Gezichtsveld parkieten

Gestart door Dick uit Aruba, maart 13, 2005, 17:37:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Dick uit Aruba

Het blijkt een algemeen gegeven te zijn, DUS GEEN FABEL, dat Albino\'s, Lutino\'s maar ook Rubino\'s een verminderd gezichtsveld hebben. Vooral in zeer matige lichtomstandigheden zien ze niets of naargenoeg niets. Als je Googled op "Gezichtsvermogen +Albino"  kom je er snel achter dat dit serieus is.

Dit betekend lieve dierenliefhebbers dat als u een mooie nieuwe grote kooi koopt voor je Albino, Lutino of Rubino vogel, je wel in de avond voor voldoende licht moet zorgen. Ze weten de weg immers nog niet zo goed. Als je dat niet doet omdat je het niet wist, kan er dit gebeuren:



Salty was geschrokken en in paniek overal tegen aan gevlogen.
Inmiddels is Salty weer helemaal in orde

goofy

wat is er met die neus is die kapot of lijkt dat maar zo :?:  :?: maar bedankt voor de informatie .. goofy en whoopie vinden met een beetje donker al de weg niet meer :razz:  :razz:

Jorijn

:shock: Ik heb het idee dat de neusop verdwenen is.. ik vind het in ieder geval geen fijne foto om tegenaan te kijken  :?
Ik merk het verschil ook Tuvok heeft namelijk ook roden ogen :)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Dick uit Aruba

De foto is daar om mijn verhaal kracht bij te zetten. Iemand dacht te weten dat het allemaal een fabeltje zou zijn met Albino\'s en Lutino\'s. Dat zou volgens een "onderzoek" zijn aangetoond. (niet dus)
Tja, nu is een forum geweldig, maar indien mogelijk moet de informatie die daar wordt verstrekt wel correct zijn. Foute informatie kan nare gevolgen hebben voor je parkiet. Ik herkende dit en greep op mijn manier in.

Dick.

Jorijn

Daar heb je helemaal gelijk in Dick!  :)

Op een goed forum moet goede info verstrekt worden anders weten de mensen niet meer wat zei nou moeten doen of geloven.
:wink:
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Ingrid

Ik vroeg mij dus af of parkieten in het algemeen wel goed in het donker zouden kunnen zien. Mijn ervaring is dat ze toch wel moeite hebben om zich te oriënteren. Vliegen doen ze niet echt, tenzij ze schrikken, maar anders is het klauteren langs de tralies. Deze vraag kwam in mij op omdat ik ooit eens ergens had gelezen dat parkieten stekeblind zouden zijn in het donker.

Die foto van Dick laat in ieder geval zien wat er kan gebeuren, wanneer je niet goed geïnformeerd bent.

Gr. Ingrid

esther

Ik denk dat parkietjes zich \'s nachts verplaatsen op het gevoel, bv met de snavel voelen waar ze naar toe gaan.

Bij mij is het zo dat als er bv één parkietje aan de tralies hangt als het licht uit gaat (slaaptijd) en ik kijk \'s nachts of \'s ochtends vroeg naar de kooi dan zit dezelfde parkiet gewoon op een touw aan de andere kant.Dus ze heeft zich dan verplaats in de donker.
Het moet dan toch wel zo zijn dat ze op het gevoel gaan bewegen want ze kunnen volgens mij niet van tak naar tak springen in de donker dat zien ze niet

Groetjes Esther

Parkieten-Freak

Croky vliegt in de schemer puur op gevoel, hij weet waar zijn landingsplaatsjes zijn.
Ze zien volgens mij zeker minder goed dan overdag.


Sonja

Joepie doet dit ook, hij vliegt zelfs rustig naar een donkere ruimte, maar zoals Anneke ook al schreef, hij kent de weg, ook in het half-donker, op zijn parkietenduimpje. :D

Groetjes, Sonja.

Anita & Marisa

Jeetje Dick, dat ziet er vreselijk uit   :?
Gelukkig is het weer helemaal goed gekomen. Het lijkt inderdaad alsof er een stuk neusdop mist. Is deze weer helemaal hersteld?
Bedankt voor de informatie  :wink:

Wij denken inderdaad dat parkieten ook minder goed zien in het donker! Dit zien wij ook aan Chico.

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Peedeeamp;Punk

Jakkie... Arm parkietje, gelukkig is het nu weer goed met hem (haar?). Ik durf toch niet in t helemaal donker te slapen dus hier houden we altijd een lichtje aan :razz:

Nadine

CiteerIk vroeg mij dus af of parkieten in het algemeen wel goed in het donker zouden kunnen zien. Mijn ervaring is dat ze toch wel moeite hebben om zich te oriënteren. Vliegen doen ze niet echt, tenzij ze schrikken, maar anders is het klauteren langs de tralies. Deze vraag kwam in mij op omdat ik ooit eens ergens had gelezen dat parkieten stekeblind zouden zijn in het donker.

Die foto van Dick laat in ieder geval zien wat er kan gebeuren, wanneer je niet goed geïnformeerd bent.

Gr. Ingrid

Ik weet niet of het aan mijn parkieten licht hoor maar zodra het hier donker is vliegen ze naar hun stok (ze schijnen te weten waar die zit,,,) en zijn ze stik en doen niks meer tot het weer licht is ook als ze een knal horen doen ze niks of schuiven een stukje naar mekaar toe,,, Als ik alles zo hier lees zou ik haast denken dat die 2 van mij niet sporen of moet ik hier juist blij mee zijn? :roll:

Jorijn

#12
Een parkietje dat niet goed kan zien zal zeker niet gou op onderzoek uitgaan in het donker dus vandaar dat ze gewoon lekker op hun stokje blijven zitten :)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Anita & Marisa

In het donker zien parkietjes altijd wat minder.
Het is een normale reactie wat je parkieten doen. Chico is ook rustig als het donker is  :wink:

Kuslar

hi

Het kan misschien aan mij liggen maar ik heb een albino en ik heb met haar nergens last van, dat ze minder kunnen zien dan andere vogels. Mijn andere parkiet is geen albino en ik zie geen verschil tussen hun.









________________
liefs layla, cabar en gülcan