Schildpadplantje

Gestart door rogierlommers, augustus 24, 2007, 22:49:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rogierlommers

Wie o wie kan mij vertellen of het voor onze parkiet Roepie slecht is als hij af en toe pikt aan dit plantje. Ik heb een beetje gezocht naar de naam van het plantje en het is een 'Callisia repens'. In het Nederlands wordt deze plant ook wel een 'schildpadplantje' genoemd. Af en toe pikt Roepie eraan; echt eten doet hij volgens mij niet. Kan dit kwaad?

karin v h

Is het een soort vetplantje? Als ik de foto bekijk lijkt het daarop. Als dat zo is zou ik er zeker mee uitkijken maar ik kan het niet goed zien en bij googlen kom ik er ook niet goed achter.

rogierlommers

Citaat van: karin v h op augustus 24, 2007, 22:55:34
Is het een soort vetplantje? Als ik de foto bekijk lijkt het daarop. Als dat zo is zou ik er zeker mee uitkijken maar ik kan het niet goed zien en bij googlen kom ik er ook niet goed achter.

Ja het is een vetplant. Waarom moet ik hiermee oppassen?

Ingrid

Weet je echt heel zeker dat het een 'Callisia repens' is? Want dat is namelijk de Golliwoog: http://www.golliwoog.nl/

karin v h

Citaat van: rogierlommers op augustus 24, 2007, 23:18:07
Ja het is een vetplant. Waarom moet ik hiermee oppassen?
Ik vind vetplantjes een beetje eng. Maar als het wat Ingrid zegt de Golliwood is dan is het een heel ander verhaal.

Ingrid

Vetplantjes zijn meestal giftig om hun melkachtig sap in de stelen. Dus de bezorgdheid van Karin is wel terecht ;).

rogierlommers

Citaat van: Ingrid op augustus 24, 2007, 23:54:27
Vetplantjes zijn meestal giftig om hun melkachtig sap in de stelen. Dus de bezorgdheid van Karin is wel terecht ;).

Volgens mij zit er in deze plant geen melkachtig sap...

karin v h

Citaat van: rogierlommers op augustus 25, 2007, 01:05:56
Volgens mij zit er in deze plant geen melkachtig sap...

Maar niet elke vetplant heeft volgens mij melkachtig sap!

Caradow

Citaat van: Ingrid op augustus 24, 2007, 23:23:48
Weet je echt heel zeker dat het een 'Callisia repens' is? Want dat is namelijk de Golliwoog: http://www.golliwoog.nl/

De callisia repens en de de golliwoog zijn hetzelfde. Alleen is de golliwoog speciaal voor huisdieren geteeld en de originele callisia repens niet. De plant zelf bevat veel goede voedingsstoffen en vitamines. De golliwoog word zonder bestrijdingsmiddelen geteeld waardoor de oplant veilig is. Van de callisia repens in de plantenwinkel is dat onwaarschijnlijk.

Ingrid

Ten eerste zeg ik niet dat elke vetplant giftig is. Ik zal het duidelijker formuleren:
Als een vetplant giftig is, dan is dat vaak omdat er melkachtig sap in de stelen zit. Dat sap is giftig.

Caradow, het stukje wat je typt staat ook op de link die ik meegaf. Een extra waarschuwing is misschien wel op zijn plaats. Ik was te lui om het stukje hier neer te zetten en aan de andere kant vind ik dat ook niet alles voorgeschoteld hoeft te worden. Een beetje leeswerk doet geen kwaad ;).

Kleintjes

Citaat van: Ingrid op augustus 24, 2007, 23:23:48
Weet je echt heel zeker dat het een 'Callisia repens' is? Want dat is namelijk de Golliwoog: http://www.golliwoog.nl/

Dat dacht ik ook al toen ik de foto zag.

Golliwoog kunnen ze zonder problemen eten. Lekker gezonde snack  :D Hier heb ik ook zo'n plantje gehad, helaas heeft die mij niet overleefd en de parkietjes wel hihihi. Ben niet zo'n groene vingers mens denk ik (gelukkig heb ik nu 'n Roos van Jericho, die kan verdrogen en vergeten worden zonder dat ie dood gaat hahaha). Ben wel van plan om weer 'n Golliwoog te halen, aangezien dit erg in de smaak was gevallen bij m'n boefjes.

Over de overige vetplanten: Inderdaad hebben de meeste (giftige) vetplantjes 'n melkachtig sap. Dit dient ter bescherming TEGEN vijnanden en is dus giftig. Oppassen dus dat je niet 't verkeerde voorschotelt!! Maar meestal zit 't goede kaartje bij de golli, en die zou 'k zeker ook laten zitten, zodat je altijd de goeie geeft  ;)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

rogierlommers

Weten jullie toevallig waar in de buurt van Nijmegen ik deze plant kan kopen?

karin v h

Hebben ze geen intratuin in de buurt van Nijmegen - ja je zult gewoon is hier en daar moeten gaan kijken. Grote tuincentra zullen hem zeker wel hebben. ;)

Caradow

Ik heb hem nog nooit bij tuincentra gezien... Ik weet alleen ene adresje in Den Haag, maar dat is niet echt in de buurt van Nijmegen.

karin v h

Ik heb hem een tijdje geleden bij Intratuin gezien - misschien scheelt dat per filiaal wat ze inslaan - dat weet ik niet.

Mii.lou

Het ziet eruit als een vetplantje hoor.
maar nu moet ik jullie eigenlijk bedanken want ik heb ook veel van die plantjes in de kamer staan :)

dus bij deze

Kleintjes

Citaat van: karin v h op augustus 25, 2007, 16:02:42
Ik heb hem een tijdje geleden bij Intratuin gezien - misschien scheelt dat per filiaal wat ze inslaan - dat weet ik niet.


Hoihoi,

scheelt inderdaad per filiaal (duur woord op de vroege ochtend  :P). In Roermond hadden ze hem niet, dus ben ik naar Duitsland geweest en daar hebben ze wel de Golliwoog bij de grote dierenzaak.

Ok, niet iedereen kan even de grens over hoppen, maar als je in de grensstreek woont is 't wellicht eens de moeite waard om even aan de andere kant te kijken in de dierenzaken of plantenzaken.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses