overleg met de va voor gismo.

Gestart door lien, november 14, 2007, 14:33:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lien

hallo allemaal
misschien weten jullie nog wel dat gismo van die hele zaadjes in zijn poep had.
gismo zijn poepjes zijn toen per post naar drachten gestuurt en onderzocht,uitslag niets te vinden.
nu naar een tijdje heeft gismo nog steeds hele zaadjes in zijn poep.
vanmiddag de va gebeld in drachten (anton beyer) ,het probleem uitgelegd.
zijn antwoord was eerst 2 weken lang exstravital kiemen en dat geven, kijken of het zo over gaat.
nu mijn vraag aan jullie :ik heb via de zoek functie wel gezocht en ook wel dingen gevonden maar niet alles begrepen.
kan iemand mij precies uit leggen hoe ik exstravita kan kiemen,want dat moet gismo nu voor 2 weken lang eten.

                  groetjes lien.

Caradow

Vraag even wat hij precies bedoelt. Moet je de zaden va het velletje ontdoen, of moet je het echt kiemen (dus plantjes laten worden)

lien

hallo caradow
hij had het er over zo iets van 1 nacht in het water zetten en dan afgieten dan in een natte theedoek tot hier kleine groene puntjes komen .
en dat dan twee weken geven.
ik was natuurlijk goed aan het luisteren ,maar toen ik ophing en er nog eens over na dacht vond ik het allemaal zo vreemd klinken.
dus ik naar de zoekfunctie maar las hier hele andere dingen over kiemen.
vandaar mijn vraag heeft iemand wel eens exstravital gekiemd op deze maarnier.

groetjes lien. :-*

Caradow

Dit is inderdaad kiemen ;)
Ik heb er geen ervaring mee, het is wel een vrij secuur werkje.. er is wel een en ander over te vinden op internet (kan je zo geen link geven helaas) maar ik weet wel dat wanneer je het dan hebt laten staan, dat je het wel dagelijks goed moet afspelen enzo.  Je hebt ook speciale kiemschalen in de handel hiervoor.

Het is in ieder geval een aardige opdracht die je hebt meegekregen...

Hoe gaat het verder met Gizmo? Vermagert hij niet? (weeg je hem wel eens?) Eet hij niet overmatig veel?
Er zijn wel wat aandoeningen waarbij hele zaden in de ontlasting voorkomen. Heeft Beier Gizmo al eens zelf onderzocht of had je alleen poep opgestuurd?

Eerlijk gezegt lijkt het mij dat ook al zou het kiemen helpen, dat het maar een tijdelijke oplossing is. Je kunt moeilijk je hele leven zaden blijven kiemen voor Gizmo. Het lijkt mij dat wanneer hij na 2 weken kiemvoer te hebben gehad weer terug op zaad, weer hele zaden poept.. dan zou er toch iets in de spijsvertering niet goed werken.

Ik kan je helaas niet verder helpen, maar ben wel heel erg benieuwd hoe Beier er verder tegenaan kijkt, of hij misschien toch vermoedens heeft.

Safrena

Hey Lien

Kijk eens op onderstaande link en dan rechts onder bij lekkere recepten
Daar vind je de hele uitleg over het kiemen van zaadjes

http://www.parkietenplezier.tk/

Je kan het doen zoals de va zegt in het drinkwater, of in potgrond
Voor gismo zou ik het in water doen zoals de va zegt

Vele groetjes

lien

hallo caradow.
even een antwoord op jou vragen .
ja gismo eet wel erg veel meer dan twee schepjes exstravital per dag (gismo is wel een engelse parkiet)ik weet niet of dit dan ook veel is?
nee hij ziet er erg goed uit,niet mager of zo.
en ja ik heb ook aan de va gevraagt of hij gismo niet even zou moeten zie ,maar zijn antwoord was eerst maar eens op de huis tuin en keuken manier .
hij heeft wel allemaal vragen gesteld, zo van is hij ook mager?
en nee gismo is niet mager.
hij ziet er zelfs heel flink uit een echte forse man.
naar twee weken moest ik het maar even aan zien en als het zo bleef moest ik weer bellen .
dan zou hij wel weer zien .
gr lien.

Caradow

Ik zou hem als ik jou was toch eens een paar keer per week wegen, kijken wat er gebeurt.. Bij voorkeur rond dezelfde tijd op de dag, dus niet de een keer als hij al gegeten heeft en de andere keer als hij nog moet eten, dan zit er sowieso verschil in.

lien

he caradow .
waar denk jij aan ?
.groetje lien

Caradow

Ik denk niet specifiek ergens aan, maar ik weet wel dat je gewichtsverlies niet altijd even duidelijk aan de buitenkant ziet ;)

lien

oke ben het hier helemaal mee eens .
maar kijk nou zelf ziet hij er niet goed uit ik vind van wel.
of moet ik toch maar weer bellen en vragen of hij toch even naar hem wil kijken?
ik weet ook niet wat hij dan precies kan doen.
ik doe er even een foto bij van gismo (kunnen jullie zelf ook zien hoe hij er uit ziet)

  groetjes lien

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

wat een schitterend kereltje! Niet TE engels..

Nee ziek ziet hij er niet uit en ook niet mager ;)

Mars

Kiemen is inderdaad een heel werk, het duurt een paar dagen en je moet het steeds goed spoelen. En dan maar hopen dat Gismo het eet.

Als je twijfelt, ga anders even bij de VA in leeuwarden langs. PB me dan maar even!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lien

 hallo allemaal.
hier even een update ,
ik heb besloten om het eerst nog maar even aan te kijken ,en om zaad te gaan kiemen.
zoals ik het nu kan zien is gismo verder oké.
marcia als gismo het niet eet dan klim ik meteen in de telefoon en eis ik dat ik kan komen(weet wel zeker dat dit kan hoor).
safrena, bedankt voor de link ,ik kan hier inderdaad precies vinden hoe ik het moet doen.
wat ik heel leuk vond dat hier ook andere lekkernij staat voor je parkiet.

tot gauw allemaal ;) groetjes lien. (o ja caradow ik zal gaan wegen ) hoe zwaar moet hij zijn?

Meltjuh

#13
Bij kiemen is het inderdaad heel belangrijk dat je het blijft omspoelen.

1Nacht moeten de zaadjes in het water liggen. Dan moet je het een paar uur op een droge warme plek zetten en zeker elk uur omspoelen. Het probleem is dat er anders alcohol vorming kan ontstaan. Ik doe het regelmatig voor Tika ;). Zij vind het heerlijk.
Ik neem trouwens geen Xtravital maar speciaal kiemzaad. Dat verkopen ze in de vogelkelder.
Er zit in: Wit millet, Katjang idjoe( het zaad van taugé) en negerzaad.

Zie ook een oud topic van mij:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=8260.0

Mars

Het gaat er niet zozeer om dat hij een bepaald gewicht is, maar vooral dat dat niet te veel schommelt.
Hier zijn de volgroeide dames zo'n 35 gram, maar hebben geen engels bloed.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..