al eerder geschreven gewoon zorgen vor voldoende afleiding in de kooi. En zelfs koppeltjes die het hele jaar door niets in elkaar zien, schijnen in broedtijd ineens wel kriebels te krijgen, dus wie weet of het toch nog wat wordt.

Aangezien jij aangeeft dat jij al niet weet hoe echt vechten er uit ziet, zou ik het lekker zo laten...
Hier wordt af en toe wel eens even een gevechtje gehouden (ik heb er vier en tja je moet je als parkiet af en toe wel even laten gelden, vooral als er mannen of trosgierst in het spel zijn ;) ) en dat ziet er uit als twee parkietjes die wat gaan dreigen naar elkaar, op hun 'tenen' gaan staan en dan heel heftig naar elkaar gaan pikken. Ook wil er wel eens een pootje op de borst geplaatst worden of op elkaars poten ;) Uiteindelijk rolt er bij mij meestal eentje half de kooi af en dan is het ook gebeurt, dus niets om je echt zorgen over te maken, maar dan weet je hoe het er in milde vorm uitziet ;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

yossie

Zoals jij het beschrijft ziet het er bij mij ook uit. Zich zo groot mogelijk maken en dan naar elkaar uithalen. Maar er komt gelukkig geen bloed bij kijken. Het is vaak dreigen zonder dat er echt gebeten wordt. En meestal laat het mannetje zich ook weg dreigen (hij gaat ergens anders in de kooi zitten). Overdag dan toch. 's Avonds als het slaaptijd is, eist hij wel zijn plek op en wordt het vrouwtje weggejaagd.

Caradow

Hoe meer jij je bemoeit met het gekibbel onderling, hoe erger het zal worden. In een groep kiezen vogels hun eigen partner(s) en je kunt dan ook niet verwachten dat alles wat wij bij elkaar zitten met elkaar klikt. Het kibbelen hoort er nu eenmaal bij. Een extra koppel zal hier niet in helpen.