Hoe nu verder na behandeling verkoudheid?

Gestart door Ingsu, oktober 20, 2007, 18:41:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingsu

Hallo parkietenfreaks!

Onze parkiet Tottie (die we pas 3 weekjes hebben) is al een tijdje ziek, hij is ongeveer anderhalve week verkouden. Hij piept bij het ademhalen en zijn staatje beweegt heen en weer. Verder is hij heel levendig, speelt graag met wat speelgoed, klimt soms op onze handen en slaap over het algemeen op 1 pootje. Ook heeft hij nog een goede eetlust.
Afgelopen maandag (15-10-'07) zijn we met hem naar een vogelarts gegaan, en daar hebben wij antibiotica meegekregen, die wij hem tot nu toe 2x daags gegeven hebben.
De dokter zei dat onze Tottie dan na ongeveer 5 dagen weer beter zou zijn. Daarnaast hebben we op aanraden van de arts een infraroodlamp boven de kooi gehangen.

Hij piept nu wel veel minder tijdens het ademhalen, maar hij wipt nog steeds met zijn staart en we hebben het idee dat Tottie nog steeds helemaal niet beter is.

Kan iemand ons hiermee helpen? We horen graag wat advies! ^_^

Groetjes van Wander en Inge (en Tottie die zojuist op mijn schouder is geland)


Edit: we hebben de zoekfunctie al gebruikt!

Milo-Pixel

misschien toch nog een bezoekje aan d VA brengen? en anders zoiezo even bellen. misschien is het iets heel anders dan wat de VA eerst dacht.. beetje nog een keer teveel dat een keer te weinig toch?

Meltjuh

Dit klinkt heel herkenbaar. Mijn parkietje heeft dit ook gehad en helaas niet overleefd :-\.

Ik wil je niet bang maken maar een luchtweg infectie is niet niks. Een parkietje heeft een heel groot long oppervlak met longzakken en een infectie daaraan is heel moeilijk te verhelpen.
Dat je antibiotica geeft is in iedergeval goed. Bij mijn parkietje zag ik pas na een dag of 10 verbetering. Het leek ook een heel stuk beter te gaan... Laat je parkietje niet te veel doen. Zorg dat hij rustig blijft zitten. De ziekte kost al heel veel energie dus hij heeft alle energie daarvoor nodig. De warmte lamp scheelt ook al een hoop.

Ga in alle tijden door met je kuur. Stop er pas mee als de dierenarts het zegt en als hij gelijk een ander middel heeft klaarstaan. Een paar dagen stoppen met de antibiotica geeft de infectie de kans om erger te worden.

Ik wil je heeeeel veel succes en beterschap wensen!


Mars

Hallo Inge en Wander,

Wat ontzettend vervelend dat Tottie nu al zo ziek is. Jullie hebben nog amper van hem kunnen genieten.
Normaal gesproken slaat een kuur wel binnen 5 dagen aan en ik ben zelf, net als Meltjuh, altijd een beetje bang als dat niet gebeurt. Maar zelf heb ik onlangs ervaren dat een kuur soms even net wat langer tijd nodig heeft.
Het beste advies is toch weer even contact zoeken met jullie vogelarts. Hij of zij kan dan adviseren door te gaan met de kuur, of misschien toch even verder te gaan met zoeken.

Zoals Meltjuh al schrijft, laat Tottie niet te veel vliegen en gun hem zijn rust. Verder zijn groente en fruit erg goed (maar niet te veel) en niet te veel zaad geven, zodat hij alle soorten opeet. Maar warmte en rust zijn op dit moment de toverwoorden.

Sterkte ermee en houd ons op de hoogte!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingsu

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik zal hem zeker eventjes rust gunnen, had er niet zo bij stilgestaan dat die extra activiteit niet goed voor hem zou zijn!

Ik heb zojuist naar de dierenarts opgebeld en hij adviseerde me langs te komen, dus dat ga ik zodadelijk doen.


Groetjes,
Inge

Mars

Laat je straks even weten, wat de dierenarts zei?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..


Ingsu

[sorry voor de dubbelpost, ik kon de editknop niet vinden  :-[]

Ik ben net terug van de dierenarts en tot mijn grote verbazing is Tottie BETER verklaard!
Een beetje vreemd vind ik het wel, want hij lijkt nog zo ziekjes, maar de arts zei dat de dunne poep door de antibiotica kon komen, dat het wippen met zijn staartje vanzelf langzaamaan minder wordt/verdwijnt omdat een longinfectie niet zo één twee drie over is en dat zijn ademhaling ook wel goed klinkt.

Ik moet hem nog een week onder de rodelamp laten zitten, maar ik denk dat ik er wel mee doorga daarna [of in ieder geval wanneer ik er zelf bij ben, dat is het grootste deel van de dag/nacht], om hem lekker warm te houden.

En omdat Tottie beter is, hoefde ik ook geen consult te betalen! Mijn dag is weer helemaal goed! ^_^
Ik ben zo blij dat dus toch beter gaat met mijn kleine ventje [of popje, ik weet het nog niet zeker. haha].

Groetjes, Inge

Mars

Nou, dat is goed nieuws. Maar houdt het schatje maar goed in de gaten.
Heeft hij de ontlasting ook nagekeken?
Het staartwippen kan ook wat spanning zijn.

Sterkte ermee!
Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingsu

Nou, hij heeft niet zozeer de ontlasting bekeken, maar wel of er geen opstoppingen of iets dergelijks waren. Hij zei dat het vrij normaal is dat de ontlasting wateriger wordt na de antibioticakuur [doordat ook goede bacteriën in de darmen worden gedood].

Meltjuh

Nou gelukkig is je parkietje beter verklaard. Ik hoop ook echt voor je dat hij dat ook daadwerkelijk is :)!

Mijn ventje heeft nooit waterige ontlasting gehad van antibiotica. Maar misschien hoort het er wel bij. De dierenarts zal het vast beter weten ;).

Ingsu

Ja dat hoop ik dan maar!  ;)

Tottie slaapt nu veel meer dan voorheen, is dit normaal? Kan dat bijvoorbeeld komen omdat hij uitgeput is door het ziekzijn of de behandeling? Of omdat het buiten donkerder wordt?

Mars

Meer slapen is geen goed teken.
Het spijt me voor je maar ik denk dat je beter even een andere dierenarts kunt raadplegen. Als ik dit zo hoor, dan denk ik dat Tottie nog helemaal niet beter is.

Ik heb hier zelf na antibiotica (en ik heb inmiddels al aardig wat AB gegeven ;) ) nooit dunne ontlasting gehad en je parkietje hoort gewoon weer lekker fit te zijn. Ik zie dat Meltjuh ook al een beetje haar vraagtekend bij het herstel zet.

Groeten Marcia

Ik zie dat je in Den haag woont. Voor een goede vogelarts kun je Meltjuh even PB'en. Zij weet daar goed haar weg te vinden en heeft een hele duidelijke voorkeur voor een vogelarts ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingsu

Ja, dat dacht ik dus ook al. Ik vond het wel vreemd dat hij tijdens de kuur wel nog helemaal actief was [en nu minder].
Ik zal Meltjuh inderdaad even een PB sturen.

Bedankt voor je berichtje! : )

Ingsu

In dit topic:http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1109.0  lees ik dat het normaal is als jonge parkieten veel slapen. Kan dat ook bij mijn parkietje zo zijn, hij is tussen de 2-3 maanden en toen hij er net was, was hij ook heel rustig. Hij begint nu ook al een stuk actiever te worden, omdat het nu wat lichter buiten is dan vanochtend, denk ik?

Meltjuh

Het klopt dat een jong parkietje wat meer slaapt, maar als jouw parkietje normaal gesproken actiever was vraag ik me toch af of er niet nog meer aan de hand is.
Bij zo'n infectie kan je beter geen risico's nemen. En stoppen met antibiotica kan wel eens heel slecht zijn in dit geval.
Je kunt beter nog een keertje langs de DA gaan :)

Ingsu

Ik ben nu net terug van de dierenarts, hij zei dat de vorige ab gewoon niet goed aansloeg bij Tottie en ik heb nu een andere meegekregen.

Ik ben echt superblij dat ik ben gegaan, want ik twijfelde echt heel erg of het nu nodig was of niet. Ben best wel opgelucht nu hij nieuwe medicijnen heeft. Het is waarschijnlijk nog niet te laat voor hem om nog beter te worden!

Groetjes!

Milo-Pixel

nounou, het zit niet mee he? maar gelukkig heb je nieuwe medicijnen! veel succes !

Meltjuh

Dat je DA Tottie gezond heeft verklaard zit me dan wel een beetje dwars. Het stoppen met AB zonder dat de ziekte echt weg is heeft vaak geen prettige gevolgen. De bacterie heeft in de tussen tijd de ruimte gekregen om zich uit te breiden en is imuum geworden voor de vorige AB.
Blijf de AB die je nu heb gewoon gebruiken. Ook al duurd het langer dan de DA heeft gezegd.

Heel veel succes

Ingsu

Dankjewel allebei! ^^

Ik vind het ook wel heel erg raar dat hij zei dat Tottie al beter was. De dokter had toen ook gezegt dat ik het tot vrijdag moest geven, en dat heb ik ook gedaan [want ik weet dat de kuur afmaken heel belangrijk is, maar langer doorgaan leek me ook geen goed plan].

Daarstraks zei hij ook 5-7 dagen, en toen later zei hij opeens "ruim een week".
Ik zal het dus ook ruim een week geven en waarschijn;lijk ook langer.