Krantenpapier

Gestart door Jens en Karin, juli 23, 2005, 14:03:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jens en Karin

Dag mensen.
Ook wij leggen op de bodem van de kooi een krant, en daarop het zand. Nu blijkt dat onze Yoshi krant erg leuk vindt.
Eerst scheurde hij de bodemkrant kapot, dus hebben we hem een speeltje van krant gegeven. Een pijltje gedraaid en een vlindertje gevouwen. Hij speelt er naar hartelust mee.

Maar is het niet schadelijk voor het beestje? Zo ja, met wat voor soortgelijks kunnen we 'm dan plezier doen? (Witte a4-tjes misschien?)

angeliqe

He jens en karin,

Die krant is toch wel schadelijk voor je parkietje, aangezien er inkt in zit.
Een wit A4 tje is een goed alternatief en een wc rol word ook vaak getolereerd!

Succes ermee!

Groetjes,

Angélique

Jens en Karin

Ok, bedankt. Dat wordt dus creatief met wc-rolletjes.
(Over "creatief met..." gesproken, hoe gaat kurk met parkietjes?)

Jorijn

Lijkt me eigenlijk niet zo's slim idee, aangezien je niet weet waarvan de kurk gemaakt is en omdat er vaak nogal snel stukjes vanaf komen ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

angeliqe

Ik ben het eens met Jorijn.
Ik gebruik zelf geen kurk voor mijn gevleugelde vriendjes!
Maar wc rolletjes kunnen geen kwaad!  ;)

Groetjes,

Angélique

Dick uit Aruba

In je mooie A4 velletjes zitten chemische witmakers wat misschien schadelijk zou kunnen zijn. (?)

Je heb van die goedkope kladblokken met veel velletjes papier. Het is een beetje grijsachtig maar naturel papier. Op een ander forum had ik gelezen dat iemand daar propjes van maaktje zodat zijn parkieten daar mee konden spelen en voetballen.

Bedrukt krantenpapier is natuurlijk uit den boze. WC-rolletjes, maar ook keukenrolletjes zijn ideaal. Zelf knip ik ze in de lengte door. Als ze besluiten erin te klimmen, kunnen ze zichzelf weer vrij wringen.

Ingrid

Ik zou kiezen voor de keukenrol ;), is misschien muggezifterij, maar aan wc-rolletjes zitten nogal wat (wc)bacterieën :glare: . Even meteen voor de duidelijkheid, dat heb ik niet zelf bedacht. Ik werk op een kinderdagverblijf en kosteloos materiaal, zoals wc-rolletjes, is bij uitstek prima knutselmateriaal. Er is ooit een onderzoekje naar gedaan omtrent de bacterieën in/aan wc rolletjes. Ik weet niet of ik het nog ergens kan vinden, zo ja, dan zal ik het hier plaatsen.
Het is trouwens een leuk idee om ongebleekt papier tot proppen te verfrommelen. Zal ik eens proberen om te zien of mijn doerakjes dat waarderen. Ze zijn sloper 1ste klas  :D .

Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

#7
Probeer het eens te vinden Ingrid, ik ben reuzebenieuwd wat er allemaal krioelt op een leeg WC rolletje! :P


Wat betreft de papierkeuze: zelf geef ik mijn vogel graag acceptgiro's.  :closedeyes:
Eh....geintje hoor ;)


Dick uit Aruba

Hmmm...lekker fris praatje!

Ik heb me toch met nadruk laten vertellen dat het toilet en alles wat daar bijhoord, net zo "gezond" is als de gebruikers daarvan.

Uitwerpselen van het lichaam zijn alles behalve ziekmakend, tenzij de persoon waar die lichaamsafscheidingen van zijn zelf ziek is.

Dieren gaan overigens anders met uitwerpselen om dan mensen. Wij vinden dat zeer onsmalelijk, zeer onhygiënisch, zeer smerig. Dieren over het algemeen niet.

Goed beschouwd is het niet zo erg dan het lijkt.

Denk hierbij aan de alternatieve oplossing voor een persoon die in de brandnetels is gevallen...juist...urine. Alleen maar even om aan te geven dat het minder smerig is als wordt verondersteld.

Keukenrol daarintegen is theoretisch veel onhygienischer dat een toiletrolletje, het wordt heel veel meer bloodgesteld aan bacteriën.

Ik zal er eens naar gaan Googlelen.

Mariëlle S

Ik ben het wel een beetje met Dick eens.
Er schuilt veel meer ziektegevaar in de keuken dan op de wc. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat er op het aanrecht meer ziekteverwekkers aanwezig zijn dan op het toilet. Maar ja, het ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe goed je schoonmaakt :P  en hoe vaak. ;)

Wat betreft de rolletjes die je de parkietjes geeft: Het kartonnetje wordt toch niet zovaak aangeraakt als dat gewoon aan de houder hangt? En het papier is er al helemaal af. Ben wel benieuwd naar dat rapport over de wc-rolletjes, Ingrid.

Parkieten-Freak

Ik ben eens in een microbiologisch laboratorium te gast geweest.
Men liet mij daar een bacteriekweek zien van iemand die 1 uur zijn handen niet gewassen had en verder niets bijzonders gedaan had........ (geen WC bezoek of zo).
:blink: Woooooow!!!!!! Dat was wel even slikken hoor....... :blush:
Er krioelde werkelijk van alles......

Toch moeten we de zaken ook wat relativeren.
Ieder mens staat dagelijks bloot aan ontzettend veel verschillende bacterien.
Echter, lang niet alle bacterien zijn voor een gezond mens ziekmakend of schadelijk.
Integendeel zelfs: het stimuleert je immuunsysteem om eens lekker afweerstoffen te gaan maken, en dat is op zich prima. Zo wapen je jezelf tegen deze diertjes.

Voor mensen voor met een immuunstoornis liggen de zaken natuurlijk wel een beetje anders, die moeten wel erg goed oppassen.

Toch ben ik reuze benieuwd wat er allemaal op een lege WC rol gevonden wordt ;)
Keukenrol bewoners interesseren me trouwens ook Dick! :)


Jens en Karin

CiteerLijkt me eigenlijk niet zo's slim idee, aangezien je niet weet waarvan de kurk gemaakt is en omdat er vaak nogal snel stukjes vanaf komen

Sorry, maar is dit een grapje?  :D
Kurk is een natuurlijk product.
Nu weet ik wel wat jij bedoelt: dat zijn die plastieken kurken die je steeds vaker op van die smerige goedkope wijnen ziet.
Het enige dat ik zou kunnen bedenken, is dat je soms kurken tegenkomt die bedrukt zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat giftig is, aangezien we zelf uit die fles lurken. Ik had me al bedacht om voordat de kurk de kooi ingaat 'm even af te wassen, de wijn eraf te halen. Want dat is zeker slecht voor het vogeltje.

Leuk topic ondertussen trouwens :)

Jorijn

Kurk is een droog stugg iets, en er komen snel stukjes vanaf, Dus mocht je parkiet een van die stukjes inslikken dan zal deze zeker in zijn keel blijven hangen, Niet doen dus ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Parkieten-Freak

#13
Kurk (afkomstig van de kurkeik) bevat veel lucht en is in principe elastisch.
(Een uitgedroogde, gebruikte kurk die in een fles gezeten heeft is uiteraard veel minder elastisch dan een nieuwe).
Als je de kurk afgewassen hebt, en de parkiet gebruikt hem alleen om mee te spelen zoals over de tafel rollen, dan lijkt het me geen probleem.

Omdat kurk erg licht is en er inderdaad makkelijk stukjes af kunnen breken, zou ik het niet geven als ze eraan gaan knabbelen.
Je weet immers nooit zeker of er niet een stukje in de slokdarm, of erger nog, in de longen terecht komt.


~chantal~

Hoi ,
Kurk zet uit in water net als een spons , het zelfde effect word bereikt als je parkietje kurk in zijn maagje krijgt en daar vocht bij komt.
De kans dat hij dus verstopt raakt is erg groot , neem het zekere voor het onzekere en geef hem iets anders.
Groetjes Chantal