Fruit

Gestart door fien, november 07, 2007, 21:43:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fien

Hallo,
mijn parkietje Nana is vier maanden oud en wil echt geen groenten of fruit eten.
Ik heb al van alles geprobeerd: een speciaal "snoepbakje" waarin ik allemaal dingen in leg die Nana graag eet en daar wat fruit door meng maar ze negeerd het fruit gewoon, stukjes appel ophangen aan touwtjes maar daar kijkt ze niet naar om, meerdere soorten fruit en groenten proberen maar ze kijkt er gewoon niet naar om.
Ze is nu bijna twee maanden bij mij maar heeft nog niks van fruit of groete aangeraakt.
Weet er iemand hoe ik haar zover krijg?

Sonja

Hoi Fien,

Welkom op het forum! :)

Het is een kwestie van wennen, en aan blijven bieden. Dat kan soms best weleens een poosje duren. ;)

Wat ook vaak wil helpen is zelf fruit eten en er dan overdreven bij zeggen hoe lekker het wel niet is.
Hoe gek het misschien ook klinken mag, ik heb mijn parkietjes op deze manier van alles leren eten. ;)

Nu willen ze het liefst ALLES proeven wat ik in mijn mond stop, want dat moet toch wel heel erg lekker zijn, haha. :P

Er is over dit onderwerp al vaak geschreven, dus als je nog meer informatie of tips wilt, kun je de zoekfunctie eens gebruiken:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Als je dan het woord 'fruit' intypt, krijg je een heleboel informatie. ;)

Groetjes, Sonja.

fien

Even dit heel oud bericht oprakelen, maar Nana moet nog steeds niks hebben van fruit/groenten, ze eet enkel sla.
Ik heb de hoop op een normaal etende parkiet op opgegeven  ;)
Maar loopt ze nu geen gezondheidsrisico's?

Petr@

Bied je de groente of fruit op dezelfde tijden aan?Misschien zou je dat eens kunnen veranderen.



Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Audrey

Is Nana anders nieuwsgierig? Dan kun je misschien eens een stukje fruit of groente laten 'rondslingeren' en er niets over zeggen en niet aanmoedigen en zo, wie weet kijkt ze er dan wel naar.  :)

fien

Ze is nieuwsgierig, maar fruit negeert ze gewoon, net als eivoer, haar badje...
Een lastig parkietje zeker  ;)

Hanney

Misschien kan je zelf eens gaan eten en je parkietje wat aanbieden. Of wat ik meestal doe, is met een knijper, of zo'n special knijperdingetje, het stukje fruit in de kooi op hangen. Meestal zijn ze dan zo nieuwsgierig wat er in hemelsnaam in hun kooi hangt, dat ze wel even komen kijken.

Mijn twee jonkies van vorig jaar, moesten eerst ook niks van fruit af weten. Toch heb ik steeds fruit op gehangen, en zijn ze uit eindelijk, ik kan wel zeggen, verslaafd aan fruit!

Succes! Groetjes, Han

Jan Willem Rotteveel

hee, die knijper is een goed idee  ;D
Ik had er mijn trosgierst aan gehangen en nu die op is spelen ze nog met de knijper.

Overigens heb je ook fruitsticks. Ik merk dat dat bovendien goed voor de snaveltjes is.

Milo-Pixel

Die fruitsticks kan je beter niet tot heel weinig geven, omdat er heel erg veel suikers in zitten, wat niet gezond is voor je parkietje. Voor de snavel kun je beter een mineralenblokje aanbieden ;).

Caradow

Fruitsticks, vitaminesticks, eivoersticks, zijn allemaal zogenaamd gezonde tussendoortjes die helemaal niet zo gezond zjin. ze bevatten nagenoeg allemaal veel te veel suikers en vetten.

Groente en fruit kun je het beste vers geven, eivoer indien nodig ook en vitamines en mineralen geef je in de vorm van een mineralenblok.
Vitamines voor over het voer alleen geven in opdracht van een vogelarts.

Mir

klein vraagje: wordt het mineralenblok ook wel eens "pikblok" genoemd? Ik heb zo'n ding (dat pikblok heet dus) gekocht, het is vierkant en roze. Joepemeisje pikt er echter niet aan, maar likt eraan...  ;)

Jan Willem Rotteveel

Parkieten zijn dus net kinderen  :o
Tenminste; de mijne kijken niet op of om naar het verse fruit en groente dat ik ze ze geef en ze stormen nog de hele kooi rond als ik in de kooi kom.
Wat me er overigens niet van weerhoudt om te volharden in het geven van vers fruit en sla.  :)

Caradow

dat klopt Mir, het mineralenblok word ook wel "pikblok" genoemd.