Bah maden in eivoer en speciale zaadjes!!!

Gestart door au, oktober 29, 2007, 17:43:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

au

Ik heb echt een heel vies vraagje. Gaf vandaag Quib en Bungel wat eivoer en speciale zaadjes en toen zag ik echt iets heel vies! Ik had al gemerkt dat het spul soms een beetje samenklonterde, maar als ik het goed bekeek zag ik niets raars, toen ik net opeens maden zag in het voer!! Vond het echt super vies! Heb het ook meteen weggegooid!

Kan dit kwaad voor mijn boefjes? Ik heb nog niks raars aan hun gemerkt, dus denk niet dat ze er last van hebben ofzo. Kunnen zij er wormen ofzo door krijgen of iets anders raars? Waarschijnlijk heb ik het wel nog gegeven toen die maden er al in zaten, schaam me dood... :-[

Maar wie verwacht dat ook van een gesloten verpakking van Vitakraft  :o en in het eivoer zaten ze ook al, maar dat kan zijn gekomen doordat ze naast elkaar staan...? In een topic van vorig jaar zag ik staan dat het wel vaker voor kon komen omdat er nu eenmaal dierlijke producten inzitten enzo, maar toch...en dat het verstandiger is gesloten verpakkingen te pakken dan zaden of eivoer te scheppen uit bakken bij de dierenspeciaalzaak. BRRRR BAH vind het echt steeds weer smerig als ik er aan denk dat ik het mijn boefjes gewoon gegeven heb.

Iemand met dezelfde ervaringen? En wat zal ik doen? Een klacht bij vitakraft indienen?

Hoop dat iemand me gerust kan stellen dat het geen kwaad kan voor Bungel en Quib!!!

Groetjes,
au

DarkWolf

Bah, inderdaad heel onsmakelijk om zoiets te ontdekken maar verwijt jezelf niks!
Zelf heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt! Maar ik denk dat er wel mensen zijn die al zo'n dingen hebben meegemaakt met het voer van Vitakraft.
Een klacht indienen, ik weet niet of dit zal helpen, je kan nl. niks bewijzen. Geen idee wat je het beste kan doen. in ieder geval goed dat je het doosje meteen hebt weggegooid!

Meltjuh

Hallo au,

Waren het levende wormpjes? Ik denk trouwens niet dat het maden zijn hoor.

Op zich kunnen die wormpjes niet zoveel kwaad, maar als het levende waren is het meestal wel een teken dat het eivoer bedorven is. Het is dan ook goed dat je het weg gegooid heb.
Mijn vraag of ze levend waren of niet komt omdat er in sommige soorten eivoer (vaak van papegaaien) insectjes zitten. Dit is expres gedaan voor wat dierlijke eiwitten.


Caradow

Met zo'n verpakking moet je gewoon terug gaan naar de winkel waar je het gekocht hebt. Het kan altijd een keer voorkomen en in principe kan dit geen kwaad voor je vogels als die wat van die larven binnen hebben gekregen.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik heb dan ook eigenlijk nooit geen zaad of eivoer in huis..

Een klacht neerleggen bij Vitakraft heeft totaal geen zin, je werkt nu eenmaal met verse produkten.. Nog nooit meegemaakt dat er wormpjes of slokjes in de kropsla zat?

Sonja

Hoi au,

Ik heb het in het verleden ook weleens gehad.

Het zijn de larven van de zadenmot, dat schijnt weleens voor te komen bij oud voer, of voer wat vochtig is geweest. Je ziet dan ook vaak dat de zaden aan elkaar gekleefd zijn.

Om o.a. deze reden koop ik nooit voer uit van die bakken, vind ik sowieso niet hygienisch.
Het beste kun je het voer zelf bewaren in een goed afgesloten bus of pot.

Wat Renate al schrijft, zou ik ook doen: Teruggaan naar de winkel waar je het gekocht hebt.

Groetjes, Sonja.

karin v h

Ik heb het ook eens gehad maar dat was 's zomers en dan komt het schijnbaar vaker voor.
Ben terug gegaan naar de winkel en heb een nieuw bakje gekregen zonder maden.
Groetjes karin

ashley

hallo,

ik heb het ook een keer gehad toen ik een zakje vogel schep voer van iemand kreeg, ik neem
dat normaal al nooit omdat iedereen daar met zijn handen in kunnen zitten, want ik heb altijd xtra vital.

maar ik had ze er wel een beetje van gegeven, en toen ik het zag heb ik het daarna gelijk weggegooid het is alweer
een tijdje geleden en ze hebben er niets van overgehouden :)

groetjes ashley

Moppers

Ik heb het ook wel eens gehad, en niet alleen met vogelvoer. Ook in voer van Hopefarms (voor knaagdieren en konijnen) zitten wel eens eitjes. Deze eitjes komen uit, als rupsjes. Deze rupsjes maken een soort draad aan, waardoor het voer samenklontert. Soms zie je de draden dan ook zitten. Deze rupsjes worden vervolgens motjes.
Ik heb het hier dus over voorverpakt voer, geen schepvoer (wat sowieso meestal van slechte kwaliteit is).

Het kan gebeuren, en de enige manier om het te voorkomen is met chemische middelen het voer behandelen. Ik weet dat Hopefarms hier liever vanaf ziet, van vogelvoer merken weet ik het niet.
De eitjes zelf zijn niet schadelijk (en voor zover ik weet de rupsjes en motjes ook niet). Om te voorkomen dat mogelijk aanwezige eitjes uitkomen, moet je het voer op een donkere en droge plek bewaren.
Ik heb ook gehoord dat bewaren in de vriezer kan helpen. Door de koude temperaturen krijgen de eitjes geen enkele kans om uit te komen, en mogelijk reeds uitgekomen rupsjes vriezen dood. Deze methode heb ik zelf nooit geprobeerd.

Pam

Hoi,

Ik heb ook eens een keer maden in mijn ei-voer gehad. Ik heb dat destijds bij de dierenwinkel gevraagd hoe dat kon en hun antwoord was dat het waarschijnlijk te warm werd bewaart. Daarom bewaar ik het bakje nu in de koelkast en heb nooit geen last meer gehad.
Ik heb trouwens ei-voer van Beaphar, dus het kan ik elk merk voorkomen.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Isis

Net als veel mensen heb ik ook wel eens maden in het eivoer gehad. het voer zat ook zo aan elkaar gekleefd. Echt zo vies ::) heb het meteen weg gegooid.

au

Gelukkig ben ik dus niet de enige die beestjes in het voer heeft gehad. Ik zal voorlopig het voer ook beter bewaren, in ieder geval in een goed afgesloten plastic trommeltje, zodat ik ook goed kan zien wanneer er iets aan de hand is. Hmmm mss kan ik beter het eivoer in de koelkast zetten ja, lijkt mij ook beter.

Larve van de zadenmot klinkt al 10x beter dan maden  :D Ik mag het woord maden en beestjes niet meer noemen van mijn vriendin, want die gruweld er echt van.

O ja om nog even op Meltjuh te reageren, het waren echt levende beestjes, die rond krulde en wegkropen in het zaad.

Ben blij dat het waarschijnlijk weinig kwaad kan voor mijn boefjes. En ik zal goed op blijven letten op wat ik geef!

Ik heb wel een mailtje naar vitakraft gestuurd, niet dat ik iets van hun verwacht ofzo, maar gewoon om het even te melden, was ook een btje een paniek reactie of hoe je het ook noemen wilt. Mss dat ik inderdaad wel nog even naar de winkel ga waar ze het verkocht hebben.

Dankje wel voor jullie geruststelling en adviezen!

Groetjes,
Au en mijn twee blije boefjes Quib en Bung

ashley

ja ik was toen ook naar de dierenwinkel terug gegaan want hun vinden het fijn om te horen, want dan letten hun even goed
op omdat ze niet nog meer klachten willen natuurlijk.
en ik kreeg ook nog eens gewoon een nieuw zakje voer.

groetjes ashley

Moppers

Mocht je ooit weer iets zien kroelen in het eten, gooi het dan niet gelijk weg, maar neem het in de verpakking mee naar de zaak waar je het gekocht hebt, net als Ashley gedaan heeft. Veel zaken geven je direkt een nieuwe zak mee, zonder dat je daar voor hoeft te betalen dus.
Mochten ze daar niks van willen horen, stuur het dan op naar de producent van het voer (en zoek een nieuwe dierenwinkel ;)). 99% kan dat je dan een nieuwe zak krijgt.

Tjipie lover

Hallo ashley.
Pas inderdaad heel erg op met die plaag.
Het kan ook Meelmot larve zijn - kijk dan heel erg uit met eigen eten.
Bij mijn ouders thuis hadden we die meelmot plaag, mijn zusje zei es tegen mijn moeder volgens mij zitten er maden in mijn eten.
Ja hoor het motje had eitjes gelegd, die prikt zo door de verpakking heen en dan zit bv je pasta er zomaar vol mee.
Dus dan kan het zo zijn dat je ineens heel veel eten moet weggooien!!
Ik heb ze dus helaas net in de tijd van verhuizing mee genomen in iets wat bij mijn ouders weg kwam.
dus poosje larven en motten, meteen dood maken als je ze tegen komt.
Ook ik moest heel wat weggooien.

Groeten Ank.

ashley

tjippie lover: volgens mij denk je dat het mijn topic is :P

maar het topic is van au

au

Haha, maakt mij niet uit hoor  :D ik reageer overal op, hihihi.

Oei, zal mijn vriendin de topic van Ank maar niet laten lezen. Heb haar gezegd dat ze alleen maar in de zaden en eivoer konden zitten.... ??? Als zij hoort dat ze ook over kunnen kruipen, dan zijn de poppen hier aant dansen. gelukkig staat het voer apart bij de kooi en niet in de buurt van andere etenswaren.

De volgende keer ga ik inderdaad met verpakking en beestjes naar de winkel, maar moest ze nu van mijn vriendin in een afgesloten plastic zakje in de container gooien, die gelukkig diezelfde dag nog leeggemaakt werd.  ;)

IK hoop ze hier in ieder geval noooit meer te zien!

Groetjes,
au