4 gezwellen.. 3x vleugel, 1 poot

Gestart door kimmy89, juli 13, 2007, 22:18:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimmy89

haay,

ik heb net n parkietje mee naar huis genomen. ik werk in n dierenspeciaalzaak en daar was deze parkiet niet meer te verkopen. mijn baas draait zijn nek dan om (zakelijk noeme ze dat:S). normaal neem ik niks mee maar normaal merk ik ook neit als er een parkiet niet goed genoeg is.

het probleem zijn 4 gezwellen. ten eerste is het een jong van net 6 weken gok ik.
op de duimpjes (ongeveer,  op de hoeken aan de voorkant in ieder geval) van zijn vleugels zit rechts 2 bultjes en links 1. op zijn poot heeft hij ook een flinke bult zitten op ongeveer de hoogte van de ring (zit aan de andere poot).

deze bultjes zijn ongeveer zo groot als een sluiting van een ketting/armband ed (zo'n rondje in ieder geval). het zijn echt ronde bultjes.

toen ik trouwens het parkietje ving, heb ik op een een of andere manier 1 wondje op gehaald op de vleugel. niet ernstig. ik zag een klein druppeltje bloed (stroomde niet ofzo). er zit denk ik dus geen vocht ofzo in. tenzij dit toevallig stukje bloed was. ik heb er niet goed naar gekeken.

ik heb nog antibiotica liggen van een andere parkiet (die was opgeknapt). dit is algemeen spul dus nu heb ik dat door het water gedaan. als het goed is is dat een kuur van 5 - 7 dagen. hij zit in een kooitje alleen dus als het besmettelijk is, kan er niks gebeuren. de rest uit het nest of in de winkel had nergens last van.

weet iemand wat dit kan zijn? en wat ik ermee kan doen?
heeft iemand dit ooit gezien? ik niet :s

groetjes kim

Safrena

Hey Kim

Super van je dat je dit diertje opvangt en een goede thuis wil geven.

Wat die bultjes zijn, is moeilijk zo te zeggen.
Persoonlijk zou ik daar toch eerst even mee langs een vogelarts gaan, alvorens je zomaar antibioticum geeft.

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Fijn Kimmie, dat je dit vogeltje opgevangen hebt.
Toch heb ik een paar opmerkingen naar aanleiding van hetgeen je geschreven hebt:

Citaat van: kimmy89 op juli 13, 2007, 22:18:35
haay,
Ik heb nog antibiotica liggen van een andere parkiet (die was opgeknapt). dit is algemeen spul dus nu heb ik dat door het water gedaan. als het goed is is dat een kuur van 5 - 7 dagen. hij zit in een kooitje alleen dus als het besmettelijk is, kan er niks gebeuren. de rest uit het nest of in de winkel had nergens last van.

Geef een vogel nooit geneesmiddelen die niet door de dierenarts aan hem of haar voorgeschreven zijn.
Het is onjuist om een vogel "zomaar" antibiotica te geven. Je weet niet eens of hij een infectie heeft, laat staan wat voor soort beestje de ziekteverwekker is.

"Algemeen spul" bestaat niet. Je hebt verschillende soorten antibiotica. Ze werken via een ander aangrijpingspunt en zijn werkzaam tegen verschillende bacteriƫn. Een dierenarts weet wat hij moet geven bij een bepaalde ziekte, een leek weet dat niet.
Ik waardeer je goede bedoelingen, maar stop gauw met het geven van dit middel. Grote kans dat hij er nog zieker van wordt dan hij al is.
Laat als het even kan een dierenarts naar dit vogeltje kijken.


Caradow

En dan hebben we het nog niet over de houdbaarheid van aangebroken antibiotica!!

kimmy89

hay,

de antibiotica heb ik niet van een vogel expert maar van een veearts die het meest weet van vogels in deze omgeving. hij gaf het aan meerdere grasparkietjes..

ik haal het zo meteen uit het water!!!   ik wil niet dat hij zieker wordt! houdbaarheidsdatum is ook een goede. ik denk dat ik het nu een half jaartje heb maar dat is uit een grotere verpakking.

nu weet ik neit zo goed wat ik wel moet doen. dit was het enige wat ik me kon bedenken wat goed kon zijn. natuurlijk krijgt hij morgen vitamine en wormenmiddel ook deze week maar dat helpt denk ik niet tegen de gezwellen.

dierenarts wordt nu nog niks want het is weekend. maandag bel ik hem meteen op!
de vogel zat al ongeveer een week dus heeft het al wel even denk ik. ik had hem nog niet eerder gezien.

is het toch beter om hem uit zijn lijden te halen? hij eet goed, ziet er vrolijk uit. alleen net met klimmen op de kop (aan plafon) viel hij naar beneden. komt dit door zijn poot?:S

wet iemand of het besmettelijk is??  dat zouk vooral graag willen weten. tot nu toe heb ik hem 3x vast gehad en meteen daarna handen goed gewassen.

ik ga er nu vanuit dat ie wel overleeft. heeft iemand n ander idee hierover? zo ja zeg het eerlijk graag!

opzich ben ik blij dat ik dit beestje kon redden, ik wil hem ook heel graag helpen als ik dat kan, maar helaas valt t me meer tegen dan ik dacht. natuurlijk ben ik wel heel gelukkig als ik dit beestje kan opknappen.

Parkieten-Freak

Het is voor mijn niet duidelijk wat het vogeltje mankeert.

Antibiotica krijg je niet van en vogelexpert, maar van de dierenarts.
Ga niet zelf experimenteren met medicijnen, geef dus geen ontwormingsmiddelen en/of vitaminepreaparaten.
Ga maandag als het even kan naar de dierenarts en laat hem of haar een diagnose stellen. Pas dan weet je meer.


kimmy89

hay,

ik heb op internet gekeken naar een andere vogelarts in de buurt. toen kwam ik de arts tegen waar ik dus het over had. ik dacht dat hij veearts was en daarnaast vogels maar hij staat bij grasparkiet.com erbij als vogelarts. dan neem ik aan dat hij mij niet zomaar iets gegeven had.

ook heb ik op die site gevonden dat het misschien tumoren zijn. het is het enige wat ik kan bedenken. maar waarvan? en is het zeker?

nog steeds niemand die een idee heeft?
ik ga zo de arts bellen en afspraak maken. ik laat jullie weten hoe het is gegaan!!!

bedankt voor het meedenken!

Sonja

#7
Hoi Kimmy,

Het is zo, zonder het diertje gezien te hebben, onmogelijk om te kunnen zeggen wat er precies aan de hand is.

Daarvoor is het echt nodig dat er een vogelarts naar je parkietje kijkt.

Fijn dat je ons op de hoogte houdt. ;)

Groetjes, Sonja.

kimmy89

hay,

zoals beloofd het nieuws:

ik heb de dierenarts gebeld. hij zei meteen dat het wratten zijn. het is niet besmettelijk en het gaat ook niet weg. ook kan hij het nu niet behandelen. als de wratten grote worden en knappen zal de vogel er wel even last van hebben en zal hij er pas wat mee kunnen doen.

ik ben dus machteloos en kan alleen maar afwachten. verder was hij best kortaf en er was iemand in de wacht dus hij wilde snel van me af.  ik vertrouw t nog moeilijk maarja.. hij weet meer dan ik..

bedankt iedereen voor het meedenken!!  ik zal laten weten als er wat gebeur. als iemand alsnog dit kent zou ik het graag willen weten!  ik maak me nog steeds wel zorgen om het beestje.

groetjes kim

Caradow

En dat kan hij beoordelen op afstand, zonder de parkiet te hebben gezien?

kimmy89

dat is ook de reden waarom ik nog neit gerustgesteld ben.
wie weet is het heel iets anders. hij vroeg er verder niks over. hij zei heel snel wat het zou zijn en echt alsof hij het dagelijks ziet maar hier kom ik niemand tegen die het kent.

Caradow

Dus dan toch een afspraak maken he, dat hij er echt naar kijkt...

Daarbij vraag ik me dan ook gelijk af of je uberhaupt niet beter naar een andere vogelarts kunt gaan...