ontstoken pootjes

Gestart door billie2, augustus 24, 2007, 20:01:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

billie2

Hallo,

Onze parkiet, billie2, heeft sinds een paar dagen opgezwolle en ontstoken pootjes  :-[
de onderkant is wat open en rauw en de bovenkant opgezwollen, geen idee
hoe het komt overigens  :(
Ze zit continu op zijn openstaande traliedeurtje om zijn pootjes te ontzien,
volgens "de kenner" van de vogelkelder, af toe schoondeppen met soda/water en
daarna indeppen met uierzalf en dan maar hopen dat het overgaat.

Iemand enig idee of dit echt helpt of dat we iets anders kunnen doen ?
Graag jullie hulp, want we vinden het erg zielig voor ons gevleugeld kamaraadje

Parkieten-Freak

Hallo Billie2,
Het is ook erg zielig voor je gevleugeld kamaraadje.
Omdat je aangeeft niet te weten wat de oorzaak is, zou ik je toch willen adviseren om naar de dierenarts te gaan.
Kan het zijn dat je vogeltje zijn pootjes ergens aan verbrand heeft?

Als de poten opgezwollen zijn zit er waarschijnlijk een ontsteking in de pootjes. De vogel heeft vrijwel zeker een antibioticum nodig. Het schoondeppen / ontsmetten van de pootjes is zeker aan te bevelen, ik zou hiervoor Sterilon (dat is op waterbasis) gebruiken.
Ontstoken poten zijn erg pijnlijk voor een vogel. Schakel dus de dierenarts als het even kan vanavond nog in.
Probeer er daarnaast ook voor te zorgen dat de vogel zo comfortabel mogelijk kan zitten.


billie2

Hallo,

Bedankt voor je reactie, maar wilde even weten of je een goeie tip hebt om de vogel zo comfortabel mogelijk te laten zitten!!!
Ze wilt namelijk al niet meer in de kooi op de stokjes zitten.

Alvast bedankt,

Groetjes het baasje van Billie2

NaOmi_W

Even ingaand op het comfortabel maken:
Bij Iggy heb ik een lap stof (afgeknipt shirt) met (veiligheids)spelden vastgemaakt in de kooi zodat ze met haar zere pootje toch wat lekkerder kon zitten en uitrusten dan op een stokje of een harde ondergrond. Daarbij heb ik nog wel aan elke vrije (dus niet aan de kant van de tralies) een stokje er onder gedaan zodat ze niet helemaal wankel hoeft te staan. Misschien wat prettiger ook voor Billy de Tweede, in plaats van op dat landingsplaatsje zitten.

Het is echt zielig als ze iets hebben :( Vooral de pootjes, je ziet ze dan echt moeite hebben om zich voort te bewegen. Iggy kon nog klimmen met haar bekkie en dr ene pootje, de jouwe kan dat zelfs niet :( Succes!

billie2

bedankt voor jullie hulp,

hebben een soort hangmatje gemaakt, maar daar blijft ie
dan weer in haken met z'n nageltjes, het is nu zo'n zielig
hoopje vogeltje  :(

Morgen eerst maar naar de dierenarts en hopen op een
voorspoedig herstel.

Parkieten-Freak

#5
Ja, dit is moeilijk. Als de onderkant van de voetzooltjes open en rauw zijn, dan doet eigenlijk alles pijn als je moet staan. :(
Zorg in ieder geval dat er geen scherpe dingen op de bodem liggen: haal eventueel zand en andere bodembedekkers maar uit de kooi. leg er enkele schone (liefst gestreken!) theedoeken in. Het is niet veel maar wel zacht aan de pootjes.


billie2

ze zit nu wel te 'knarsentanden", das toch wel een goed teken ?

NaOmi_W

Citaat van: billie2 op augustus 24, 2007, 22:02:45
ze zit nu wel te 'knarsentanden", das toch wel een goed teken ?

Bij mij wel in ieder geval. Ze maken dan een rustige en tevreden indruk

Kleintjes

Hoihoi,

als parkietjes knarsen met hun snaveltje dan zijn ze op hun gemak: Goed teken dus. Hier doen ze dat in de avonduren, voordat 't babbel-uur weer begint.

De onstoken pootjes kunnen door vele redenen komen. Zelf heb ik paar maanden geleden gehad met onze dame Silly. Ben met haar naar de DA (Dierenarts, niet de winkel hihi) gegaan en zij heeft daar haar pootje eens bekeken. Silly bleek, zoals ook jouw Billly, 'n wondje aan de onderkant van haar voetje te hebben. De DA heeft er voorzichtig 't korstje er van af gehaald en om te behandelen heb ik jodium meegekregen. Dit is de jodium die NIET bijt trouwens, dat even erbij vermelden. Ik heb  haar pootje er regelmatig mee moeten behandelen (met 'n wattenstaafje in de jodium deppen en dan de onderkant van 't voetje deppen). Na enkele dagen zag ik de kleine zwelling en de roodheid van 't voetje verdwijnen en ze is nu weer helemaal de oude. Regelmatig behandel ik haar voetjes (allebei) voor de zekerheid, ze is nogal onhandig met spelen en stoeien. Maakt af en toe keiharde (voet-)landingen op de stokjes, in de tralies of op de bodem. Dus om te voorkomen dat ze nog eens 'n pijnlijk voetje heeft, behandel ik haar na (ongeveer 1 a 2 keer per week, afhankelijk van haar kamikaze-achtige buien).

Je kan altijd beter even naar de DA gaan, die kan je beter helpen dan wij. Wij hebben helaas de medische kennis niet, maar ik denk dat je dan ook gewoon jodium meekrijgt, of (indien nodig) wat antibiotica om eventuele onsteking weg te werken. Modder er niet zelf mee, dan (helaas) vaan verkeerd gaan en wordt de kwaal niet minder maar erger.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

billie2

Nou, net bij de DA geweest, hij zag het gelijk: bumblefoot  :'(

Inderdaad een ontsteking aan de onderkant van de pootjes,
schijnt wel vaker voor te komen, mooi voorbeeld van een arend gezien.

Het is lastig te behandelen maar met antibiotica druppels en betadinezalf
smeren op de pootjes moet het uiteindelijk goed komen.

Over 2 weken moeten we weer terug voor controle, bedankt voor jullie hulp ;)