ziek of stress?

Gestart door dobby, augustus 04, 2007, 08:38:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dobby

hallo allemaal,

Gisteren een nieuw parkietje opgehaald, een vriendje voor onze dobby die we nu 3 weken in ons bezit hebben !! Echt een schatje Waarschijnlijk een mannetje hij is volgens de kweker vorige week uitgevlogen. Dus ik schat een week of 7??
hij is een stuk groter dan onze Dobby die toch ouder zou moeten zijn en heel in de veren.

Nu mijn vraag, gisteren hebben we hem in een aparte kooi gezet naast dobby, beide hadden nog niet zoveel interesse in elkaar.
vanmorgen zag ik dat Sirius (de nieuwe parkiet) een keer gepoept had wat op diaree lijkt ook aan zijn kontje kleeft wat ontlasting.
Hij is vanmorgen wel even van zijn stokje afgeweest maar verder is hij nog erg rustig en dobby lijkt nu druk bezig om indruk te maken door druk door zijn kooi te vliegen en te showen met zijn speeltjes. Hij zit nu ook steeds door zijn waterbakje naar Serius te kijken en kwettert er flink of los maar.

Maar even terug naar de diaree, kan dit van de stress zijn? (krijg het niet duidelijk gevonden middels de zoekfunctie) of moet ik de schatjes wat uit elkaar zetten. Serius heeft verder nog niet gegeten of gedronken wel heeft hij even op de bodem gezeten bovenop wat trosgierst maar heb hem nog niet zien eten.

Moet ik zijn kontje schoonmaken? wat volgens mij nu wel heel veel stress zal opleveren omdat nog helemaal niet gewend is aan ons en nog erg angstig is.

Graag advies!! Maak me toch zorgen,

Groetjes Simone



ilona27

ket "kan" inderdaad wat stress zijn, binnen een dag verhuizen en alles is voor ons ook stress. ik zou je parkietje in de gaten houden en kijken of het bij een keer blijft of langer duurt.

als  het langer duurt kan je overwegen de poepjes door een dierenarts of vogelarts te laten onderzoeken ( opvangen op een krant bijvoorbeeld onder in de kooi)

zo heeft je piet geen stress van het pakken en heb jij een antwoord op je vraag.

omdat je piet ook vrij jong is kan je overwegen om ze wat sneller kennis te laten maken door de kooi van je wat oudere parkiet open te zetten en kijken wat er gebeurd

bij mij ging me oudere parkiet de jongere meteen voeren.

ook kan het zijn dat je jongere  parkiet een engelse parkiet is en dus wat groter uitvalt als je oudere parkiet. engelse parkieten zijn wel wat groter

ilona

dobby

hoi hoi,

vanaf vandaag lijkt hij inderdaad wat opgeknapt. Maar dat dit een engels parkietje kon zijn heb in nog helemaal niet bij stil gestaan!! Nu ik wat rond gekeken heb zou dat inderdaad kunnen. Tis een echt pluizenbolletje!! En ik maar denken dat ie bol zat!

Bedankt voor de tips,

groetjes simone

Caradow

Citaat van: dobby op augustus 06, 2007, 08:21:17
Tis een echt pluizenbolletje!! En ik maar denken dat ie bol zat!

wat bedoel je met pluizenbolletje...
zit de parkiet niet goed in zijn veren?
bol zitten heeft niets met het verenpak te maken, of met een nog niet volledige ontwikkeling hiervan. Een uitgevlogen parkiet heeft zijn voledige verenkleed en is dus geen pluizenbolletje meer.

dobby

hoi hoi,

Vergeleken met mijn vorige parkiet (4 weken geleden begint volgens mij nu aan zijn eerste rui). Zit deze parkiet veel mooier in de veren. Dobby was kaal in zijn nek en bovenaan zijn ruggetje. Nu denk ik dat hij in de voilere gepikt is door de andere vogels. Maar dit trekt nu mooi bij.
De nieuwe parkiet is jonger (zou zo'n 7 a 8 weken zijn) is een stuk groter en heeft een mooi verenpak maar zijn veertjes kijken een stuk pluiziger dan de andere. Hij zit nu niet meer zo vaak bol, heeft ook veel meer moeite met het wennen aan zijn kooitje dan dobby, die is heel rustig en zat dezelfde dag al op onze vinger en geeft nu kusjes en komt echt naar je toe zodra je bij zijn kooitje staat.

Sirius en erg wild (zodra we in de buurt zijn) en probeert op alle mogelijke manier te ontsnappen, graaft in de hoeken van de kooi, heeft zijn etensbakje nog niet gevonden. (eet van de grond waar ik nog elke dag wat strooi) en haalt de meest gekke capriolen uit, hangt ondersteboven in de kooi laat zich dan naar beneden vallen. Gebruikt zijn vleugels om aan de tralies te hangen. (echt geen leuk gezicht, maar me zorgen dat hij zich nog eens flink bezeerd). Om vervolgens onder in de kooi in elkaar gedoken uit te rusten lijkt dan echt buitenadem.

vanaf vandaag lijkt het wat beter te gaan. Zit hij iets rustiger in onze nabijheid. Ook is er nu meer interactie tussen de vogels. Het lijkt me nu een beetje dat zijn verenpak wat verfromfraaid is door wilde gedrag hij verzorgt zijn verenpak wel.

Heb niet echt meer de indruk dat hij ziek is. Maar ben wel benieuwd hoe lang hij dit gedrag vol gaat houden. We negeren het drukke gedrag en praten heel veel tegen hem. het is zo'n verschil van temperament tussen deze 2 vogels aangezien onze eerste parkietjes zijn, ben ik nog wat onzeker en maak ik me snel zorgen.

Groetjes en bedankt voor de reaktie,

Simone