isis ziek?

Gestart door Isis, augustus 31, 2007, 16:05:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isis

vanmiddag rond en uur of 2 begon isis ineens een soort van te kokhalzen er kwam wat eten naar boven denk ik. Het leek een beetje op niezen.
Ik dacht dat hij zich verslikt had, maar hierna zit hij de hele tijd te slapen op 2 pootjes(niet met opgezette veren). Isis drinkt wel, maar hij reageert niet meer op andere parkietjes die hij hoort of heel zwakjes. ook als isis zich verplaatst heeft hij wat problemen met zijn evenwicht. :'(

hij heeft over een gedeelte van zijn kooi al een doek hangen.

Ik kijk het denk ik nog even aan en als het erger wordt of niet minderd ga ik naar de dierenarts.


Isis

Isis houd zijn vleugeltjes wijder als normaal en ze trillen ook een beetje... :'(  :o :-\

Caradow

Als je het niet vertrouwd, neem dan NU nog contact op met een VA.. je gaat zo het weekend in en dan is het soms erg lastig om een VA te kunnen bereiken...

Isis

we kunnen om 19.40 bij de dierenarts terecht of morgen vandaag is wel veel duurder als morgen.

wat kan ik het beste doen??

Caradow

Als jij het gevoel hebt dat het niet goed gaat met Isis, dan beter vandaag, ik kan alleen niet in je portemonnee kijken...

Isis

ik heb besloten om vanavond te gaan.
nu maar hopen dat er niks aaan de hand is.

Isis

we zijn gisteren naar de dierenarts geweest allen wist deze niet zo veel van vogels af. We hebben antebiotica meegekregen en iets waardoor hij weer gaat poepen(want dat hebben we gisteren ookn iet gezien). Isis heeft nu diaree ,maar hij kokhalsd het antebiotica en het andere spul steeds weer uit.

Isis drinkt wel heel veel en er zitten ook extra vitamientjes in het ater, maar hij wil niet eten.

kan dit misschien kropziekte zijn....?

heeft iemand suggesties hoe ik hem aan het eten kan krijgen en zorgen dat hij het antebiotica binnen houd?

Sonja

Hoi Isis,

Als je parkietje heel veel drinkt, kan het zijn dat hij nierproblemen heeft, of suikerziekte....

Kijk maar even hier:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=8752.0

Jammer dat de dierenarts niet zoveel verstand van vogels had...
Heeft hij niet gezegd wat je parkietje mankeert?

Ik denk dat je het beste toch kunt proberen een dierenarts te bereiken die veel weet van vogeltjes.

Hoe ziet de ontlasting eruit?
Als je parkietje echt helemaal niets eet, zul je hem moeten dwangvoeren. Hij kan niet langer dan 24 u. zonder voedsel, daarna gaat het mis...

Het lijkt me verstandig om ervoor te zorgen dat je dwangvoeding in huis haalt (dierenwinkel of dierenarts) en een aantal kleine spuitjes zonder naald. (dierenarts)

Om het slikken te stimuleren kun je voorzichtig (!) over zijn keeltje wrijven.

Heb je Isis al lekker warm zitten, onder een warmtelamp?
Want dat is ook belangrijk voor zieke vogeltjes.
Kijk hier maar even hoe je dit het beste kunt doen:
http://parkietenfreak.nl/ziekten.php

Ik wens je veel sterkte!
Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Isis

#8
hij krijgt al medicijnen met een spuitje en we hebben ook druivensuiker opgelost in water voor hem, maar als hij suikerziekte heeft dan is dat toch helemaal niet goed?
we hebben geen warmte lamp kan ii het ook proberen een gewone lamp?


Isis zit nu wel dik in de veren dus dan is het toch geen kropziekte?

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Isis,

Het is niet gezegd DAT hij werkelijk suikerziekte heeft, maar het zou een reden kunnen zijn waarom hij zoveel drinkt. Maar hij kan ook nierproblemen hebben, zoals je kunt lezen in de link.

Daarom is het belangrijk dat een vogelarts naar hem kijkt, die kan een juiste diagnose stellen en de juiste behandeling voorschrijven.

Wij kunnen op afstand niet zeggen wat er aan de hand is met Isis, dat blijft koffiedik kijken....

Groetjes, Sonja.

Edit// Een gewone lamp is altijd beter dan niets. ;)

Caradow

Die diagnose is nog niet gesteld, het is belangrijk dat je nu in eerste instantie je richt op voeding.
Ze MOET eten.
Zodra hij eet moet de ontlasting ook weer goed op gang komen.
Heel veel sterkte met de kleine.. zo te horen is ze flink ziek...
Wanneer het niet lukt om haar te laten eten, probeer dan een vogelarts in de buurt te vinden die je hopelijk verder kan helpen.

Sterkte!

Isis

mijn moeder is nu dwangvoer voor isis aan het halen.

weet iemand misschien een vogelarts in de buurt van rotterdam?

Sonja

Hoi Isis,

Kijk maar even bij deze link:
http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Groetjes, Sonja.

Caradow

Kindermans in Vlaardingen, maar ik weet niet of zij dienst heeft... Ook Vollaers die in dezelfde dierenartsenkring zit (ook in Vlaardingen) schijnt een arts met verstand van vogels te hebben.
Je zou kunnen bellen om te vragen wie er dienst heeft: 0900-900 66 00

Bastiaanse in Prinsenbeek.. Wel wat verder, maar wel een goede...

In Rotterdam zelf weet ik het niet, het dierenziekenhuis gaan slechte verhalen over rond...

In ieder geval kun je, wie je ook belt, vragen of ze een arts met ervaring en verstand van vogels hebben...

(waarom worden de beestjes altijd in het weekens ziek he...)
Sterkte!


Isis

ik ben nog steeds aan het wachten op het dwang voer.
ik heb het idee dat het misschien ietsje beter gaat, omdat Isis gister de hele tijd bij zijn bakjes bleef zitten en nu gaat hij gewoon weer terug naar zijn stokje nadat hij wat gedronken heeft. Maar het  kan ook zijn dat ik het me maar gewoon verbeeld...

Caradow

Dat zou kunnen..
Geef haar in ieder geval rust, ga niet uren achterelkaar met voeding bezig en houd haar gewoon goed in de gaten. Bij twijfel, contact zoeken met een VA.
Jij kent je Isis het beste, vertrouw op je gevoel..

karin v h

Citaat van: Caradow op september 01, 2007, 09:57:52
Dat zou kunnen..
Geef haar in ieder geval rust, ga niet uren achterelkaar met voeding bezig en houd haar gewoon goed in de gaten. Bij twijfel, contact zoeken met een VA.
Jij kent je Isis het beste, vertrouw op je gevoel..

Ik sluit mij hiermee aan want als je uren achter elkaar bezig bent met voeden is dat ook erg vermoeiend voor Isis.
Sterkte.
Groetjes karin

Isis

we hebben net het eerste spuitje dwangvoer gegeven het is een heel gedoe maar Isis spuugt het niet uit.
het dwangvoer moeten we 5 a 6 keer per dag geven. nadat we het dwangvoer hadden gegeven heeft Isis zelfs geprobeerd om nog een beetje te eten.

heeft iemand nog tips om zijn znaveltje goed open te houden en te zorgen dat zijn medicijnen/ dwangvoer niet overal komt?

Sonja

Hoi Isis,

Een goed teken dat Isis het dwangvoer niet uitspuugt! En helemaal als hij ook zelf nog wat probeert te eten. :)

Voor wat betreft het dwangvoeren, hou je Isis rechtop en neemt zijn kopje tussen duim en wijsvinger, dan kan hij zijn kopje niet schudden zodat de pap alle kanten opvliegt. ;)
Je kunt dan voorzichtig met het spuitje of met je duim zijn snaveltje openmaken en heel voorzichtig (niet te snel), langs de zijkant de pap ingeven.
Dit laatste is belangrijk, anders kan het in de luchtpijp komen.

Sterkte en veel beterschap voor Isis!

Groetjes, Sonja.

Isis

bedankt voor de informatie

Isis

#20
Isis heeft net weer een poepje gelaten het was nog niet helemaal goed maar zag er een stuk minder diareig uit dan de vorige.

Isis eet zelf af en toe al een beetje, maar dit is wel weinig.
Moet  ik Isis nog steeds 5 a 6 keer per dag dwangvoeren of kan het nu iets minder zodat hij wat meer rust heeft?

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Isis,

Fijn dat de ontlasting van Isis er al wat beter uitziet. :)

Als Isis nog heel erg weinig zelf eet, kun je het beter nog wel even zo volhouden met dwangvoeren. Niet leuk voor hem, maar hij heeft het wel nodig om op krachten te komen.

Kijk of zijn kropje goed gevuld is, nadat hij zelf gegeten heeft, dan kun je wat af gaan bouwen, naar bv. 3 keer daags.

Groetjes, Sonja.

Isis

hoe moet ik in zijn kropje kijken?? :-\

Sonja

Je kunt niet in zijn krop kijken. ;)

Ongeveer ter hoogte van het borstje van je parkietje zie je (als ze lekker gegeten hebben) een kleine "bolling". Dat is de (gevulde) krop. Je mag hier echter nooit in knijpen!
Wel heel voorzichtig voelen.

Maar als dat nu niet lukt is het niet zo erg hoor. De poepjes van Isis zijn ook een soort graadmeter van wat hij eet, en hoeveel.

Door de pap zal zijn ontlasting wat aan de dunnere kant zijn, dat is logisch.
Als hij weer meer zaadjes gaat eten, zul je zien dat zijn poepjes weer steeds vaster van vorm worden. Dan kun je het pap geven geleidelijk weer afbouwen.

Groetjes, Sonja.

Isis

daarnet heeft Isis lekker een tijdje geslapen en toen hij wakker werd ging hij wat drinken en zaadjes eten.
Isis zag er een stuk beter uit hij is natuurlijk nog niet helemaal beter maar er zit wel vooruitgang in, :D

Caradow

Ze eet tenminste, dat is erg belangrijk :)

Hopen dat deze trent doorzet en ze straks helemaal beter is :)
Goed gedaan baasje van Isis en Isis :)

Isis

Isis heeft nadat we wat dwangvoeding hebben gegeven overgegeven :o
kan dit komen doordat hij geen honger meer had? mijn moeder had halverwege al het idee dat hij niet zo'n zin meer had Isis liep de hele tijd weg. En hij eet steeds meer zelf en nadat Isis had overgegeven ging hij meteen weer een beetje eten. Ik denk om de smaak weg te halen.

groetjes


Sonja

#27
Het is moeilijk te zeggen of dat de reden was.
Hoe vaak geef je nu nog dwangvoeding?

Probeer het anders maar wat te minderen, hoe meer Isis zelf zaadjes eet, hoe beter het is.
Ik zou het proberen met 3 keer daags, en daarna laat je de middelste voeding weg, zodat Isis niet met een leeg maagje gaat slapen.

Hoe ziet zijn ontlasting eruit? Wordt die al wat vaster van vorm?

En hoe gedraagt Isis zich verder?

Groetjes, Sonja.

Isis

de ontlasting van Isis ziet er nog hetzelfde uit. :-\
we zijn van plan om Isis inderdaad minder dwangvoer te eten aangezien het vandag alweer wat beter gaat.
Maar we wete nnog niet precies hoeveel hij eet.
isis poetst zichzelf al weer uitgebreid. Ook reageerd Isis al een beetje op ander parkietjes die hij hoord :).

Caradow

Zo te lezen gaat het de goede kant op :)

Ik zou zolang de ontlasting er netjes uit ziet en ze zelf eet inderdaad niet te veel dwangvoeden. Ze lijkt over het dieptepunt heen.

Isis

het lukt me nog neit zo goed om te kijken of Isis zijn kropje vol zit en ik weet anders niet hoeveel dwangvoer ik Isis moet geven.

heeft iemand tips?

Caradow

Zolang Isis zelf eet en de ontlasting netjes is, zou ik het dwangvoeden achterwege laten.

Mars

Helemaal mee eens: voer eens niet en houd dan gedurende de ochtend/middag je parkietje goed in de gaten: ontlasting en gedrag vertellen een hele hoop! Kijk ook gewoon naar de hoeveelheid lege hulsjes in zijn bakje. En zwarte of dunne ontlasting zijn een teken van te weinig eten, dan is bijvoeden dus noodzakelijk.

Houd het allemaal wel goed in de gaten, want Isis is nu extra kwetsbaar.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Isis

Hallo allemaal
ik wou even melden dat Isis weer bijna helemaal de oude is. :D
Dus ik denk dat het niet mer nodig is om hem te dwangvoeren, maar ik hou hem nog wel in de gaten.


Caradow

Hatstikke fijn dat het zo veel beter gaat!
Wel de kuur afmaken he ;)

Sonja

Fijn om zulk goed nieuws te lezen! ;D
Wat zul jij opgelucht zijn.... :)

Groetjes, Sonja.

Isis

zeker :D
Ik wou iedereen van het Forum die reacties heeft geplaats ook heel erg bedanken. Jullie hebben me heel erg geholpen ;D

Isis

Het gaat steeds beter met Isis alleen poept hij weinig en hij slaapt soms ook nog wel overdag met zijn kopje in zijn nekje, maar wel altijd op 1 pootje.
Is dit normaal? kan het van de antibioticakomen?

Sonja

Isis is natuurlijk ook nog niet helemaal beter.
Hoe eet hij momenteel? Voldoende?
En de ontlasting die hij heeft, hoe ziet die eruit?

Groetjes, Sonja.

Idske

Heyhey,

Het overdag slapen kan denk ik nog zijn van dat hij herstellende is.

Veel slapen zijn tekenen van ziekte maar in dit geval als Isis op 1 pootje slaapt met zijn koppie in zijn veertjes is denk ik een heel goed teken!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Caradow

Als de ontlasting er goed uitziet, ondanks dat het wat minder is, zou ik me geen zorgen maken.  Of het van de antibiotica komt weet ik niet, maar doordat hij rustiger is kan het zijn dat hij daardoor ook wat minder eet. Het is normaal hoor dat een parkietje ontspannen slaapt met zijn koppie in zijn nek.


Isis

volgens mij eet Isis wel voldoende de ontlasting ziet er over het algemeen netjes uit. Hij peopt alleen zo weinig, maar zo te horen hoef ik me niet meteen zorgen te maken ;)