Hij Lijkt Zoveel Te Slapen (6 Wkn Oud)

Gestart door marc, juni 27, 2005, 15:20:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marc

hallo allemaal,

fijn dat deze site er is, het is alweer wat jaren geleden dat ik een parkiet had, toen nog bij ouders, nu dus zelf een: Bing! een mannetje van ca. 6 weken en sinds afgelopen zaterdag thuis.

prachtige nieuwe kooi, op een mooi plekje waar 'ie alles goed kan overzien. hij laat zich wonderwel goed oppakken maar ook met m'n vinger zachtjes tegen zijn buik en hij stapt erop. vliegen gaat ook al goed, eerst nogal hoog en met zijn velugels tegen het plafond maar inmiddels steeds beter en een goed landingspunt gevonden, hoog midden in de kamer (het zal voorlopig zijn plekkie worden, denk ik, maar een boom zal snel zijn weg naar de huiskamer gaan vinden!). gelukkig knalt 'ie niet met zijn koppie tegen de ramen, hij heeft de dimensies (woonkamer 6x6x2,5 en aansluitend de keuken waar zijn kooi staat) goed in zijn netvlies, zo lijkt het. langzaamaan oefenen met terugvinden van de kooi, gaat nog niet vanzelf.
hij eet ook goed: vooralsnog alleen de gierst die op de grond ligt, hopelijk straks ook uit de bakjes en het fruit.

dan de vraag: na het vliegen (valt ook niet mee als je zo jong bent!) niet eens uitgeput (even fluiten en laten horen dat 'ie er is), maar hij dommelt snel weg op zijn landingsplaats. ook als ik 'm op mijn vinger zet zal 'ie het niet nalaten snel zijn oogjes te sluiten en een beetje in te dommelen. daarbij lijkt 'ie ook een beetje over te hellen naar zijn rechterpootje, beetje er doorheen. voor de rest lijkt 'ie in top-conditie en krijg ook de indruk dat de winkel waar ik 'm gekocht heb goed met de dieren overweg ging (Bing zat heel rustig, toen ook al een beetje doorgezakt en de dame in de winkel zei al dat 'ie niet zoveel kocht slapen, met drie blokgenootjes in een kooi).

slapen die jonkies overdag nog zoveel, of heeft het er ook mee te maken dat de dagen nu extreem lang zijn. hij is best te porren voor een stukkie vliegen, even wassen op mijn vinger (hij laat zich ook heel gemakkelijk achter op zijn koppie krabben), maar ja hoor.... hij sukkelt weer langzaam onderuit. overigens lijkt 'ie wel op zijn gemak, ontspannen, veertjes omhoog, beetje pruttelen, een echte baby, zo lijkt het. en babies slapen veel, vandaar mijn vraag. en moet ik me zorgen maken over dat pootje?

alvast bedankt, ook namens Bing!

Jorijn

Hoihoi

Welkom op dit forum :)

De meeste parkieten slapen op 1 pootje, Maar je hebt uitzonderingen.

Jonge parkieten slapen ook nog veel :)

Ik raad het je aan om nog even te wachten met het losvliegen, hij moet eerst volledig aan zijn kooi wennen en uiteraard aan zijn nieuwe baasje, Dus eerst voldoende tam worden en dan pas laten vliegen. Dus dat je hem met gemak weer terug kan zetten ;)

Groetjes
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Parkieten-Freak

Het is normaal dat jonge parkieten veel slapen, en soms op de meest vreemde plaatsen.
Mijn parkiet ging heerlijk in mijn nek liggen onder een sjaaltje, en ook in zijn badje (zonder water) waar een zakdoekje in lag.
Dit zal verminderen na een aantal weken, ook zullen de vogels meer gaan spelen.

Nog een tip voor je: zet de kooi uit de keuken.
Kooklucht/dampen zijn ontzettend slecht voor je parkietje.....om nog maar niet te spreken voer teflon.....


marc

CiteerHoihoi

Welkom op dit forum :)

De meeste parkieten slapen op 1 pootje, Maar je hebt uitzonderingen.

Jonge parkieten slapen ook nog veel :)

Ik raad het je aan om nog even te wachten met het losvliegen, hij moet eerst volledig aan zijn kooi wennen en uiteraard aan zijn nieuwe baasje, Dus eerst voldoende tam worden en dan pas laten vliegen. Dus dat je hem met gemak weer terug kan zetten ;)

Groetjes
[snapback]5972[/snapback]

hallo jorijn,

dank voor je snelle reactie! ik laat 'm inderdaad wat meer in zijn kooitje waar hij alles langzaamaan begint te ontdekken, met name het bakje waar ik inmiddels het gierst naartoe verplaatst heb en de in-/uitgang. er is een mooie 'route', hoog door de kamer met verschillende landingsplaatsen; hij gaat er zelf op af en dan nieuwsgierig zitten rondkijken (het verbaast me dat 'ie al zo goed gaat, alsof 'ie ouder lijkt, maar toch heeft 'ie nog veertjes met golfpatroon tot aan zijn neusdop lopen).

in ieder geval: we doen het rustig aan, elke dag een stukje. als er weer nieuwe voortgang te melden is, kom ik ermee naar deze site (hopelijk dan ook een foto van Bing).

Tot later!

Marc

marc

CiteerHet is normaal dat jonge parkieten veel slapen, en soms op de meest vreemde plaatsen.
Mijn parkiet ging heerlijk in mijn nek liggen onder een sjaaltje, en ook in zijn badje (zonder water) waar een zakdoekje in lag.
Dit zal verminderen na een aantal weken, ook zullen de vogels meer gaan spelen.

Nog een tip voor je: zet de kooi uit de keuken.
Kooklucht/dampen zijn ontzettend slecht voor je parkietje.....om nog maar niet te spreken voer teflon.....
[snapback]5977[/snapback]

hoi parkieten-freak,

jij ook bedankt voor je reactie, had jorijn al een berichtje gegeven.

wat de keuken betreft: dit is geen gesloten ruimte, eigenlijk meer woonkamer dan keuken, dus met de dampen zal het wel goed gaan (er hangt een goede afzuigkap en hij staat er behoorlijk ver vandaan); ik hou het in de gaten!

goed om te weten dat jonkies inderdaad nog veel slapen! ik zal 'm de tijd geven en 'm zelf laten komen. zoals ik jorijn al schreef: hij weet de in-/uitgang goed te vinden en is nieuwsgierig genoeg om boven op zijn kooi te klimmen. ik ben er in ieder geval altijd bij als 'ie los is en mocht 'ie ergens gaan zitten dutten, dan breng ik 'm wel naar zijn kooi, tot 50cm vanaf het deurtje en dan springt 'ie zelf naar binnen en dan meteen naar de schommelring, bovenin, waar 'ie zich content gaat zitten wassen. prachtig!!

volgende keer hopelijk een foto van Bing!

groet, Marc