2 wilde babymuisjes opgevangen. schadelijk?

Gestart door Milo-Pixel, oktober 12, 2007, 18:36:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Milo-Pixel

afgelopen woensdag zag ik op mijn stagewerk (manege) poes fleur met 2 babymuisjes, ik zag het zo snel dat ik ze zonder ernstige verwondingen (1 van de 2 heeft een klein wondje achter haar oortje, die al dicht aan het gaan is) heb kunnen pakken. ik ben echt zo iemand die die beestjes niet aan hun lot over kan laten. ik die beestjes tot mijn pauze in mijn zak warm gehouden en daarna meteen naar de dierenwinkel om dierenpoedermelk te halen.. alles gaat super goed en gister zijn de oogjes open gegaan.

Maar.. ik heb gelezen op internet dat muizen een kans hebben om de volgende bacterien en ziektes mee te kunnen dragen:


  • leptospirose (kan veroorzaken):
   -modderkoorts,
   -melkerskoorts
   -ziekte van weill

  • salmonella bacterie

er zijn maar weinig gevallen van besmetting via de muis, en het kan door in contact komen van de poepjes en de urine.

ik heb vanaf het begin na ieder contact met de muisjes mijn handen goed gewassen met zeep. ik raak mijn vogels zoiezo NIET aan als ik met de muisjes bezig ben of bezig ben geweest en mijn handen nog niet heb gewassen. ik weet dat ze dan niet besmet kunnen worden. maar zijn deze bacterien eigelijk wel schadelijk voor ze? of doe ik voor niks zo extreem voorzichtig?

groetjes, Marit
+
milo&pixel   

het is niet zo dat mijn muisjes zoiezo iets bij hen dragen, het is maar de vraag of dat zo is. ik vraag me alleen af of deze bacterien schadelijk zijn voor mijn vogels als ze ermee in aanraking zouden komen.

Meltjuh

Beide zijn in ieder geval Zoönosen. Dat wil dus zeggen dat je ze over kan brengen van dier naar mens en andersom.

Ik denk echter dat er weinig kans bestaat dat ze iets van beide bij zich hebben.

Parkieten-Freak

Ik sluit me aan bij Melanie, ook ik denk dat de kans heel erg klein is.
Wel is het heel verstandig om altijd goed je handen te wassen nadat je de muisjes verzorgd hebt en/of voordat je de vogels gaat verzorgen.  :)


Milo-Pixel

gelukkig, hier ben ik wel blij mee.. ik zal altijd mijn handen blijven wassen, dat zoiezo. gewoon omdat milo en pixel mij te kostbaar zijn om ook maar een klein risico te lopen.

bedankt!!

Marit