vogeltjesmarkt antwerpen -> zo zielig!!!

Gestart door au, augustus 23, 2007, 13:14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

au

Hoihoi allemaal!

Allemaal een fijne vakantie (gehad)?

Ik ben net terug van een paar daagjes antwerpen. Zondag zijn we naar de vogeltjesmarkt geweest en wat ik daar zag...echt kei zielig!

Er zaten echt heel veel vogeltjes, waaronder ook ons vriendensoortje, in kleine mini kooitjes, waarin ze nieteens normaal konden staan. Er zaten parkietjes met zijn tienen in een kooitje en ze walsten allemaal over elkaar heen. Er lag er zelfs eentje onder en die leek dood te zijn, maar gelukkig leefde hij wel nog. Ik vond het echt vreselijk om aan te zien. Heel veel vogels, als ze het niet allemaal waren, waren kort gewiekt.

Zoiets moet gewoon verboden worden, vind ik in ieder geval! Hoop dat ze thuis uit hun mini hokjes mogen en in een ruime volliere zitten ofzo. Mag dit eigenlijk nog wel? Dacht dat er in nederland een of andere wet voor was ofzo...nou ja...
Zo stom dat je er zelf niks aan kunt doen...kan ze moeilijk allemaal kopen en een plekje geven...al zou ik dat zo willen als het kon!

Wat vinden jullie ervan?

X au

Moppers

Ik vind tentoonstellingen ook een van de meest dieronterende praktijken die je maar kan bedenken. Voornamelijk door de belachelijke omstandigheden die kennelijk 'normaal' zijn daar.

Een tip: neem nooit een diertje mee van een tentoonstelling. Je laat dan wel heel wat zielige diertjes achter, maar als je het wel doet, stimuleer je het, en komen en meer en meer dieren in dergelijke omstandigheden terecht. Dan red je er 1 maar komen er 4 voor in de plaats.
Als je denkt dat het niet pluis is, neem contact op met de politie of een instelling zoals de dierenbescherming. Als er inderdaad regels worden overtreden (regels die wat mij betreft een heel stuk strenger mogen), dan kunnen zij ertegen optreden.

Monique8736

Ik ken het ook ja..ik ben ooit op de klein dierenmarkt in Barneveld geweest.We waren daar toen op vakantie en het was rond de 30 graden.Er zaten in van die kleine kooitjes ter grote van een vervoersboxje wel 8 parkieten.Ook stonden er kratten,ter grote van van die inklapbare boodschappenkratten,met konijnen.Er zaten wel 8 konijnen per krat in,en dat met die temp! En verder stonden er natuurlijk nog genoeg andere beestjes die ongeveer 10x10 cm ruimte hadden.

Het beste is inderdaad niks kopen,weggaan,en de dierenbescherming inschakelen.De mensen die op zo'n manier aan hun geld willen komen,zijn geen dierenvrienden ookal verkopen ze ze!

Groetjes Monique

DarkWolf

Ik weet eigenlijk niet of het nog mag, verkoop van dieren op een markt.
Ik weet dat vorig jaar hier in Aalst nog konijnen en dergelijke op de markt verkocht werden, maar als ik me niet vergis is dit nu al verboden en gaat in 2008 het verbod op verkopen van dieren in de winkel ook van start.

Safrena

Hey Au

Over de vogeltjes markt is hier al een onderwerp over

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7822.0

Ook al is die in mijn buurt, ik ga der nooit naar toe, omdat ik het allemaal zo verschrikkelijk vind  :'(

@ Monique
Dierenbescherming inschakelen op een vogeltjesmarkt geeft geen nut, gewoon omdat ze er totaal niks kunnen tegen doen  :'(
Wettelijk is het nog steeds niet verboden hier, om parkietjes in een klein hokje te zetten en op de markt te verkopen, jammer genoeg

Vele groetjes

abidjan

De vogeltjesmarkt is inderdaad een vreselijk iets... ook ik ben er ooit eens geweest (geen idee dat daar al die dieren zo werden verkocht) en ben er letterlijk ziek van thuis gekomen. Die vogels zitten daar inderdaad onder verschrikkelijke omstandigheden. Ik kan mij nog goed een grijse roodstaart herinneren; midden in de winter zat ie daar in een dierenwinkel bij de deur, volop in de tocht, bijna helemaal kaal geplukt met een te koop bordje erop. Vreselijk gewoon! Ook de honden handel is afschuwelijk; zieke puppies in kleine hokjes achter glas..vreselijk.

N.a.v. mijn bezoek daar heb ik diverse instanties in Belgie aangeschreven...de laatste jaren is wel een en ander veranderd. Zo mogen vogels dus niet meer buiten zitten in hokjes, wat eerder wel het geval was... maar de situatie is nog steeds schrijnend. Dit moet wettelijk verboden worden en dat is het nog niet. Dierenbeschermingsorganisaties in Belgie zetten zich daar wel continu voor in en hopelijk komt er ooit een goed wetsvoorstel en wordt die geaccepteerd en ingevoerd.

Maar wat dacht je van Nederland: de vogeltjes, konijnen, cavia's etc etc in dierenwinkels...ook schandalig! 9 van de 10 zijn ziek, dat kan je zo zien..het is puus business. Het welzijn van de dieren is totaal ondergeschikt. Een groot winkelketen als Welkoop heeft schandalig kleine hokjes met tig vogeltjes waarvan meer dan de helft al ziek is.
Laatst kwam ik bij een Intratuin; daar zaten 2 meervallen (vissen) in zo'n kleine ruimte dat zij zich nauwelijk om konden draaien. De knaagdieren daarentegen hadden een relatief grote ruimte en vogeltjes verkochten ze niet (meer). Ik heb daar naar gevraagd bij 1 van de medewerkers; 'zijn er geen vogeltjes?'  Nee, zei hij, die verkopen wij niet meer.  Ik heb verteld dat dat een zeer goede en verantwoorde keuze is van hen, maar tevens gewezen op de huisvesting van de meervallen, die was ook ver beneden behoren.

Het probleem is dat mensen er dieren blijven kopen. Ik snap wel hoe dat gaat; de meeste mensen weten niet hoe het in zijn werk gaat of zij vinden zo'n dier zielig en denken daarmee een goede daad te verrichten. Maar zo werkt het niet helaas. Juist daarmee wordt dit in stand gehouden.
Zoveel ouders die daar staan met hun kinderen al schreeuwend wijzend naar die zieke puppies achter het glas: ooohh kijk mama die is lief, mogen we die?!
En die mensen schaffen dan zo'n dier aan, niet weten van kind nog kraai...en dat dier wordt of binnen een jaar weer afgestaan omdat het toch wel veel tijd vergt, of het dier brengt immens veel dierenartskosten met zich mee omdat het gewoon kapot gefokt is.

2 jaar geleden las ik een advertentie op marktplaats:  '10 jarige hond aangeboden, eventueel te ruil voor goed 2 persoons bed.'   Tja, wat moet je daar nog over`zeggen...

Caviaplanet

Ja, hoe moeilijk het soms ook is, je kan een zielig en ziek dier beter niet aanschaffen. Zo worden dit soort vreselijke praktijken gehandhaafd. Er zou wettelijk ook meer aan moeten gebeuren.
Groetjes
Jolanda

Stijn

inderdaad want die sufferds die ze verkopen krijgen dan hun zin

s-ke

Je hebt spijtig genoeg helemaal gelijk  :(
ik ben er ook geweest, bij sommige parkieten waar de vleugels kortgewiekt en de mensen allemaal erop af om dat mooie parkietje op hun vinger te laten komen zitten. Ze doen hun vinger steeds verder naar het parkietje zodat hij wel op hun vinger MOET komen!!  >:(  Ik had echt medelijden met die beestjes! En soms valt er een op de grond en pakken de mensen ze hard vast en zetten ze terug. En die volgepropte kooien vind ik inderdaad ook vreselijk :(
X