vreemd soort niezen

Gestart door ilona27, juli 13, 2007, 20:49:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ilona27

hoi,

sinds twee weken heb ik een nieuw koppeltje zitten, niks aan de hand super vogeltjes ........... gister begon het ventje ineens kortdurend raar te niezen ....... dit hield vrij snel weer op en hij bleef goed actief, ik dacht in eerste instantie dat hij een vuiltje of veertje of iets in zijn snaveltje had, echter vandaag weer precies het zelfde verhaal.

vogel zit rustig op stok en in eens lijkt het wel of hij zijn lucht uit de longen perst en iets uit zijn snavel wil verwijderen. zelf heb ik het idee dat hij ergens last van heeft dat er iets dwars zit als hij dit doet alleen geheel zeker ben ik er niet van. eigenlijk meteen daarna gaat hij weer vrolijk doen en eten drinken en alles wat je kan verwachten van een puberend ventje.

heeft iemand hier ervaring mee dat een parkiet een soort niezen laat horen qua verslikking ?

ik heb m gister ook uit de kooi gepakt ( omdat ik me toch zorgen maakte ) en hem goed bekeken, en heb een vogelkenner ook nog laten kijken die was bij mij toen het gebeurde, samen hebben we niks afwijkends gezien en snel toch maar weer t ventje terug gezet !

t ventje toont niet ziek en is normaal bezig alleen dat rare niesje ( hoestje ) hoor ik af en toe .......

ilona


Safrena

Hey Ilona

Yep ik herken dat rare niesje wel
Als het is zoals ik denk, lijkt het wel heel hard op een paar keer kort na elkaar niezen, maar toch als je heel goed luisterd lijkt het iets meer op een soort hoesten.
Het is een beetje moeilijk te omschrijven het is niet niezen en niet hoesten, zo een beetje tussen de twee in.

Jouw parkietje  kan dat hebben door zich te verslikken, als hij te snel eet, maar hij kan dat ook krijgen als hij wild speelt of gewoon lekker rustig even ergens zit.
Dit is zich verslikken of een kleine irritatie in het keeltje van een stofje ;)

Als hij verder lekker aktief is en speels enz zou ik het gewoon even goed in het oog houden.
En bij twijfel kun je even een vogelars adviseren.

Vele groetjes.

ilona27

inderdaad safrena

precies zoals je zegt, het is geen niezen het is geen hoesten et gebeurt niet continu maar af en toe,

ben ik even blij dat ik er ook wel aan de ene kant zo over dacht !

onze job blijft inderdaad speels en doet net of er niks aan de hand is als het voorbij is, en stofje of veertje en de snavel zou best eens kunnen aangezien hij in zijn jeugdrui is zag ik later op de avond, de veren vliegen om me oren :)

ilona