Sepia verplicht?

Gestart door Suuuus, september 23, 2007, 14:53:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Suuuus

Heeyy.
Is sepia in een kooi verplicht?
Hebben ze dat nodig?
Alvast bedankt ;)

Caradow

Nee. In plaats van Sepia kies je beter voor een mineralen blok. Dit werk vele malen beter voor het scherpen van de snavel en hier halen ze ook hun kalk uit. Sepia is vaak te zout, zeker asl ze er hele veel van eten.

Suuuus

Okee, dankje! Zo'n mineralen blok heb ik wel:D

Tine

Die mineralenblokken zijn roze van kleur, toch? Maar ik heb sepia gekocht omdat ik me afvroeg...is die roze kleurstof wel goed voor de parkieten?

Audrey

Ik heb altijd gedacht dat de roze kleur natuurlijk was  ??? ze gaan die dingen toch niet kleuren als ze bestemd zijn voor vogeltjes om aan te knabbelen?
Vroeger hadden we ook een sepiasteen, maar die werd gelig na een tijdje (zag er niet zo smakelijk uit) en na hier wat rondgelezen te hebben kreeg Croky een mineralenblokje. Vaak hoor ik hem nadat ik het licht uitgedaan heb 's avonds nog even van z'n schommeltje komen om nog eventjes te knabbelen  :D

Tine

Je hebt daar wel een punt natuurlijk, maar ik heb ook al sepia stukken gezien die groen, roze en paars waren in dierenwinkels...  ???
En ik dacht als biologe toch te menen dat een natuurlijk sepiastuk wit is  :)

Maar goed, mag ik weten hoe lang je die roze mineralenblokjes al gebruikt eigenlijk? Want als dat meevalt dan krijgt mijn Phoenix als zijn sepia's op zijn ook wel zo'n mineralensteentje, momenteel denkt ze dat alles wat ik haar geef nieuw eten is dus tis hét moment om ze aan zo'n dingetje gewend te maken  :D

DarkWolf

Ik heb een mineraalblok (geen stok, want die roze gevallen zijn zitstokken dacht ik?)
Mijn mineraalblok gaat al mee van de vorige vogelkelder-meeting en ze zitten nog niet aan de helft :P

Tine

Die roze dingetjes waar ik het over heb zijn geen zitstokken denk ik want het zijn net als kleine kubusjes, ze kunnen er niet echt op zitten. Ik dacht dat dat "mineralenblokjes" waren maar ik kan het net zo goed mis hebben want ik ben echt een nieuwbie hoor.

Milo-Pixel

Dat is een mineralenblokje hoor ;). Die heb ik hier ook :). (Ik vervang mijn blokje trouwens eens in de drie weken.. Geen idee of dat beter is, maar wel voor mijn gevoel :P).

Audrey

Citaat van: Tine op september 07, 2008, 22:49:59
Je hebt daar wel een punt natuurlijk, maar ik heb ook al sepia stukken gezien die groen, roze en paars waren in dierenwinkels...  ???
En ik dacht als biologe toch te menen dat een natuurlijk sepiastuk wit is  :)

Maar goed, mag ik weten hoe lang je die roze mineralenblokjes al gebruikt eigenlijk? Want als dat meevalt dan krijgt mijn Phoenix als zijn sepia's op zijn ook wel zo'n mineralensteentje, momenteel denkt ze dat alles wat ik haar geef nieuw eten is dus tis hét moment om ze aan zo'n dingetje gewend te maken  :D

Ja, dat over die sepia, das ook weer waar  :) ik ben het niet 100% zeker, maar volgens mij zijn mineralenblokjes niet gekleurd. Croky is hier bijna 2 jaar, dus ik denk dat ik die mineralenblokjes al zo'n anderhalf jaar gebruik. Hij knabbelt er ook meer aan dan hij deed bij de sepiasteen.

@ Marit: ik laat de blokjes niet hangen tot ze op zijn, maar om de drie weken vervangen doe ik ook weer niet  :P
Hoelang wachten de anderen hier om ze te vervangen? Daar ben ik wel eens benieuwd naar! (Trouwens, echt 'slecht' worden doen die dingen toch niet hé, of wel  ??? )

Ingrid

Met de komst van Ivje blijft een megagroot blok maar anderhalve dag heel  ???

Voor haar komst had ik er één die ik pas verving als het niet meer op een veilige manier aan de tralies bleef hangen. Ik spreek dan niet over weken, maar eerder over maanden.

Moppers

Ik heb twee gekleurde mineralenblokjes. In de voliere hangt een gele, die was oorspronkelijk in de vorm van een banaantje. In de kruiperkooi hangt een roze, dat was ooit een framboos. Was, want inmiddels is het niet echt meer herkenbaar als zodanig. Ze hangen er nu een half jaar in denk ik, en ze zijn voor ongeveer 1/4 verdwenen.
Ik ga er vanuit dat de kleurstof niet schadelijk is. Op het moment dat ik ze kocht waren er geen witte. Ook vind ik vervangen niet nodig. Het gaat om een droog blokje, dus het kan niet rotten of iets dergelijks. Ook hangen beide blokjes op een poepveilige plek, zodat er niet allemaal viezigheid in de groeven kan blijven zitten.

De stokken waar iemand het over heeft zijn trouwens puimsteenstokken. Puimsteen is prima voor het natuurlijk afslijten van de nagels en voor het scherp houden van de snavel, maar het is geen vervanging voor een mineralenblok.

Sepia is inderdaad van nature wit, soms zijn de randjes een beetje gelig.

angels-birds

Ik heb 2 mineraal blokken hangen, omdat ze mekaar er steeds af/weg duwen.. Ik heb ze nu ongeveer 4 maanden erin hangen en net als Ingrid, koop ik nieuwe als ze niet meer veilig aan de tralies hangen! Je hebt ze voor zover ik weet in 2 verschillende maten: klein en groot. Hier verkopen ze ze in het roze en in het wit! Je hebt ook van die zit stokken in het geel en wit.. Ook in verschillende maten! Maar lijkt mij minder hygiënisch dan een opgehangen blokje, vanwege de poepjes die erop kunnen vallen.. Maar meningen verschillen natuurlijk!

Een vriendin van mij had toen in Engeland een doos gehaald met 4 verschillende kleuren sepia! Geen idee hoe ze dat doen, maar lijkt me niet gezond voor een vogel..

Ik heb ook verder nooit op een verpakking van een mineraal blok, een houdbaarheid's datum gezien..

Groetjes

DarkWolf

Oke, nu vraag ik me even af of ik wel de goeie mineraalblok in de kooi heb hangen aangezien iedereen het over figuurtjes in verschillende leuke kleurtjes heeft...

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Is prima hoor Dark :)

en hier ook geen kleurtjes en vormpjes hoor, gewoon een simpel Jumbo block voor opapegaaien

dobbie

Jeetje ik lees zoveel en leer ook zoveel wat ik allemaal voor dobby kan
halen ik wist niet dat er zoveel spulletjes waren  voor parkietjes' ;D :P
leuk hoor van wat ken ik overig een parkieten boom maken van welke tak mag het juiste niet ???????????

Parkieten-Freak

Citaat van: dobbie op september 09, 2008, 22:58:06
Jeetje ik lees zoveel en leer ook zoveel wat ik allemaal voor dobby kan
halen ik wist niet dat er zoveel spulletjes waren  voor parkietjes' ;D :P
leuk hoor van wat ken ik overig een parkieten boom maken van welke tak mag het juiste niet ???????????

Je kunt misschien beter vragen welke takken wél geschikt zijn: fruitbomenhout is altijd goed.


ciske

een knot- of krulwilg ook, een treurwilg juist weer niet