2 vrouwtjes op dezelfde eieren ??

Gestart door chrikske, september 25, 2007, 19:13:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chrikske

beste parkietenliefhebbers  :)

ik heb een vraag, iets wat ik nog nooit voor heb gehad, mijn parkietjes hebben deze lente en zomer niet gebroed maar nu ineens vandaag ontdek ik een eitje in 1 van de nestkasten :o  ;D  :-* (nogal aan de late kant maar ik haal de nestkasten niet weg in de herfst en winter omdat vele van hen in de winter ook beschutting zoeken in de nestkasten bij mij)
maar er zaten 2 popjes in de nestkast  ??? ze broeden om de beurt, soms zit de ene op het eitje en na 10 minuten wisselen ze maar soms zitten ze er alletwee op  ??? heeft iemand hier ervaring mee ? (het mannetje voed allebij de poppen)

groeten christophe  :D

Safrena

Hey christophe

Ben je zeker dat het twee popjes zijn hihihi  :P
Zelf heb ik dit nog nooit gezien  ;D

Ik denk trouwens dat dit echt wel iets uitzonderlijk is, dat twee popjes op dezelfde eitjes gaan broeden en dit zonder ruzie
Zo zie je maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit

Maar goed, ik zou zeggen, zolang ze dit samen doen en het mannetje de twee popjes netjes aan kan en er geen ruzie is, zou ik ze gewoon lekker laten verder doen.
Hou ze wel goed in het oog, dat er geen ruzie komt, en ook het mannetje dat hij die twee popjes netjes aan kan en zelf daardoor niet tekort krijgt ;)
Mocht het mannetje het moeilijk krijgen of ruzie komen, kun je best een popje weghalen, en dan kijk je welk popje het minste in het blok is op dat moment ;)

Veel succes

Vele groetjes

chrikske

beste safrena  :D

jaja ik weet 100% zeker dat het 2 popjes zijn.
als ik de kans heb zal ik eens een foto trekken als ze er op zitten met z'n tweeen.
wat wel is, is dat het mannetje niet altijd eten brengt naar de popjes wanneer ze in het nestblok zitten.
wanneer de popjes afwisselen met broeden om de 10 minuten eten ze altijd zelf een beetje waneer ze uit het nestblok zijn maar ook de mannetjes (jaja het zijn toch 2 mannetjes! maar de 2 mannetjes voeden de 2 popjes, het is niet dat het ene mannetje altijd hetzelfde popje voed maar ze voeden alle 2 alle 2 te popjes  ;).)  voeden de popjes als ze uit het nestblok zijn :P het zit wat ingewikkeld in elkaar maar toch is het zo, ik stelde ook deze vraag omdat ik zo verschoten was, 'k wist niet dat het kon  ??? :D

zou het zijn dat 2 popjes hetlzefde nestblok hebben uitgekozen en alletwee er eitjes in leggen ? het lijkt me onwaarschijnlijk want er is tot nu toe maar 1 ei om de 2 dagen gelegt.. moesten ze alle 2 eieren hebben zouden er toch al meer eieren zijn ?

voor de rest is alles uitstekend ! er zijn nu 3 eitjes en geen enkele kapot, ook niets ruzie.  ;D

sorry voor de moeilijke uitleg  :-[

groeten Christophe

Meltjuh

Ik heb het zelf 2 keer meegemaakt.
In allebei de gevallen waren beide popjes aan het broeden en stond de man de wacht te houden ;D.
Heel appart... ;D