Schilfer Achtige Snavel

Gestart door Femmetje, juli 28, 2005, 19:30:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Femmetje

Helloww!

ik heb nog een vraagje:

Op de snavel van een van mijn parkietjes zitten allemaal schilfers. Net of er allemaal breuken in zijn snavel zitten, zo ziet het er zeg maar uit. (niet dat dat zo is, maar het lijkt erop).

Is dat normaal?

Jorijn

hoihoi

dit zou beginent Schurftmijt kunnen zijn. Kijk eventjes hier:

http://parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Parkieten-Freak

#2
Het kan zeker voorkomen dat het lijkt of de snavel een beetje aan het "afbladderen" is.
Dit is ziet erg en het komt vaker voor.


MarChan

#3
Heej,

Onze parkiet had ook schilverachtige snavel en ze pootjes zaten vaak onder de mijt. Voor de pootjes is er een zalfje te koop bij de dierenwinkel dit helpt erg goed. Voor de snavel mag het alleen niet gebruikt worden, maar er schijnen wel druppels te zijn. Verder is er een injectie mogelijk om het tegen te gaan, onze parkiet is hier erg van geschrokken en in shok geraakt of allergisch voor de injectie. Momenteel gaat het niet zo goed met hem, dus weeg het tegen elkaar op of dit de moeite waard is. Volgens de dierenarts, rot de snavel uiteindelijk weg van de meid, maar stikt die ook heel snel, als je er bv. vaseline of water opdoet!

Succes ermee!

Parkieten-Freak

#4

Mijn advies: laat altijd eerst een dierenarts je vermoedelijke diagnose bevestigen.
Bij een lichte vorm van schurftmijt is vaseline naar mijn mening de 1e keus voor behandeling.
Bij ernstige vormen: Ivermectine gel. Dit bevat een anti-parasitair middel, een middel tegen parasieten dus. Dit wordt lokaal op de plekken aangebracht.
Injectie's tegen schurftmijt: daar ben ik niet zo'n voorstander van, omdat de stof volledig in het lichaam komt en wordt opgenomen, met alle risico's van dien.


Femmetje

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het linkje bekeken over schuftmijt, maar dat is het zeker niet. Het zijn echt barstjes die je ziet.
Zoals Parkieten-Freak zei, kun je het beter afbladeren noemen. Is dat een normaal? Want daar ben ik nog niet achter gekomen

Safrena

#6
Hey Femmetje

Af en toe kan dit wel eens gebeuren.

Dit komt vaak doordat je parkietje aan iets hard zoals een mineraalsteen knabbelt

Dit is niet zo erg, een de snavel hersteld zichzelf ook weer ;)


Vele groetjes

Jojo

Nino heeft eigenlijk altijd al een minder mooie dop gehad, maar ik heb nooit aan haar kunnen merken dat ze er last van had.
Kan ik dit alsnog gaan behandelen of hoort dit gewoon bij Nino en is er niets aan te doen?

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Volgens mij is de dop geheel normaal, ik zie niets bijzonders.
Snavel ziet er ook goed uit; dit lijkt me geen schurftmijt, dat ziet er echt anders uit.
kleurverschillen en oneffenheden komen vaker voor.


Jojo

Fijn om te horen dat er niets mee aan de hand is!
Maar als ik de dan naar het dopje van Paco kijk is die heel mooi glad, die van Nino is dan echt heel ruw.

Parkieten-Freak

Toch nog even een aanvulling:
Hou het voor alle zekerheid goed in de gaten. Wordt de snavel schilferiger, of zie je een dunne witte kalkachtige aanslag aan de bovenkant van de snavel, laat er dan een keer naar kijken door een dierenarts. Ook als je plekjes rond de ogen ziet.
Kijk meteen ook even goed naar de pootjes voor alle zekerheid. Mocht je vogel kalkpoten hebben, dan moet je wel rekening houden met schurftmijt.


Femmetje

thanks!  :)

maar wat zijn kalkpoten? witte lijntjes op de poten?

Carla

neen de poten zijn dan verdikt en ook schilferachtig.