wanneer ruien?

Gestart door marcella87, oktober 23, 2007, 20:42:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcella87

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb mijn ene grasparkiet gekortwiekt gekocht, maar nu, een aantal maanden later, heeft ie nog steeds geen normale slagpennen. zijn langste staartveer is ook een tijd geleden eraf gevallen.

Maar hij wil maar niet de rui in gaan, mijn andere parkieten moest ik vroeger regelmatig (elke zoveel weken) weer bijknippen omdat de pennen zo snel bijgroeiden.

Is het normaal dat het niet aangroeit? En hoe kan ik hem eventueel stimuleren sneller te gaan ruien.

Wanneer moeten ze gaan ruien? Nu toch al ongeveer, als het kouder word en de dagen korter?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, Ik wil dat ie zo snel mogelijk weer kan vliegen.

Trippy

Hoi,

Ruien verschild bij iedere parkiet.

Een gemiddelde parkiet is 3 á 4 keer in het jaar in de rui, dus zo ongeveer om de 4 maanden.
Als je parkietje goed gewiekt is zullen binnekort vanzelf de vleugeltjes weer aangroeien.
Als je parkietje net na de rui gewiekt is duurt het natuurlijk langer dan als hij vlak voor z'n volgende rui gewiekt wordt.

in ieder geval, maak je geen zorgen, het groeit vanzelf weer aan.  ;)

Liefs, Ursula en de parkietjes

marcella87

Oke dankjewel  :)

Maar ik kan hem dus niet beter eerder in de kooi zetten met de doek eroverheen? Zodat t sneller donker is en hij sneller zal ruien? Of is dat helemaal niet zo?

Maar vreemd genoeg heeft ie dus geen enkele slagpen, het ziet er dus ook gewoon niet uit hahaha, 2 korte kale vleugeltjes en 1 korte staart  :P

Trippy

Hee,

Hmm, weet je zeker dat hij gewiekt is ?
Als ik het zo hoor klinkt het als een kruipertje, mijn gewiekte meisie heeft namenlijk wel een staart.

Gewiekte parkiet- Rechte afknip bij de vleugels, je ziet duidelijk een rechte lijn als je naar z'n vleugeltjes kijkt. Meestal gewoon een lange staart. Ook kan een gewiekte parkiet nog goed van stok naar stok springen door met z'n vleugels een beetje te zwabberen

Kruipertje- Rommelige vleugels zonder pennen en vaak geen of een hele korte en erg rommelige staart. Pinnen groeien aan maar vallen eigenlijk bijna direct weer uit. Mist over de rest van zijn of haar vacht wat veertje. Klimt erg veel en probeert fladderent naar een andere plek te komen maar lukt niet vaak.

Liefs, Ursula en de parkietjes

P.S. Heb je misschien foto's

marcella87

Ja ik neem aan dat die staartveer er gewoon af is gevallen en nog niet is bijgegroeid?

kan je misschien meer vertellen over een kruipertje?
Blijft dat zo? Ik heb er nooit van gehoord?

Hij fladdert inderdaad, maar komt nergens, zijn maatje vliegt heel de kamer door en hij probeert er achter aan te gaan, maar valt telkens op de grond. Het is echt vervelend voor hem...

Trippy

Hoe jij er nu over vertelt klinkt het als een kruiper (heb er zelf ook een gehad ;))

Een kruiper is een parkiet die in de meeste gevallen nooit meer kan vliegen. Hij heeft dit virus door een andere parkiet (waarschijnlijk een van z'n ouders) overgenomen toen hij een week of 3 á 4 was. Door de kruiperziekte vallen veel veren uit, hij heeft hier en daar wat wittere plekjes, plekjes waar de gekleurde veren weg zijn, een erg rommelige staart of geen staart en rommelige maar toch gebogen vleugel. Een kruipertje kan prima leven mits je maar genoeg aapast. De kruiperziekte is besmettelijk. Je andere vogel zal er nu waarschijnlijk ook besmet mee zijn maar zal waarschijnlijk de simtonen nooit krijgen. Meer erover kan je vinden hier vinden.

Mijn kruipertje Frummel heeft helaas maar 10 maanden oud mogen worden maar ik heb van d'r genoten. Een beestje dat je zo graag wil helpen maar wat zo eigenwijs is en toch alles zelf probeerd, automatisch bouw je een hele hechte een sterkte band met zo'n parkiet op. Een beestje waar je mee naar buiten kan en heerlijk mee kan spelen...

Ik hoop in ieder geval toch dat ik het fout heb en je beestje binnekort weer vrolijk rondvliegt, misschien is het handig om foto's van je parkietje te plaatsen zodat wij kunnen oordelen of je parkietje nou wel of niet een kruipertje is.

Liefs, Ursula en de parkietjes

marcella87

Ja is goed, ik zal eens fotos maken.

Ik vind het wel jammer, ik dacht een gewoon gekortwiekte vogel te kopen  :(
Het is inderdaad vervelend dat ie altijd probeer te vliegen en hard neerknalt op de grond.

Gelukkig hebben ze wel een speelplaats waar die niet hoeft te vliegen, maar hij word toch opgejut door de ander.
Ik hoop ook van harte dat het weer goedkomt met hem, en dat ie gewoon nog moet ruien.

Ik kan niet beloven wanneer ik de fotos plaats, heb je ook nog een tip voor een upload site?

Bedankt voor je info, na je vorige bericht heb ik ook even gegoogled naar kruipertjes  ;D

Trippy

#7
Je kan OF Via de site uploade door op Extra Opties... te klikken onder dit witte typ vak, daar staat Bijlage enzovoorts.
Ook kan je via www.imageshack.us een foto uploade en dan de onderste link die je krijgt kopieren en tussen [img] /img] plaatsen. Ik heb nou een [ weg gelaten voor de / maar anders zach je het niet dus die moet je zelf even toevoegen

Maar volgens mij word dit een soort chat, sorry beheerders  :-[

marcella87

oke bedankt, ik zal gauw fotos maken en hopelijk kan iemand aan de fotos zien of het een kruipertje is of dat het gewoon een slecht ruiende parkiet is  :P

marcella87

Zo het duurde even, maar ik heb een paar fotos.









let niet op de troep van de trosgierst enzo  :-[


Kunnen jullie hier uit halen of het een kruipertje is?!

Caradow

het verenpakje ziet er bij staart en vleugels rommelig uit, ik zie geen afgeknipte pennen, wel hele korte...

Ik zou zeggen kruipertje.. Omdat je ook zelf al aangeeft dat er in de afgelopen maanden niets is aangegroeid...

DarkWolf

Eerst wil ik even zeggen: wat een prachtige parkiet, zo'n prachtig kleurtje :-*

Ik denk ook aan een kruiper, door het rommelige verenpak en de korte veren.

Safrena

hey Marcella

Ik sluit me bij de woorden van Caradow aan

Ik denk ook dat je een kruipertje hebt

Vele groetjes

marcella87

Ik baal er echt van  :(

Ik kan zeker niks beginnen tegen de winkel waar die vandaan komt?

Meltjuh

Hey Marcella,

Je zou terug kunnen gaan naar de dierenwinkel maar dan? Ik neem aan dat je jouw parkietje niet meer kwijt wil? ;)

Je heb een kleine kans dat de vleugels nog aangroeien. Kruipertjes staan vaak bekend dat ze heel aanhankelijk en lieve parkietjes zijn. Sommige mensen doen er veel aan om 1 in huis te halen ::).
Het is inderdaad wel besmettelijk voor je andere parkietje. Zij zelf heeft geen last ervan maar je zou dus niet meer met deze parkietjes kunnen kweken.

marcella87

Nee, ik wil mijn parkiet niet kwijt inderdaad, maar ja op een of andere manier wil ik wel gewoon dat ze het weten en er voortaan op letten voordat ze zulke parkietjes zonder de juiste informatie verkopen.

Misschien geven ze me dan een gratis parkietje erbij  :D haha, nee grapje.

Ik heb wel een popje en een mannetje, maar ze paren nooit hoor, is ook niet de bedoeling  :P