inteelt bij kruipertjes :(

Gestart door BeRzEcKeR, november 11, 2007, 22:50:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

BeRzEcKeR

Oké, hier is het verhaal.
Ik heb dus 2 parkietjes die eind augustus uit het nest zijn gevlogen (dus nog niet eens 3 maanden oud). Ook komen ze beiden uit hetzelfde nest, dus van dezelfde ouders.
Welnu, via deze site kwam ik erachter dat deze 2 aan de kruipersziekte lijden, en daarom heb ik ze beiden (al dan niet tijdelijk) apart gestoken. Al van in het hele begin, in de volière, kwamen deze 2 redelijk goed overeen. Broeder (zuster) liefde dacht ik. En nu komen ze nog steeds goed overeen, maar voert 1 van de 2 de andere (soms ook zonder voer).
Is dit nu nog steeds gewoon broeder - zuster - liefde, of willen ze dit proberen om te kijken of ze dit kunnen, of om te tonen dat ze het kunnen. Of bloeit er iets meer dan broeder - zuster -liefde tussen de 2 ?
En zo ja, wat moet ik hier dan aan doen? Het gewoon zo laten en laten gebeuren, of de oorzaak bij de bron aanpakken? In ieder geval zal ik ze niet laten broeden/paren met elkaar (allé, toch ze toch niet helpen door bv. broedhokjes op te hangen, maar als ze het echt willen vinden ze hier wel iets op).
Dus wat moet ik nu doen? :( :o

Greetings BeRzEcKeR.


Moppers

Ik denk dat ze het gewoon goed met elkaar kunnen vinden. Het zou zonde zijn als je ze uit elkaar haalt en ze daarmee van hun maatje scheidt.
Zolang je ze geen gelegenheid geeft om te broeden, zal dat waarschijnlijk ook niet gebeuren. Mocht het popje toch eitjes leggen, dan raadt ik je ten strengste aan de eitjes weg te halen. Het is sowieso een slecht idee om voor meer kruipertjes op de wereld te zorgen. Maar als twee kruipertjes met elkaar gaan broeden, dan is het risico denk ik groot dat de nakomelingen geen milde versie zullen hebben, zoals je twee vogeltjes nu, maar met een zwaardere versie. Die zullen een nare dood sterven binnen 3 weken. Bespaar ze dat leed, en haal als het popje een eitje gelegd heeft, dat eitje weg.

Daarnaast wil ik je ook aanraden je kruipertjes van de vogels in de voliere gescheiden te houden. Kruipertjes hebben aangepaste leefruimte nodig, omdat ze niet kunnen vliegen. In een voliere kunnen ze dus niet goed van plekje naar plekje.

BeRzEcKeR

Oef, het is al een hele opluchting dat ik ze niet zou moeten scheiden (zou ze zeker geen verdriet willen aandoen). 8)
En ze zitten al apart, en, net al dat ik in het verleden een parkietenboom heb gemaakt voor in de volière, ben ik bezig met een soort bungalo-parkietenboom te ontwerpen voor m'n kruipertjes :P