Deuntjes buikje

Gestart door Moppers, november 27, 2007, 16:54:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Sinds een week is me opgevallen dat Deuntjes buikje dikker is dan normaal, vooral aan de bovenkant.
Verder is er niets raars aan haar op te merken, ze eet en drinkt goed, haar poep ziet er goed uit, ze baddert en poetst zoals normaal, ze slaapt in de voor haar standaard houding. Ze zit niet bol, ze is niet stiller, en ze is nog steeds de baas in de voliere. Kortom, verder is alles zoals anders.
Gister zag ik dat Binky haar probeerde te bestijgen, om te paren dus. Ze liet dat niet toe. Het is de eerste keer in de bijna 2 jaar dat ik ze heb dat ik Binky dit zag doen. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar ik dacht ik vermeld het maar, voor het geval dat.

Zou er iets met Deuntje aan de hand kunnen zijn? Of is dit misschien de ideale lichaamsbouw voor een parkietje en dus een positief gevolg van de pellets, net als de kleuren die sinds kort dus feller zijn?

Het lukt me niet om er een foto van te maken, dus heb ik even in Paint zitten klieren. Mijn excuses voor de denderende tekenkwaliteit, maar ja, Paint he.
De zwarte lijnen geven aan hoe ze er nu uit ziet, de blauwe lijn is hoe ze er vroeger uitzag, en hij Binky er nu nog uitziet.

Wat denken jullie?

[verwijderd door de beheerder]

Meltjuh

Hmmm ik zie het wel eens vaker bij volwassen parkietjes, maar ik denk niet dat het de ideale bouw is. Misschien is Deuntje een beetje te dik?
Tika zag er niet zo uit toen ze eitjes ging leggen of jongen had. Ik heb wel vaker gezien dat een popje met jongen iets dikker is, maar wat het nou precies is?
Misschien kan iemand anders je wel verder helpen.

Parkieten-Freak

Zou het kunnen dat er misschien een luchtzakje "lek" is? Dit kan een oorzaak zijn.


Moppers

Bedankt voor de antwoorden allebei  :)

CiteerMisschien is Deuntje een beetje te dik?
Ze krijgt pellets, en af en toe wat groenvoer (verse kruiden, groente). Snoepstengels krijgen de vogeltjes nooit, en trosgierst maar heel mondjesmaat (ongeveer een kwart stengel per week, die ze met Binky en de twee valkjes moet delen). Het lijkt mij dus niet dat ze te dik kan worden, wat denk jij? Zou dikte zich dan ook zo op kunnen hopen op de borst?

CiteerZou het kunnen dat er misschien een luchtzakje "lek" is? Dit kan een oorzaak zijn.
Heb je misschien iets meer uitleg hierbij? Het zegt me namelijk niet zoveel.



Mars

Ik zou toch proberen je berichtje even met een foto te verduidelijken. Misschien kunnen we daar wat meer aan zien?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Een poging gedaan tot foto's maken. Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.


[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Het zou ook een kwestie van lipomen(vetgezwellen) kunnen zijn. Het kan zijn dat dit vanzelf ook weer verdwijnt en mogelijk later weer terugkomt. Aan de voeding ligt het niet, dat ziet er prima uit.

Laat ze de vleugels ook een beetje hangen of lijkt dat maar zo op de foto?

Je zou even de VA naar haar kunnen laten kijken als je het niet vertrouwt..


Moppers

Haar vleugels zijn als normaal: in een rechte lijn met haar staart.

Ik denk dat dit inderdaad een bezoekje aan de dierenarts gaat worden. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.

Parkieten-Freak

Over luchtzakken:
Een grasparkiet heeft 11 luchtzakken en deze staan in verbinding met de longen. De luchtzakken zijn eigenlijk een soort blaasbalgjes. Luchtzakken zijn nodig voor de ademhaling. Ook bij het vliegen zijn ze uitermate handig: het soortelijk gewicht van de vogel wordt namelijk kleiner. Af en toe werkt een luchtzakje niet meer zoals het moet. Het "blaasbalg-effect" doet het niet meer en dan lijkt het of de vogel op een bepaalde plaats ineens dikker wordt. Dat kan op de borst zijn, maar ook op de buik, hals of "oksel".

Ik zou toch even de DA raadplegen want Deuntjes buikje is inderdaad een beetje dik.


Moppers

Ik vertrouw het inderdaad ook niet helemaal.

Ik twijfel een beetje over welke dierenarts ik hiervoor zal raadplegen. Ik denk dat het voor mijn eigen dierenarts iets te specifiek is. Palgi is na mijn vorige ervaring geen optie. Ik heb op de lijst gekeken, en ik twijfel tussen het dierenziekenhuis in Rotterdam, dierenkliniek de Wetering in Amsterdam, en de faculteit dierengeneeskunde van de UU.
Wat raden jullie aan? (of is er misschien een in de buurt nog beter?) Ik woon in Den Haag en ben volledig afhankelijk van openbaar vervoer.

Caradow

Dierenziekenhuis Rotterdam is ook niet echt een optie, hoor daar weinig goede berichten over. (schijnt ook geen VA te zitten!)

Als je dan naar Amsterdam zou gaan, ga dan naar kliniek CentrumOost, daar zitten 3 vogelartsen die goed bekend staan. (lorieux, doormalen en nog 1)

Ik weet niet precies hoe je in je opties zit. Openbaar vervoer is soms verraderlijk.. korte afstand doe je soms langer over dan een langere.
Als het met het OV beter uit komt, zou het denk ik zelfs de moeite waard zijn om naar Vlaardingen te komen naar dr Kindermans. Ze is geen officieel VA, maar ze heeft mijn dames ook onder handen gehad en ik heb persoonlijk erg veel vertrouwen in haar.


Moppers

Oke, bedankt voor de tips. Ik ga morgen eens even bellen met Amsterdam (Centrum Oost dus) en Vlaardingen, en dan ergens zsm een afspraak maken.

Mars

Een bezoekje aan een VA lijkt me een goede aktie. Bij mij zaten de zieke Winky en Illu (parkietje dat ik eens opving) ook zo een beetje, maar het hoeft natuurlijk niet op ziekte te duiden...

Misschien kun je Mel vragen naar welke VA zij gaat? Zij gaat namelijk ook niet naar Palgi.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ik heb Mel mijn eigen dierenarts aangeraden, Breuk. Weet niet of ze ook echt is overgeschakeld.
Ik ga zijn praktijk morgen ook bellen, vragen of dit nog binnen zijn kennis valt. Het is voor Deuntje natuurlijk veel prettiger om maar een kwartiertje in de tram te hoeven zitten dan helemaal met de trein etc.
Maar ik heb het vermoeden dat dit boven zijn pet gaat. Hij weet dan wel behoorlijk wat van grasparkietjes af, en ik heb het volste vertrouwen in hem, en als hij er zelf niet uitkomt zal hij me doorverwijzen. Maar zo'n tripje naar de dierenarts is toch behoorlijk stressvol, en dat doe ik dus liever maar 1 keer dan 2 keer, stel dat een doorverwijzing nodig is. Maar goed, eerst maar eens even bellen.

Caradow

Ik lees net op een ander forum dat Hedwig v/d Horst Dierenkliniek Duinoord in Den Haag ook aanraad bij vogelliefhebbers in DH. Misschien ook een telefoontje waard Ing!

Dierenkliniek Duinoord
Groot Hertoginnelaan 229
Tel. 070-3655666

Moppers

Ik heb vanochtend als eerste gebeld met mijn eigen dierenartsenpratijk. Na overleg met Van Doorne ("dokter Olivier"), de dienstdoende dierenarts, werd mij aangeraden toch langs te komen.
Ze is onderzocht, en er werd een vetbultje gevonden. Verder was alles in orde, zo was de huid om het bultje niet geïrriteerd en was haar ademhaling goed. Het bultje zit dus op haar borst, ik heb het zelf ook mogen voelen. Olivier vertelde dat het in principe geen kwaad kan, tenzij het groter wordt. Daarom moet ik het goed in de gaten blijven houden, af en toe zelf ook nog eens voelen. Als het wél groter wordt, dan moet het operatief verwijderd worden. Blijft het zoals het nu is, dan hoeft er niets aan gedaan te worden.

Aan de ene kant ben ik blij dat het 'maar' een vetbultje is. We hadden vroeger thuis een parkiet Poulie, die we hadden overgenomen van een kennis. Poulie had een vetbult ter grootte van een knikker op haar onderbuik. Deze bleek niet bedreigend voor haar gezondheid, en ze had er geen last van. Zij is 16 geworden. Maar een van mijn gerbiltjes, Pukkie, had ook een vetbultje op haar heupje. Die kwam steeds terug nadat het verwijderd was, 3 keer. Pukkie is dan wel van ouderdom gestorven, maar het was geen fijn gebeuren. Wie weet hoe het bij Deuntje zal ontwikkelen. Maar ja, dat kan je niet voorspellen, dus ik moet me niet druk gaan lopen maken over rampscenarios. Ik hou haar gewoon goed in de gaten, en zodra ik het niet vertrouw, hup naar de dierenarts.

Renate, bedankt voor de tip in Den Haag. Ik heb de gegevens genoteerd.

Madam is zich nu druk aan het poetsen, en tussendoor snavelt ze met Binky, die dolblij is dat ze weer terug is. Ze vond het niet leuk (dan hebben de vingers van Olivier gevoeld ook, hap hap hap!), maar ja, het moest nou eenmaal.

Parkieten-Freak

Wat goed van je dat je al naar de DA geweest bent met Deuntje!
Fijn dat het in ieder geval niets ernstigs is! :)


Caradow

Dus mijn eerste vermoeden klopte wel... Zo heeft onze Mop er ook uit gezien. Het kan dus ook hele goed zijn dat het nog weer wegtrekt.

Volgens mijn VA zijn grasjes daar best gevoelig voor..

Fijn dat het niet ernstig is :)

Liefs, Renate

Mars

Dat is goed nieuws!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

fijn moppers, dat het niet zo erg blijkt te zijn! ik hoop voor jou en deuntje dat het zo blijft of weggaat.

groetjes, Marit