wat te doen met de uitwerpselen in het broedblok?

Gestart door JolandaW, september 08, 2007, 15:03:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JolandaW

Hallo allemaal,

Ik heb een nest met 6 jonge parkietjes en het volgende probleem.
Ze laten natuurlijk nog al wat uitwerpselen vallen in het blok en ik maak dat ook regelmatig schoon.
2 dagen geleden dus ook en gisteren keek ik er weer in en waren de jongen helemaal vies van de uitwerpselen. Ik heb het toen zo gelaten omdat het al avond was.
Het begint nu echt te broeden waardoor het vochtig wordt en ze dus helemaal onder de uitwerpselen komen te zitten.
Nu heb ik ze vanmorgen allemaal schoon gemaakt met een vochtige doek en waar dat niet hielp met wat water (de pootjes zaten helemaal aangekoekt en waren met een doek niet schoon te krijgen even als hun staart.)
Hebben jullie hier ook last van en zo ja wat voor oplossing hebben jullie.
Vorig jaar had ik het zelfde probleem alleen werden de jongen toen niet zo vies en wisselde ik het blok om de 2 dagen met een schoon blok zodat het kon drogen maar omdat het nu na 1 dag al zo vochtig was (ik gebruikte geen water om het schoon te maken maar krabde de mest er uit dus het was droog) wil ik weten wat jullie daar aan doen.

groetjes Jolanda

Safrena

Hey Jolanda

Dat jij om de twee dagen het blok toen gewisseld heb, dan mag je van geluk spreken en zeggen dat jij een heel gemakkelijk popje hebt, dat toch gewoon is blijven verder broeden.

Aangekoekte pootjes , kun je schoonmaken, door de pootje even te weken in lauw water. Daarna effe zachtjes deppen met een droge doek, het blok goed (droog) schoonmaken, en de kleintjes er in

Als het blok heel erg nat is, wijst dit vaak toch op een te hoge luchtvochtigheid, en dan moet je ook gaan uitkijken voor schimmels.

Vele groetjes

JolandaW

Hoi Safrena,

Ja ik zal daar wel geluk mee hebben gehad maar geen van mijn vogels heeft er een probleem mee als ik in het blok kijk en misschien komt dat omdat ze allemaal vrij tam zijn.
ze komen altijd bij me zitten als ik in de voliere ben dus misschien dat het komt omdat het vertrouwd is.
Als ik het blok open maak gaan de moedertjes (er zitten er 2 in het blok) er uit en gaan eten en keren weer terug als ik het blok dicht doe. Soms komen ze ook op mijn hand zitten om te kijken naar de jongen en gaan dan weer door met eten.

En of het door de luchtvochtigheid komt, het zou kunnen maar daar kan je niets aan veranderen want de voliere staat buiten.
Zelf denk ik dat het door de warmte van de mest komt omdat ik het zelfde had toen ik vorig jaar binnen een nestje had en de mest gaat dan broeden van de warmte wat ook weer vocht vrij laat komen door het zweten van de vogels.

Het schoonmaken van de pootjes had ik inderdaad gedaan met lauw water en een doekje en ook het staartje heb ik wat schoon gemaakt omdat het daar ook aangekoekt zat want dat sleept ook over de bodem.
maar ik sta nog steeds open voor tips die me kunnen helpen.
Verder is het maar hopen dat er geen schimmels of wat voor ellende bij komen dus voorlopig maak ik iedere dag het blok maar schoon.
de eerste van de 6 vliegt deze week uit denk ik dus het is nog even doorbijten.
En als het nog erger wordt dan haal ik het blok van de andere 2 vrouwtjes weg (ja ook daar zitten 2 vrouwtjes in) want die eieren die ze nu weer leggen zijn weer niet bevrucht omdat deze 2 niets van de mannetjes willen weten. (was vorig jaar precies het zelfde)
De rede dat ik dat blok nog laat hangen is dat ze dan niet het blok met de jongen gaan kraken.

Maar in iedergeval bedankt voor je reactie
groetjes Jolanda