altijd het mannetje.........

Gestart door dkm, juli 18, 2007, 18:31:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dkm

hey, sinds 3 week is men mannetje koko dood, hij was nog niet zo oud en sprong zomaar van zen stokje,hij zat heel kort ( super bol en ziek ) op de bodem.
toen hebben wij een nieuw mannetje voor jappe gekocht omdat het anders zo zielig voor haar was, 2 weken later is ook dit mannetje gestorfen, ( hij sprong op de grond van zen stokje en was toen heel erg bol, kon moeilijk meer fliegen , na 5 minuten ziek op de boden zitten is ook dit mannetje dus dood gegaan)
de volgende dag hebben we weer een nieuw (mannetje) vogeltje gehaalt.
dit vogeltje hebben we dus sinds een week en alles ging goed, tot vanochtend en hij ook weer zo zielig op de bodem van de voliere zat.
ik heb hem dus gelijk uit de voliere gehaalt en apart in een kootje gezet met een warme kruik erin.
nu gaat het al ietsje beter en zit ook niet meer zo bol,nu zijn mijn vragen:

1= waarom redden de mannetjes het niet en het vrouwtje is springlevend en super gezond?

2= heeft jappe ( popje) een ziekte waardoor de mannetjes sterven?

3=wat kan ik doen als dit vogeltje eer beter is ? moet ik hem dan weer bij jappe in de voliere doen?


alvast bedankt.

p.s :

DA of VA is heel moeilijk voor ons want de DA bij ons in de buurt is op vakante en is dus niet open,( wij wonen niet in nederland ) VA is te ver weg ( 4 uur rijden)

Safrena

Hey Dmk

Het is inderdaad mogelijk dat het vrouwtje drager is van een ziekte, waar ze zelf geen last van heeft
Maar om dit zeker te weten zou dat eerst onderzocht moeten worden door een vogelarts/dierenarts, net als jou mannetje ook.

Het beste lijkt me inderdaad om het mannetje voorlopig apart te houden, en kijken of hij weer helemaal opknapt.
Als hij hersteld is kun je het eventueel opnieuw proberen, om bij het popje te zetten. Maar ontsmet eerst de voilere even.

Verder kun je het mannetje best zoveel mogelijk rust geven, en eventueel een warmtelamp erbij, zodat ze een lekkere warmte  van ongeveer 30 graden hebben.

Vele groetjes

dkm

ik heb vanmiddag de  voliere helmaal ontsmet,en ikm kan pas over 6 week naar de dierenarts.
ik hoop dat hij weer opknapt .
ik heb al meen warmte lamp en een kruik erbij staan.

groetjes michelle en koko en jappe.

Webfreak

Ik ben niet zo'n voorstander van een lamp en een kruik,... een vogel kan beter tegen de kou dan de warmte.
Een parkiet heeft ook al een lichaamstemperatuur van rond de 41 graden.
Tocht en vocht zijn veel ergere dingen.

Caradow

Citaat van: Webfreak op juli 19, 2007, 19:16:12
Ik ben niet zo'n voorstander van een lamp en een kruik,... een vogel kan beter tegen de kou dan de warmte.
Een parkiet heeft ook al een lichaamstemperatuur van rond de 41 graden.
Tocht en vocht zijn veel ergere dingen.

Een zieke vogel heeft warmte nodig. Wanneer je warmte toepast bij een zieke vogel, zal deze zelf dus minder energie nodig hebben om warm te blijven, die energie kan zijn lichaam gebruiken om de ziekte te bestrijden/bevechten.

Sonja

Hoi Webfreak,

Ik wil me graag aansluiten bij de woorden van Caradow.

Een ziek dier kan zijn lichaamstemperatuur niet zelf op peil houden.
Daarom is warmte een eerste vereiste als ze ziek zijn.

Als het diertje onderkoeld raakt, gaan alle lichaamsfuncties op een veel te laag pitje werken, waardoor hij steeds meer zal verzwakken.

Groetjes, Sonja.

Webfreak

Hallo Parkieten Lovers,

Ik had er wat meer neer moeten tikken misschien heb ik mij hiermee wat verkeerd uitgedrukt, natuurlijk is warmte wel goed maar ik wou alleen ermee zeggen dat je met de warmte ook weer niet moet overdrijven.


dkm

met deze koko gaat he al stukken beter, een paar dagen geleden heb ik heb in dezelfde kamer gezet als jappe ( wel in apparte kooien ) , gister heb ik ze samen laten vliegen en dat ging perfect , vanochtend hebben ze ook samen  weer door de kamer gevlogen , nu heb ik nog een vraagje : de eerste koko heeft het met jappe ongveer een half jaar uitgehouden en is toen pas gestorfen, de 2e koko werd al na 2 week ziek en is toen overleden, de koko die ik nu heb werd na een week al ziek ( heb gelukkig nog optijd appart gezet).

mijn vragen:

1=waarom werden de mannetjes elke keer sneller ziek?
2=wanneer kan ik proberen koko weer bij jappe in de voliere te doen?



Ingrid

Hallo dkm

Deze vragen stelde je ook al in een eerder berichtje en daarop heb je ook antwoord van Safrena gekregen:

Citaat van: Safrena op juli 18, 2007, 19:14:47
Hey Dmk

Het is inderdaad mogelijk dat het vrouwtje drager is van een ziekte, waar ze zelf geen last van heeft
Maar om dit zeker te weten zou dat eerst onderzocht moeten worden door een vogelarts/dierenarts, net als jou mannetje ook.

Het beste lijkt me inderdaad om het mannetje voorlopig apart te houden, en kijken of hij weer helemaal opknapt.
Als hij hersteld is kun je het eventueel opnieuw proberen, om bij het popje te zetten. Maar ontsmet eerst de voilere even.

Verder kun je het mannetje best zoveel mogelijk rust geven, en eventueel een warmtelamp erbij, zodat ze een lekkere warmte  van ongeveer 30 graden hebben.

Vele groetjes

Sonja

Hoi dkm,

Waarom de mannetjes ziek zijn geworden, is zo niet te zeggen.
Daarvoor zou je ze moeten laten onderzoeken, zoals Safrena in haar berichtje al schreef. (ook het popje, voor het geval zij drager is van een ziekte)

Ik zou Koko pas in de voliere doen als je helemaal zeker bent dat hij weer in orde is.
Misschien kun je beter eerst nog even aankijken hoe het verder in de kamer met hem gaat. Je hebt hier ook beter zicht op hem, en je kunt tijdig ingrijpen als je ziet dat hij weer terugvalt.

Voordat je hem in de voliere gaat doen, is het belangrijk (wat Safrena al schreef) om de voliere goed te ontsmetten van tevoren.

Groetjes, Sonja.

Oeps, tegelijk met Ingrid.. ;)

dkm

bedankt , ik kan alleen de parkietjes moeilijk laten onderzoeken door een vogelarts of d.a , dus ik hoop dat het goed gaa , ik hou julie op de hoogte.

groetjes  michelle
                              koko 3
                                        en
                                           jappe

Mars

Zoals de rest al schrijft kun je het beter eerst even rustig aan doen met je mannetje, houd hem nog maar even binnen.

Volgens mij zijn er twee redenen die van invloed kunnen zijn op het zo snel ziek worden van de laatste twee parkietjes:
- een verhuizing zorgt voor veel stress voor vogeltjes en zoals je zelf misschien weet, als je stress hebt ben je vatbaarder voor ziekten. Meestal eten parkietjes ook niet meteen en daardoor kunnen ze bijvoorbeeld ook wat zwakker zijn. Maar belangrijk: als je zelf niet helemaal lekker op je plaats bent, een nieuwe omgeving, ben je vatbaarder voor ziekten, dan al sje helemaal in je element bent. Ik denk dat dat ook wel voor parkietjes geldt.
- wat ook van invloed kan zijn is de wisseling van binnen naar buiten, als je nieuwe parkietjes bijvoorbeeld uit de dierenwinkel komen zijn ze warmte gewend. Hoewel het buiten niet erg koud is, kan deze wisseling van invloed zijn op de weerstand van je parkiet en kan hij vatbaarder zijn.

Wat ik me afvraag: komen de laatste twee vogels bij dezelfde kweker of dierenwinkel vandaan? Want de besmetting hoeft niet bij jou te liggen.

Als ik jou was zou ik toch even bellen met een dierenarts, misschien dat deze toch tips kan geven of je bijvoorbeeld ontlasting op kan laten sturen. Een echt zieke vogel redt het niet met warmte en rust alleen.

In de tussentijd kan het aanzuren van water met appelazijn helpen. En ik zou hem niet te veel laten vliegen, wacht daar liever mee totdat hij weer helemaal fit is: dus mooi glad in zijn veren, goede ontlasting.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dkm

hey,  ;)ik denk niet dat mijn koko veel stress heeft , hij is niet vaak verhuisd en kende de omgeving waar hij naartoe verhuisd is al , hij komt trouwens uit een binnen voliere en is dus nog nooit buiten geweest ook niet bij de kweker, alle mannetjes heb ik van verschilende mensen dus ik denk niet dat het daaraan ligt, gelukkig gaat het al stukken beter en koko danst alweer op men nieuwe cd  ;D
hij is super tam en een echte schat.

p.s :
mijn vader heeft gister een dierenarts gebeld en zei dat het waarschijnlij wel weer goed gaat alsik koko over een weekje weer in de kamervoliere doe, omdat koko nu mischien bestendig is tegen de ziekte omdat hij het overleefd heeft ofzow, kan dat klopppen? het was natuurlijk geen v.a dus heb ik ook nog een paar kwekers na gefragt dei zeiden hetzelfde.