Gekocht gewone en kruipertje...

Gestart door Zovie, augustus 31, 2007, 15:03:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zovie

He hallo, (iamback)
Ik heb net mijn parkietjes gehaald mijn broer heeft er eentje die op iedereen leek in de kooi en ik zag een heeeeeele apparte zitten geel met groene vlekjes maar hij had een stukje kaal op zijn lijfje dus ik vroeg aan de dierenwinkel wat is dat toen zei dat meisje ja dat is van kaalplukken da gebeurt wel eens hee? Mm.. oke dan ik neem die komt de baas aan meisje de gene die jij heb is wel een kruipertje ik weet niet of je dat erg vind? Ik zei maar nee... Maar de vraag is nu is het erg? ze zitten nu in een hoekje heel stil toen Gucci (zoheetdemijnes) eruit kwam klom die gelijk naar boven net was hij ook weer aan het klimmen. En diva (spreek je uit als diva en niet dieva)  ging gelijk naar een stokje.

( die man zei dat hij niet in de voloiere mog omdat hij niet ver kan vliegen)

Is het erg?


groetjes.

Equal1zer

Nja dat kruipertje zit dus in een vogeliƫre?

Ik raad je mischien eens aan dit te lezen

http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Zovie

Nee hij zit in een kooi maar omdat het doodelijk is zal ik zo even terug gaan of niet?
Ik weet het allemaal niet meer hoor :(

Equal1zer

Ik heb het helaas nog nooit meegemaakt maar dit lees ik in het artikel.

De nestgenootjes die de infectie wel overleven worden drager van het virus en blijven levenslang besmettelijk voor andere dieren.

Dus als ik het goed voor heb is jouw parkiet een drager van het virus.

Ik zou dan toch terug gaan naar de winkel en hopelijk wilt de verkoper hem ruilen. Hoe erg het voor dat parkietje ook is.

Ik ga het hele artikel eens lezen en dan weet ik er meer over.


Caradow

#4
Wat bedoel je precies met een kale plek.. Kruipertjes verliezen staart en vleugelpennen, maar zouden verder geen kale plekken moeten hebben. Kun je misschien een foto plaatssen van je parkietje? Dan kunnen we beoordelen of het waarschijnlijk inderdaad ene kruipertje is of dat we denken dat er iets anders aan de hand is.

Wanneer er sprake is van kruipersziekte kun je er bijna zeker van zijn dat ook de parkietjes waar hij mee in de winkel gezeten heeft allemaal besmet zijn. Zij zijn dan drager en worden er verder niet ziek van, maar kunnen de ziekte wel weer doorgeven.

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

Zovie

Ik wil hem wel fotograferen maar hoe want hij is net gekocht zegmaar ik ga het proberen..

Equal1zer

Dat las ik net ook in het artikel. Het kan verspreid worden door

Door Polyoma aangetaste jonge dieren verspreiden het virus o.a. door uitgevallen veren of veerdeeltjes, huidschilfers, veerstof, de ontlasting en mogelijk ook via de ademhaling.

Dus die verkoper zit wss met allemaal besmette parkieten?

En de levenduur van die dieren is die korter?


Sonja

@Equalizer:
Als je deze link goed doorneemt, kun je lezen dat kruipertjes net zo oud kunnen worden als niet-kruipertjes:

http://parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Groetjes, Sonja.

Zovie

Nee dat is het gekke de andere die we gekocht hebben is kei mooi en lief en degene die ik heb zijn staartpennen zijn wit/doorzichtig.

Sonja

Hoi Zovie,

Ik hoop dat het lukt om een foto te maken, want zonder foto is het gewoon heel moeilijk te zeggen wat er aan de hand is met je parkietje.
Maak een foto waarop zijn vleugeltjes goed te zien zijn.

Bij de kruipersziekte vallen de veren symmetrisch uit, dus aan beide kanten en bv. niet alleen maar aan 1 vleugel.

Hoe oud is dit parkietje, weet je dat?
Want het zou ook nog kunnen zijn dat je misschien een te jong parkietje hebt meegekregen. (wat niet te hopen is). Eet het diertje wel goed zelf zaadjes e.d.?

Groetjes, Sonja.

Zovie

Hij eet al van het trostgierst hij is ongeveer 8weken schat ik ik heb geprobeerd een foto te maken
hier komen hij.


[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Ok, de foto is niet geweldig, maar als het gaat om de parkiet aan de rechterkant, zie ik wel stukjes van veugelpennen zitten. de staartpennen zitten er ook, alleen zijn die beschadigd, mogelijk door knagen van een andere parkiet of scharrelen over de bodem.
Als ik dat goed zie, dan lijkt het mij sterk dat het een kruiper is en is er eerder iets anders aan de hand.
klopt het dat hij ook erg dun in de kopveertjes zit? Is het kalig rond de ogen?

Het zijn geen hele jonge vogels meer, zo te zien hebben ze de jeugdrui al gehad, de kopstrepen lopen niet door tot aan de neusdop. Ook zie ik volgens mij al een witte iris rond de oogjes, die ontstaan meestal zo rond de 3 maanden.

Als zij zich normaal gedraagt, zou ik me niet te veel zorgen maken. Het verenkleed ziet er niet super uit, maar ik vermoed dat dit met een goede voeding (weinig trosgierst, geen snoepstokken, dagelijks vers groente/fruit, goed zaadmengsel) wel is te verhelpen. Parkieten vanuit de dierenwinkel zijn wel vaker wat rommelig in de veren. Maar ik geloof niet dat dit een kruiper is....

Zovie

Boven de neusdop is het inderdaad een beetje weinig veren een heel klein stukje daarna is hij weer mooi inderdaad zijn staartpennen zitten erook alleen de achterste pen is erg kort de man van de dieren winkel zei dat hij na de rui ze weerkunnen aangroeien hij is inderdaad gebeten(veertjesuitgetrokken) Hij zit me nu te schetteren ;P De linkse parkiet vind ik al erg snel tam (nietechttambeetje) hij komt al op me vinger zitten en eet uit mijn hand en de niet/wel kruiper. De rechtse is ergggggg eigenwijs en wil alle aandacht het is wel grappig als je hem zo ziet hij is wel super bang en wil nog niks met me te maken hebben ( als ik trostgierst in mijn hand houdt gaat hij daar wel opzitten! )

Groetjes.

Zovie

Ik heb ietsje duidelijke fotos en ook 1 van het kale plekje!!!!

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Als ik zo eens goed kijk, denk ik toch echt dat je geen kruipertje hebt. Een mooi verenkleed is een ander verhaal.
Ik denk dat over een tijdje, na 1 of meerder ruiperiodes, onder een gezonde voeding er prima uit zal zien.

(ik kan uiteraard niets garanderen, ben geen arts...)

Zovie

#15
Godzeidank ( niet datik het erg vind ) maar ik zou misschien kleintjes willen :$:$
Hoop dat het een mannetje is en een popje.
Maar over die kale plek onder hun vleugels ( DIVA HEEFT HET OOK!! )
klopt dat?

Ik heb goed op het kopje geled en inderdaad wat weinig veertjes zitten erop!!!!!
Wat kan dit betekenen?

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.