tamme parkieten broeden niet

Gestart door janetsimone, augustus 21, 2007, 10:48:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janetsimone

Goeiemorgen allemaal,

Vanaf april heb ik mijn 2 tamme parkieten samen met 2 verleidelijke mooie vrouwtjes in de buiten voliere gedaan. De 2 heren vinden o zo gezellig met elkaar maar naar de dames zien ze niet. Ik had me zo verheugd op parkietenjongen maar nee er gebeurt helemaal niets. Nu hoor ik om me heen dan tamme parkieten zo op de mens zijn gericht en daardoor zich niet voortplanten. Is dit waar en zo niet wat kan er dan aan de hand zijn.

Groeten Janet

Sanne

Hoi Janet,

Het is absoluut niet waar dat tamme parkieten niet broeden. Een aantal forumleden heeft zelfs binnenshuis meerdere nestjes gehad van tamme parkietjes.
Wat er mis kan zijn?
- Heb je wel broedbokken opgehangen? Deze hebben ze nodig om een nestje in te maken.
- Weet je zeker dat je twee mannetjes en twee vrouwtjes hebt? Kan het zijn dat het allemaal mannen of allemaal vrouwen zijn?

Je kunt ook even het stuk op de website over broeden doorlezen:
http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Groetjes Sanne

janetsimone

hallo Sanne,

Uiteraard heb ik meerdere nesthokken oopgehangen waarin de vrouwtjes en ook wel de mannetjes een kijkje nemen. En ik weet zeker dat ik 2 mannetjes en 2 vrouwtjes heb, dus hier kan het niet aan liggen, maar bedankt voor je reactie en het meedenken.

Groeten, Janet

Safrena

Hey Janet

hoe oud zijn je parkietjes?
Hoelang zijn ze al bij elkaar?

Als ik het goed gelezen heb, zijn ze nu ongeveer een viertal maanden bij elkaar.
Die diertjes moeten elkaar nog goed leren kennen enz....

Je zal dus nog heel wat geduld moeten hebben, zorgen dat je parkietje de juiste leeftijd hebben.
Persoonlijk vind ik dan ook dat je veel te snel veel te veel wil. Moet je maar even denken, jij wil met een jongen na vier maand toch ook nog geen kleintjes

het beste kun je de blokken voor dit jaar weghalen, en het volgende jaar opnieuw proberen, dan kennen ze elkaar ook meteen veel beter

Vele groetjes

ashley

hallo,

ik had ook 2 parkietjes die tam waren en die hebben 6 eitjes gelegd,
helaas is het niet gelukt want het kleintje was overleden, maar het kan
wel hoor.
misschien nog iets meer tijd geven dan krijgen ze misschien wel intresse in
het broedhok en dan gaan ze elkaar misschien wel erg leuk vinden.

groetjes ashley

janetsimone

Hallo Safrena,

Ik snap dat parkieten eerst verliefd e.d. worden. Maar goed hamsters hebben volgens mij om de drie weken een nest dus dat gaat rapido. Je kunt natuurlijk niet een parkiet vergelijken met de mens. Een vriend van mij heeft sneller resultaat met zijn parkieten en misschien heb ik daardoor ook wel te hoge verwachtingen. Wat ik zelf nog heb gedacht is dat ik de vrouwtjes heb gekocht in een winkel maar je weet natuurlijk nooit de leeftijd. Misschien zijn ze al wat ouder of is er iets anders aan de hand. Mijn twee mannetjes zijn allebei geslachtsrijp maar misschien hebben ze nog meer tijd nodig.

Groeten Janet

Safrena

Hey Janet

Zoals al zo vaak geschreven, de ene parkiet is de andere niet

Bij de ene persoon gaan hun parkietjes meteen paren en kleintjes krijgen, andere parkieten hebben er gewoon de tijd voor nodig.
Het heeft dan ook totaal geen nut om bij je buur te gaan kijken of die wel al kleintjes heeft of zo.

Ik vind persoonlijk dat er de laatste tijd zoveel ongeduld is, en dat alles maar meteen moet zoals het baasje het wil, maar dan kan gewoon niet
Zeg nu zelf eens eerlijk, wat is er nu mooier dan de natuur zijn gang laten gaan.

Laat de diertjes het gewoon op hun eigen tempo doen, dat is toch voor ons parkietenliefhebber zoveel leuker dan alles te beginnen pushen.
Alleen geldkwekers gaan dat doen bij hun dieren, een echte liefhebber laat zijn diertje alles rustig op eigen tempo doen.

GEDULD is een schone zaak zegt met hier altijd

Vele groetjes

veerle

hebben de mannetjes samen gezeten in een kooi en de vrouwtjes ook??

als dat zo is hebben de mannentjes misschien al een "koppeltje" gevormd.
ik had verschillende vogels in aparte kooien, 4jonge (die later allemaal popjes bleken te zijn) 1 koppeltje (oude vogels, popje later overleden) en 2 mannetjes. en bij die 4 popjes hadden er al 2 een koppeltje gevormd. het heeft een jaar geduurd eer er een nestje was en die 2 popjes vormen een trio met een hetzelfde mannetje en broeden samen in het zelfde nestkastje en lossen elkaar af.

dus je zal nog moeten wachten , zoals al gezegt guduld.....

en het is trouwens al laat om nu nog beginnen te broeden de meeste vogels stoppen nu of zijn nog bezig aan hun 2de nestje.