De eitjes van Piettie en Joeppie

Gestart door peter1980, oktober 06, 2007, 09:09:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter1980

Ik hoop dat jullie mij weer kunnen helpen  ;D
Mijn popje ( die al ouder is dan 1 jaar ) zit de laatste dagen veel in het blok, ze is daar continue met haar snavel langs de kanten aan het schapen. En dan komt ze er weer uit en krijgt ze weer eten van het mannetje. Als ze niet in het blok zit, gaat haar staart continue vrij veel op en neer, dat doen mijn andere parkieten niet, wat houdt dit in ?
Alvast weer bedankt !

Mars

#1
Het schrapen met de snavel lijkt te duiden op het klaarmaken van het nest, dan worden ze meestal wat knageriger. En ook veel in het blok verblijven, betekent meestal dat ze in de laatste voorbereidingen zitten voor de broed.
Waarom haar staart op en neer gaat weet ik niet, maar misschien dat iemand anders dat ook wel eens gezien heeft bij zijn (bijna) broedende popje?

Ik neem aan dat de parkieten binnen zitten? Het is al laat in het seizoen en buiten zullen de eventuele kleintjes waarschijnlijk niet overleven. Binnen zul je extra voorbereidingen moeten treffen: voldoende licht en vochtgehalte. Even zoeken en je zult het vinden ;)

Groeten en houd ons op de hoogte!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

peter1980

#2
Super bedankt voor het antwoord, ik heb een special ding die de luchtvochtigheid redelijk hooghoud.
En ik laat special het licht al 15 uur per dag aanstaan, dat ze iedergeval 15 uur wakker blijven  :D
Zal wel erg leuk zijn  :-*

peter1980

#3
Even om jullie op de hoogte te brengen, het popje heeft vanacht de hele nacht in het blok gezeten. En vanochtend toen ik nog een keer kwam kijken waren ze aan het paren. Ik dacht eigenlijk altijd dat parkieten eerst moesten paren en dan een tijd later dat ze pas geintresseerd raakte in het blok, maar blijkbaar heb ik het mis ????

Meltjuh

#4
Popjes tonen vaak eerst interesse in het blok. Ze controleren het en werken het bij :-X. Als het voor hun veilig voelt gaan ze vaak pas paren. Ze wil zeker weten dat ze haar jongen kan grootbrengen :).
Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar zo ging het allebei de keren bij mij.

peter1980

Vanacht heeft popje Piettie haar eerst eitje gelegd !! Haar Manneke Joeppie is er helemaal stil van ;)))

Mars

#6
Wat leuk!
Houd ons op de hoogte, hoe het gaat.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

#7
Hey Peter

Wat leuk zeg een eerste eitje, en lijkt me heel grappig dat het mannetje er gewoon stil van geworden is  ;D

zorg je ook voor de goede lichturen, vaste regelmaat, luchtovchtigheid, eivoer, calcium enz....

Vele groetjes

ashley

#8
hallo,

spannend hoor :) ;)
ik lees dit topic nu pas, en als de staart op en neer beweegt gaan ze snel eitjes leggen,
en dat is inderdaad al gebeurt.
succes ;)

groetjes ashley

Milo-Pixel

#9
wat leuk zeg, ik hoop dat alles goed gaat, ga dit topic zeker volgen ;)

peter1980

#10
^ja dat hoop ik ook, want ik zal het heel erg vinden als het niet goed gaat, maar ik hou er wel rekening mee.
Het stelletje heet trouwens joeppie en piettie  8)
Piettie haar achter lichaam lijkt een beetje uit proportie maar dat zal wel door de eitjes komen, ze lijkt wel op de hunchback of the notre dam :D
Ik hou jullie op de hoogte  ;)

miekie

#11
Succes gewenst voor Piettie en Joepie, zet 'em op ;D

peter1980

#12
hi allemaal tweede eitje is gelegd, maar vraag me wel heel erg af of het wel bevrucht is !!
Nou we zullen zien, ik vind het zo spannend !
Ik heb er echt alles aan gedaan om alles goed te doen, luchtvochtigheidmachine ding gekocht  :D , lichturen zijn perfect, en calcium krijgen ze ook voldoende, ik hoef nu alleen nog maar te duimen  ;D

peter1980

#13
Vanochtend snel het eten voor ze opgehangen, normaal gesproken komt ze al uit het blok voor dat ik de kooi in ben maar nu kwam ze veel later en bij het ophangen van het voer was ze voor dat ik het voer had opgehangen al weer terug op de eitjes   ;) , lijkt of het haar aardig goed af gaat  ;D Vandaag moet eitje 3 komen  :-*

Mars

#14
kan eitje drie komen ;)

Misschien een idee om even iemand van de forumbeheerders te vragen je topictitel een beetje aan te passen: ik ben vast niet de enige die steeds weer denkt: oja, het popje is aan het broeden!?! Het is maar een idee hoor, om dat even te vragen?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

peter1980

#15
hi marcia, als ik wist hoe ik die persoon/forumbeheerder kon benaderen? wil ik dat wel doen, maar ik kan het niet vinden, kan je mij vertellen waar ik dat kan vinden op deze site ?

Merci

Deze beheerder heeft je een pb gestuurd ;)
Gr Safrena


Bij deze op vraag
Titel aangepast ;)
Gr Safrena

peter1980


peter1980

Piettie heeft uiteindelijk 4 eitjes gelegd. Ik heb er vandaag twee heel voorzichtig opgepakt en 1 was heel doorschijnend en de ander was vrij donker, dus misschien bestaat er toch nog een kans dat die bevrucht is. Maar ik heb ze maar snel op dezelfde manier weer terug gelegd.
8 oktober was het eerste eitje gelegd en 13 oktober het laatste eitje, klopt het dan dat het tussen 29 oktober en 3 november ongeveer zouden moeten uitkomen ? ::)

MaestroNL

Gefeliciteerd met het 4e eitje  ;D  Als je de eitjes wil "schouwen" gebruik dan een klein zaklampje en hou die voorzichtig tegen de eitjes aan. Als het eitje bevrucht is zie je de bloedvaatjes lopen (na zo'n dag of 4-5).
Wij gebruiken deze:



Hier zit een LED in die niet warm wordt maar wel heel fel licht geeft.

peter1980

Hi,

Nou ik hem maestro zijn tip opgevolgd, en heb dus net al de eitjes geschouwd en er zijn er twee bevrucht ;) Thanks voor de tim MaestroNL!!!
Ik heb geprobeerd ze precies weer het zelfde neer te leggen, ik hoop dat dat geen probleem is al ze net wat anders liggen!!
Ik hou jullie op de hoogte als ze uitkomen, als ze uitkomen natuurlijk, duimen !!

groetjes