Gedragsconsult bij Drs Hooimeijer (vogeldierenarts en gedragsdeskundige)

Gestart door Caradow, september 21, 2007, 16:43:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Mijn laatste update is van 12 dagen geleden.. dus behoorlijk recent.

Veren groeien pas weer in de rui en die hebben ze dus net gehad, dus nieuws valt er niet echt te melden...

Uit de laatste ontlastingsmonsters is in ieder geval 100% zeker geen Megabacterie gekomen en geen andere schokkende dingen.

Meltjuh


judithdejong

Hoi Renate,

Ik lees het stuk nu pas echt goed aandachtig door, en jeetje wat een informatie zeg.
Ook ik vind het moeilijk om deze stappen nu toe te passen terwijl je het al zo lang anders doet. Volgens mij houd ik het nog geen dag vol want net zoals safrena zegt kijk ik graag naar Baco, haha.
Het stukje over kortwieken daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar dat zal altijd een discussiepunt blijven ga ik ook verder niet op in.
Ik hoop voor jou en de bende dat het toch wel een beetje beter gaat worden, zeker voor die arme Coco.....

Nu zegt dr H. dat je beter een twee vogels van verschillende soorten bij elkaar kan zetten in dit geval noemt hij een valkje en een grasje. Kunnen deze vogels wel bij elkaar in een kooi dan? Een valkje is toch wel een stukje groter dan een grasparkiet. @parkietenfreak; gewoon uit nieuwschierigheid waar om vond je dat opmerkelijk dat Dr. H dat voorstelde? Om een grasparkiet en valkparkiet bij elkaar te zetten?
Ik zou daar ook wel graag meer van willen weten omdat ik nu begin te twijfelen of ik nog een grasparkiet of een valkparkiet erbij moet nemen?
Er zijn hier zoveel mensen op het forum die meerdere grasparkieten hebben en die hebben toch niet allemaal een haat-liefde verhouding?

Verder ga ik het stappen plan is proberen kijken of het enig effect heeft.
Bedankt Renate dat je dit wilde delen, erg leerzaam.

Groetjes,
Judith

Meltjuh

Hey Judith,

Ik kan Hooijmeijer een beetje volgen. Parkieten leven in het wild in een giganstische groep. En ja daar zijn ook wel eens ruzies maar dat is ook goed. In een groepje (en zeker in een groep meer dan 2) zal er altijd een "mindere" dus de laagste in rang zijn.

Even een voorbeeld hoe het bij honden werkt (het klinkt misschien raar maar ze leven ook in een sociale groep en er zijn veel dingen die hooijmeijer het zelfde toepast op een parkiet als bv martin gaus op een hond)
De ranglaagste helpt de groep ook goed funtioneren. De ranglaagste krijgt altijd op zijn kop maar dan zijn de andere wel weer allert. Op de werkvloer zie je het ook. De baas geeft iemand op zijn kop. Daarna geeft die weer iemand die lager is op zijn kop net zolang totdat de stagaire alles op zich krijgt. Het klinkt heel cru maar dat helpt de andere beter funtioneren want die zijn hun frustraties kwijt.
Bij honden is het zo dat de ranglaagste heel sterk in zijn schoenen staat. Doordat hij alles opvangt kan de groep beter jagen. Bij een parkiet zal het duz zo zijn dat ze allerter zijn voor roofdieren.
Zal dat nou ook zo zijn bij parkieten? Ik denk het wel. Er is vaak in een groepje te zien dat 1 het pispaaltje is. Zonder zo'n pispaalte zullen de anderen vol frustraties lopen.

En dan kom ik weer bij Hooijmeijer. Ik denk dat Hooijmeijer zoiet heeft van: Zolang de groep niet groter is dan 2 zal er niet echt een ranglagere zijn (??). Dat zou kunnen... Maar bij 2 parkietjes zie je het soms al.

En dan nu even meer antwoord op je vraag:
Valkparkieten kunen bij grasparkietjes als je er maar wel genoeg ruimte voor hebt. Ze zijn inderdaad groter maar hebben een zachte aard net zoals de grasparkiet. Ik raad dan wel aan om ze in koppels te houden want ze hebben meestal niet zoveel aan elkaar.
Het kan dus wel maar volgens mij voegt het voor beiden niet echt iets toe.



judithdejong

Hey meltjuh,

Hmmm wat jij zegt klinkt een stuk logischer en duidelijker.
Ik ga het toch wel proberen hoor dat stappenplan maar ik betrapte me er net al weer op dat ik naar Baca zat te kijken toen ie aan het voetballen was, haha. Schiet op zo haha.
Ik wist wel dat honden,leeuwen en apen en nog veel andere dieren in rangorde leven maar wist eigenlijk niet dat parkieten dat ook deden.

Dus jij denkt dat ik beter een grasparkietje er bij kan nemen. En met koppels bedoel je 2 valkparkieten en 2 grasparkieten....zou ik wel erg leuk vinden maar dat kan mijn vriend niet aan denk ik hij ziet me al aankomen haha.
Dan gaan we snel op zoek naar een grotere kooi en daarna naar een jong parkietje.
Hartstikke bedankt voor je reactie.

Groetjes

Caradow

Bij positief gedrag mag je heus kijken hoor, het gaat erom dat je ONGEWENST gedrag niet beloond door te kijken..

Meltjuh

Hey Judith,

Je merkt het al met 2 grasparkietjes hoor :P. De één heeft meer voor het zeggen dan de ander (en dan normaal gesproken het popje). Het zal niet zo'n duidelijke rangorde zijn als bij honden. Maar ik denk dat er wel degelijk een verschil is tussen dominante en onderdanige parkieten.

Ik zal in iedergeval niet denken aan 1 grasparkiet en 1 valkparkiet. Dat zal nooit zo'n goed koppel vormen als 1 grasparkieten. Natuurlijk bestaan er wel grasparkietjes die kunnen opschieten met een valkparkiet, maar zo'n hechte vriendschap als 2 grasparkietjes heb ik in iedergeval nog nooit gezien :).