geef geen mulitvitamines!!!!!!!!!!!!!!!1

Gestart door dijkje2, juli 10, 2007, 14:04:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dijkje2

Dit is een waarschuwing!!!!!!!!!
Geef geen mulitvitamines aan je vogel. Ik heb dit wel gedaan en vond hem na een paar dagen dood in zijn kooitje. Naderhand heb ik navraag gedaan bij dierenartsen en die zeiden dat 1 dosering per week voldoende is. Het is nl zeer schadelijk. Maar op de verpakking staat begin dosering 4 per dag gedurende een week. Ik had al minder aangehouden maar dat was al fataal. Ik ben nu helemaal compleet ingestort. Hij was mijn allessie, en altijd vrolijk en gezellig. Nu voel ik mij zo vreselijk schuldig, had ik eerst maar goed navraag gedaan. Ik heb mijn vriendje vermoord.

Mars

wat ontzettend vervelend dat je parkietje op deze manier aan zijn einde is gekomen, ik kan me goed voorstellen dat je er behoorlijk overstuur van bent.

Ik ben wel nieuwsgierig wat er mis is gegaan. Op deze site wordt al weinig geadviseerd om vitamines te geven, maar voor degenen die het wel doen is het denk ik belangrijk om te weten wat er mis is gegaan.
Heb je de vitamines in het water gedaan, of rechtstreeks gegeven? En welk merk was het? Wat is de exacte tekst van de gebruiksaanwijzing? Want als deze onduidelijk is, dan zou je eens contact op moeten nemen met de fabrikant, want dan zal jouw vogeltje niet de laatste zijn die dit overkomen is.

In ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat je iets laat horen,

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dijkje2

Hoi Marcha,

Ik had beaphar multispray gegeven. Dit spray je over het voer heen. Aanbevolen werd 4 x spray over het voer. Dit 7 dagen achter elkaar, daarna overgaan op 2 x spray per dag. Ik heb denk in totaal 7 x spray gegeven en dat was al fataal na bijna een week. Ik voel me zo...

miekie

Wat zul jij je belabberd voelen, wat vreselijk naar voor je!
Veel sterkte bij dit plotselinge grote verdriet.
Maar... vermoord, dat kon je toch niet weten joh!
Nogmaals heel veel sterkte!

Marieke

Parkieten-Freak

Heel erg dat je vogeltje overleden is, ik kan me voorstellen dat je er heel verdrietig om bent.
De relatie met het geven van vitamines lijkt me zo goed als uitgesloten: je hebt je vriendje niet vermoord.
Vetoplosbare vitaminen zijn bij overdosering op zich wel schadelijk, maar niet op zo'n korte termijn. (Het krijgt hier de kans niet om zich in het vetweefsel op te stapelen).
Wateroplosbare vitaminen verlaten de met urine het lichaam en zijn ook niet echt aan te wijzen als doodsoorzaak.


dijkje2

Hoi marieke en parkietenfreak,

Pf, jij denkt dus niet dat het kan dat hij daaraan is overleden. Zelf denk ik het echt. Achteraf heb ik hem 1x wat dieper zien ademen in het begin van de week maar later niet meer gezien. Verder geen veranderingen opgemerkt. Wel heb ik gedaan is 1keer een spray in het water plus 1 in het voer. Misschien nog eens 1 keer door het water gedaan. De andere dagen 1 dag 2 x spray over het voer.  Ik gaf dus nooit dagelijks 4 sprayen. Volgens de verpakking mocht hij wel 28x (4x7)spray in die week. Maar ik gaf max 7 0f 8 keer sprayen gehad die week.
Mijn vogel heeft een inwendige bloeding gehad, dit kwam uit zijn snavel. Ik vermoed een maagbloeding.

Ik weet niet of de spray water of vet oplosbaar is, misschien jij?
de spray heeft als draagstof water en de rest van de inhoud is:
de vitamines, calcium, pantohenaat, nicotinamide, biotine, choline, foliumzuur

Je zou toch mogen verwachten dat het veilig is. Maar helaas weet ik uit eigen ervaring dat dat niet altijd op gaat. Ik heb ook ooit eens een konijn behandeld tegen mijt met een middel uit de dierenwinkel. Nou had dat beestje de vergiftiging net aan wel overleeft. Later werd dit middel uit de handel gehaald.

Mars

Ik weet dat er veel mensen zijn die dit middel in de voliere aan hun parkietjes geven, al jaren. Dus ik ben het wel met parkieten-freak eens, het lijkt mij heel sterk, tenzij hij echt een overdosis heeft gehad, maar je hebt gewoon de gebruiksaanwijzing gevolgd...

Het kan een samenloop van omstandigheden zijn. ben je nog met een bepaalde reden de vitamines gaan gebruiken? Ik bedoel: vond je hem stiller, wat minder fit de laatste tijd?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dijkje2

Hoi Marcia,

De reden dat ik het gaf was dat hij woekering op zijn neusdop had.

Jullie ervaringsdeskundigen denken toch echt dat ik hem niet teveel heb gegeven?

Ik kan het echt niet uitstaan, ik ben kwaad op mijzelf dat ik het gegeven heb.

Groetjes Ingrid.

Mars

Woekering op de neusdop? Dat kan inderdaad vitaminetekort zijn, maar heel vaak ook bijvoorbeeld schurftmijt. En dat zou een oorzaak kunnen zijn van een verzwakking van de vogel, als het er al flink in zit.

ik ga er vanuit dat je hem niet te veel hebt gegeven, maar dat iets anders de oorzaak is van zijn dood. Als er sprake zou zijn van een vrom van vergiftiging (dus ophoping in het lichaampje), dan zou je ook iets aan zijn gedrag gemerkt hebben denkt ik: dat je het gevoel hebt dat hij rustiger en zieker werd, hoewel ze natuurlijk goed verbergers va ziekte zijn.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dijkje2

He Marcha,

Ja die woekering dat was bruin en werd steeds dikker op de neus zo af er toe brokkelde dit af en was hij weer redelijk normaal. Helaas kwam het steeds maar terug maar hij had daar nooit last van. Ik kon het er zelf ook af peuteren.

Het is moeilijk te zeggen of hij wat anders was in gedrag, ik denk het niet. Niet bolzitten of wat. Speelde ook met zijn speeltjes. En floot en kletste.

Als je kijkt naar de aanbevolen hoeveelheid van 28 x en ik heb er maar 7 gedaan dan zou je inderdaad zeggen dat dat niet voor de hand ligt. Maar het is zo toevallig, je geeft iets nieuws en hij overlijdt. Ik trek dan al snel de conclusie dat ik het gedaan heb. Jij hebt er dus nooit van gehoord dat ze er dood aan kunnen gaan. Wel heb ik gelezen dat het schadelijk is, maar niet hoe, wat de gevolgen zijn.
Weet iemand dat want dat zetten ze er niet bij. Stond dacht ik ergens op een site.
Groetjes ingrid.

Parkieten-Freak

#10
Citaat van: dijkje2 op juli 10, 2007, 15:26:00
...........Mijn vogel heeft een inwendige bloeding gehad, dit kwam uit zijn snavel. Ik vermoed een maagbloeding.
Ik zie zo gauw geen relatie tussen het geven van vitaminen en het krijgen van een bloeding.
Citeer

Ik weet niet of de spray water of vet oplosbaar is, misschien jij?
de spray heeft als draagstof water en de rest van de inhoud is:
de vitamines, calcium, pantohenaat, nicotinamide, biotine, choline, foliumzuur
Calcium is geen vitamine maar een mineraal, de overigen behoren tot de groep van B vitaminen en zijn wateroplosbaar.
(De vetoplosbare vitaminen zijn A,D,E en K)

Citeer
Ik heb ook ooit eens een konijn behandeld tegen mijt met een middel uit de dierenwinkel. Nou had dat beestje de vergiftiging net aan wel overleeft. Later werd dit middel uit de handel gehaald.
Een aantal middelen tegen schurftmijt bevatten stoffen die giftig en en bij overdosering dodelijk kunnen zijn.
Nogmaals: het geven van de vitaminen is absoluut niet de doodsoorzaak, ook niet bij overdosering!

Citaat van: dijkje2 op juli 10, 2007, 16:12:33
He Marcha,

Ja die woekering dat was bruin en werd steeds dikker op de neus zo af er toe brokkelde dit af en was hij weer redelijk normaal. Helaas kwam het steeds maar terug maar hij had daar nooit last van. Ik kon het er zelf ook af peuteren.

Dit komt vaak bij oudere vrouwtjes voor. Het kan een hormonale kwestie zijn maar ook tumoren van de geslachtsorganen spelen mogelijk een rol.


Idske

Wat erg Dijkje2!

Heel veel sterkte gewenst!  :(

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

-joepiie-

hee,

mijn parkietje is nogal in de rui en ik geef hem van beophar druppels 3 per dag dat is de aangegeven hoveelheid!
is dit ook schadelijk??
ik geef het al best wel een tijdje!

verder dijkje2: ontzettend veel sterkte met het verlies van je vogeltje!

groetjes stephanie

Parkieten-Freak

Citaat van: -joepiie- op juli 11, 2007, 18:22:42
hee,

mijn parkietje is nogal in de rui en ik geef hem van beophar druppels 3 per dag dat is de aangegeven hoveelheid!
is dit ook schadelijk??
ik geef het al best wel een tijdje!

verder dijkje2: ontzettend veel sterkte met het verlies van je vogeltje!

groetjes stephanie

Het is niet "ook" schadelijk, bij normaal gebruik zijn vitaminenpreparaten namelijk niet schadelijk.
Of het zinvol is om vitaminen te geven is een andere kwestie en niet altijd even gemakkelijk te beantwoorden.
Een goed uitgebalanceerde voeding bevat namelijk voldoende voedinggsstoffen.
Een vogel die pellets (of een verrijkt zaadmengsel met fruit/groente) eet, heeft eigenlijk geen vitaminepreparaten nodig,
Geef je uitsluitend zaad en verder niets: dan kun je bijna niet om een vitaminepreparaat heen.



dijkje2

Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nog een vraag aan stephanie zou je mij de samenstelling van jou beaphar multivitamine druppels door willen geven. Ook de hoeveelheden ervan, ik wil dit graag vergelijken.
BVd,
Ingrid.

ashley

hallo,

wat erg dijkje2, veel sterkte met het verlies van je vogeltje.
maar ik wou ook even zeggen dat ik ook bijna zeker weet dat het niet aan de
multispray ligt.
dat spul bestaat al best lang en anders zou het niet meer te koop zijn.
het kan ook makkelijk dat je vogeltje plotseling een hartstilstand kreeg of schrok,
mensen kunnen toch ook inneens dood gaan jammer genoeg,dat kan natuurlijk
ook bij je kleine vriendje.
dus het is niet jou schult

nogmaals sterkte

groetjes ashley

Maur@

Kan het bericht niet meer terug vinden. Maar vind dit heel frappant. Weten jullie nog dat ik Ivory ook die spay gaf toen ze zo ziek was en de gevolgen daarvan. Ik heb het hier in het forum toen nog gevraagd of iemand daar ervaring mee had.


-joepiie-

maar misschien heeft het vogetje wel iets te veel gehad of net als ashley zegt een hartstilstand of een hartaanval ofzo?!
en dat het gewoon toeval is dat maura dat ook heeft gehad??!

enne dijkje 2 ik heb ze gestuurd heb je ze gehad??

groetjes

***anita***

wat erg Dijkje2 :(
veel sterkte  :-[ :-[ :-[
maar hoe oud was je parkietje? ???

much love Anita :-*