zelf in en uit de kooi bijna niet op hand

Gestart door margriet, november 16, 2007, 20:49:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

margriet

hallo,
Mijn Sweety komt zelf in/uit en wil dan niet op m'n hand speelt ( in de kooi moeilijk ) wel op de speelboom maar kom ik met m'n hand dan loopt hij weg. Bijt af en toe, las ergens dat je dan wel "nee" mag zeggen.
Als hij op m'n hand zit nadat ik hem van de grond heb gepakt zit hij wel op m'n hand en kroelt.
Ben begonnen met trosgierst in de kooi dat ging goed steeds een beetje verder naar het deurtje lukte ook.
Helemaal tam was hij nog niet in de kooi. Soms te snel gegaan?
Moet het kooitje soms dicht als hij eruit is?
Om naar de boom te komen lok ik hem met spiegeltje en kan daar heerlijk rustig op zitten


DarkWolf

Nooit de kooi dicht doen als je parkiet er uit is.
Waarom heb je hem niet eerst helemaal handtam gemaakt voor je hem uit de kooi liet? Ik zou hem toch enkel uit zijn kooi laten als hij rustig op je hand komt (dus niet snel snel om zo snel mogelijk uit de kooi te komen!), doet hij dit niet dan mag hij er niet uit. Iets later probeer je het opnieuw, hij zal het uiteindelijk wel door hebben.
Hoe oud is Sweety nu? Bijten kan komen door de puberteit. Tips om bijten af te leren vind je hier: http://www.parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

margriet

27 Juli is hij uit het ei en 22 september bij mij dus nog niet zo lang.
Is het lokken met het spiegeltje wel goed?
Moet ik het dan weer met trosgierst beginnen?
Omdat hij gekortwiekt is heb ik een verbinding tussen kooi en boom gemaakt en kan dus makkelijk naar z'n kooi terug

Milo-Pixel

ik zou als ik jou was weer van voor af aan beginnen. en wacht dan tot hij tam is! mag ik vragen waarom je hem heb gekortwiekt?

groetjes, Marit

DarkWolf

Ik zou inderdaad opnieuw beginnen bij het begin, met de trosgierst. Tot hij rustig op je hand blijft zitten, en dan mag hij uit de kooi. Je moet wel zorgen dat hij je echt vertrouwt, zodat je hem ook terug IN de kooi krijgt.
Vraag me ook af waarom hij gekortwiekt is..Eigen keus (zoja waarom) of zo gekocht?

margriet

Het was mij als "goed" advied gegeven om hem tam te maken zal het zeker nooit meer doen.
Begrijp dat hij dus nog niet in de pubertijd is.
Kan ik nu dan ook maar beter de speelboom uit z'n gezichtsveld zetten en af en toe z'n spiegeltje in de kooi?

groeten

DarkWolf

Je moet zelf aankijken hoe hij op een spiegel reageert. Als hij teveel bezig is mijn zijn spiegelbeeld en niet voor jou aandacht heeft, dan kun je beter het spiegeltje uit de kooi nemen tot hij tam is.
De puberteit begint rond 3 maand (na de 1e rui) en eindigt rond 1 jaar :)