Waarom vechten?

Gestart door Chicowen, oktober 16, 2007, 17:24:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chicowen

Hej allemaal!

Zoals de titel al zegt.... waarom vechten?
Sinds een paar dagen zie ik Zipper en Fender regelmatig (iedere dag in ieder geval 1x) met elkaar vechten. Ze beginnen gewoon ergens in de kooi, op de stokjes of aan de tralie, waarna ze flink met de vleugels fladderen en elkaar flink pikken. Op een gegeven moment vallen ze naar beneden en op de bodem gaan ze dan gewoon verder. En dan opeens is het klaar en gaan ze weer gewoon hun gang.
Ik heb nog geen verwondingen (bij beide niet) gezien en voor de rest gedragen ze zich normaal (alleen zit Fender de laatste tijd weer wat meer te rijden op zijn stokje).
Misschien doen ze dit al vaker, maar doen ze het alleen op tijden dat ik niet thuis ben. De laatste paar dagen is het vaak 's ochtends als ik net beneden ben, maar toevallig ook vanmiddag. Dit keer waren ze er zo mee bezig op de bodem, dat ik ze maar probeerde uit elkaar te halen (wilde 1 van hen op mijn vinger krijgen om ze uit elkaar te halen), waarbij ik een fikse beet van Fender kreeg.
Het lijkt me niet dat het verveling is, aangezien ze de laatste dagen (heb vakantie en ben de hele dag thuis aan het leren voor toetsen) de hele dag uit de kooi mogen en de woonkamer letterlijk een speeltuin is.
Ik hoopte eigenlijk dat ze het niet zoveel meer zouden doen, want ik denk zelf dat het misschien vanaf zaterdag over is. Dan gaan we namelijk verhuizen en lijken ze mij genoeg afleiding te hebben van de nieuwe indrukken. Maar omdat het net zo'n fikse vechtpartij was...

Kan dit speelgedrag van hen zijn? Dat lijkt me eigenlijk niet.
Ik houd ze natuurlijk nu goed in de gaten, maar heb ook nog geen enkele aanleiding ervoor kunnen vinden.

Wie weet waar dit vandaan kan komen en hoe ik dit eventueel kan verhelpen? (het liefst natuurlijk zonder ze uit elkaar te halen) Zipper en Fender zitten al een aantal jaar samen in de kooi en sinds maart dit jaar ofzo zitten ze al met z'n vieren in 1 kooi. (Meestal doen ze het als het deurtje gewoon open staat, dus het is niet zo dat een van hen niet weg kan ofzo)

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Kan het misschien te maken hebben met het vormen van koppeltjes voor het komende broedseizoen? Koppels worden vaak in het najaar al gevormd...

Ik zou ze gewoon laten gaan, tenzij ze elkaar tot bloedens toe verwonden...

Chicowen

Citaat van: Caradow op oktober 16, 2007, 17:39:44
Kan het misschien te maken hebben met het vormen van koppeltjes voor het komende broedseizoen? Koppels worden vaak in het najaar al gevormd...

Zou kunnen, maar sinds 1,5 maand ofzo nadat Zipper en Fender zijn gekomen, was het al duidelijk dat Zipper en Pucky een koppeltje vormen. En Chico en Fender zijn allebei wel redelijk op zichzelf... soms zoeken ze elkaar wel op, alleen Fender is niet echt een chameur, dus dan is Chico er snel op uitgekeken omdat hij niks uithaalt behalve wat tikken met zijn snavel tegen die van haar.  :-X
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Mars

Nou, dat onderschrijft wat mij betreft alleen maar meer de theorie van Renate: je hebt dus geen duidelijke koppels, want er zijn er twee een beetje 'afzijdig'. Dus kan het inderdaad zijn dat er alsnog eens even flink gekibbeld wordt over de verdeling :)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..