kleintjes met de hand opvoeden helpp..

Gestart door laura19, juli 09, 2007, 10:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

laura19

Hoihoi aller eerst ik ben nieuw hier en zit met een paar vraagjes.

ik kom gister terug van de camping en me moeder zou me voliere verzorgen en goed opletten want ik heb er 2 nestjes in zitten. dus ik kom terug zie ik een bak op het aanrecht staan zitten er 2 jongen in van 1 nestje.

de moeder is waarschijnlijk ergens van geschrokken en heeft zicht kapot gevlogen helaas. dus me moeder heeft de kleintjes op een kruik gelegt om warmte te geven. ik heb er even een foto van gemaakt:

http://members.chello.nl/ja.vink/parkietje/DSCF1260.JPG

1je de aller kleinste van waarschijnlijk een dag oud is vanacht helaas overleden.

ik had nog een bus staan voor hand opfok: handmix van orlux.

nu had me moeder een verhouding van 1 theelepel handmix met 6thee lepeltjes gekookt water maar volgens mij is die verhouding niet correct toch?

ik heb op de site van neophema gevonden 1 op 2 dus 1 schepje handmix op 2 schepjes gekookt water maar daar spreken ze over nutribird a 21 ik weet niet of dat nog weer verschil uit maakt.

ik heb z,n vermoeden dat me moeder het nu ter dun aan maakt of kan dat niet.

dus wie o wie kan me hier verder mee helpen of dit nu goed is of niet.want als ik zo in het kropje kijk lijkt er iets van een lucht belletje bij in tekomen of kun je dit niet vermeiden?

die spuit van me is ook niet echt wat soms kun je het niet netjes gedoseert laten lopen.

maar het parkietje die we nog over hebben is waarschijnlijk 3dagen oud nu ga ik vanuit.hoeveel ml moet die nu al op kunnen? er gaan nog geen halve ml in nu dan zie ik daer in het kropje al wat zit, en weet niet hoevol dat kan.

we voeren nu om de +/-4uur maar dan moet het kropje welschoon leeg zijn. maar soms zit die al te piepen bij 3halve uur maar dan heeft die het kropje nog niet leeg moet je hem dan gewoon laten piepen?

en hoe warm moet het nu voor ze zijn? en of hoe doen jullie dat dat ze lekker warm zitten? zoals op de foto zie je dat we een bak hebben daar ligt een metalen kruik met handdoek erom heen indaar bovenop een washandje een holletje van gemaakt en daarboven op weer ene los washandje om het te bedekken maar weet niet of dit zo goed is?

ik heb eventueel nog een warmte plaat staan waar normaal me kuikens onder zitten ik weet niet of dat eventueel kan?

en met het voeden moet je dan de kruik erbij houden of niet want me moeder haalt hem er wel uit.

zo dat waren een heleboel vragen :-* en hoop dat jullieme snel kunnen helpen ::)

alvast bedankt

groetjes laura

Mars

Hallo Laura,

Helaas kan ik je niet helpen met de juiste verhouding en handopfok.

Maar ik hoop je op een andere manier te kunnen helpen: Als de kleintjes van je andere nestje ongeveer dezelfde leeftijd hebben als deze is het heel verstandig om ze bij dit nestje in te leggen. Meestal neemt de moeder dan gewoon de taak van pleegmoeder op zich en voedt ze deze jonge ook. Dat kan op zich met jongen met 1 a 2 weken leeftijdsverschil.

Vooral omdat je omschrijft dat deze jongen heel klein zijn, kun je ze als het niet hoeft, beter niet met de hand voeden. Ze zijn dan zo kwetsbaar... Dus ik zou zeker proberen het kleintje bij het andere nestje te leggen en kijken of de pop het voeren overneemt, zelfs al zijn de anderen wel al ouder.

Over de handopfok: ik weet dat er op de site mensen zijn die dit noodgedwongen wel eens hebben moeten doen, dus die kunnen je er vast meer over vertellen.
Voor een goed spuitje kun je even langs de dierenarts, die geven je er zo eentje mee. Als je twijfelt over de juiste samenstelling/dosering zou ik zelf of nutribird kopen (want daar weet je wel de juiste dosering van) of bij de dierenarts Harrisons juvenile (daar staan ook goede omschrijvingen van op internet). Mar rpobeer eerst het kleintje bij het andere nestje in te zetten en kijk even of zijn kropje gevuld raakt, dan heb je een veel grotere kans op overleven.

Sterkte en houd ons op de hoogte!

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

laura19

hoihoi bedankt voor je reactie. daar had ik zelf ook al aan gedacht maar het andere nestje is er 1 van 7 jongen en moet nog 1 eitje uit komen dus denk niet dat deze er ook nog bij in moet ben bang dat de ouders dit al niet vol gaan houden met zoveel jonge voeren want je kunt zien dat ze er nu al onder leiden dus de kans is groot dat ik daar straks ook nog een jong uit heb die ikmoet gaan voeden maar laat ze zo lang mogelijk zitten. ik kontroleer wel steeds of er wat in de krop zit en bij 1 is dat steeds echt minimaal(op verschillende tijden gecontroleerd) dus even afwachten. maar vandaar dat ik het nu maar op deze manier doeen hem er niet bij inzet.

het andere netje is de oudste nu +/- 12 dagen als ik goed gerekent heb.

meerdere reacties zijn altijd welkom en ik hou jullie op de hoogte.

ik heb net de jonge gevoert en ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb:

http://members.chello.nl/ja.vink/parkietje/DSCF1263.JPG

http://members.chello.nl/ja.vink/parkietje/DSCF1265.JPG

groetjes laura

Safrena

#3
Hey Laura

Welkom op het forum

De handopfok mix van orlux is een goede voeding.
Normaal zou het daar op de verpakking of bijsluiter moeten staan hoeveel de verhouding water en pap zou moeten zijn
Dit verschilt van leeftijd. Hoe jonger hoe dunner de pap. Het is dus best mogelijk dat je mams de verhouding wel goed doet.

Op de site van neophema spreken ze inderdaad over een andere soort handopfok (ook een hele goede) en een andere verhouding
Echter is deze wel een hele goede site om je te helpen met de handopfok.
Verder kun je het parkietje obeter in het nestbolk laten zitten, met daar een warmte lampt bij, zodat het kleintje altijd een warmte heeft van ongeveer 30 à 35 graden

Natuurlijk een veel beter oplossing zou zijn zoals Mars al aangaf als je nog een broedend koppeltje hebt die ook al kleintjes heeft, om het kleintje daar bij te doen. In de meeste gevallen word het kleintje dan goed geaccepteerd en verder groot gebracht samen met de andere kleintjes door dat popje.

Vele groetjes

Editt: ow ik zie dat je net nog een berichtje hebt gepost

Even ter aanvulling op je vorige berichtje
De krop van het kleintje ziet er heel goed gevuld uit. Wat nu belangrijk is om hem/haar lekker warm te houden tot hij/zij weer honger heeft.
Let wel dat je ook bij zo een heel jong diertje s'nachts zal moeten bijvoeden.

Een nestje van 7 kleintjes is inderdaad al groot, maar wat je eventueel wel kan doen is het nog uit te komen eitje wegnemen en dit kleintje in de plaats leggen
Zorg er ook goed voor dat je koppeltje ei-krachtvoer nu altijd ter beschikking heeft, naast hun voeding en groentjes en fruit. Geef ook af en toe appelazijn in het drinkwater (5ml in een halve liter water.), een drie tot vier keer per week, omdat ze in appelazijn ook vitaminen en mineralen zitten. Zorg daarnaast ook voor voldoede kalk( mineraalsteen) grit en maagkiezel.

laura19

hoihoi bedankt voor je reactie.

ja dan zal me moeder wel gelijk hebben neem ik aan haha. ja er zit ook wel ene papiertje bij maar die is nat geweest dus kome ik niet echt meer uit haha.

dus het is niet goed zoals ik het parkietje nu in een washandje heb zitten met een kruik? en eventuele warmteplaat is niet wat?

ja het mooieste was ook in het andere nestje maar ben zo bang dat het dan mis gaat omdat het al zijn groot nest is en ook nog bang ben dat ik daar straks ook nog een jong uit krijg die ik zelf moet gaan voeden.

zijn daar ook eventuele tabellen ergens van te vinden van bv hoe oud hoeveel cc of ml ze dan moeten hebben en hoe je dat met de warmte moet doen enz?

maar ik denk niet dat het verstandig is om dan dat kleintje bij het andere nestje in te zetten toch?

groetjes laura

Mars

#5
Ik zou persoonlijk er op gokken het wel bij de anderen te zetten en zoals Safrena al schrijft dat ene eitje weg te halen. Het is heel hard werk voor de pop, maar als het goed is springt de man wel bij. Zo blijft het kleintje warm en krijgt het de juiste voedingsstoffen.

En het gaat maar om 1 extra parkietje (in een heel groot nest).

Ik vind het risico groter om dat kleintje met de hand te voeden, op deze leeftijd. Maar het is een hele moeilijke afweging, toch is een nest van acht geen onmogelijke opgave. Ik ben wel nieuwsgierig waar safrena's voorkeur naar uitgaat, ik vind het een hele moeilijke afweging.

Over de temperatuur: zie dit bericht aan het einde van het eerste berichtje:
http://www.fluffies.org/nl/algemene-verzorging-van-papegaaien-en-parkieten_handopfok-vt2668.html
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey Laura

Persoonljk zou ik ook de gok nemen om het kleintje bij het broedende koppeltje te plaatsen en het ene eitje weg te halen.
Parkietjes kunnen normaal een nestje van acht wel aan omdat inderdaad paps ook zal meehelpen met voeden van de kleintjes

Als je daarnaast regelmatig controle houd, en zorgt voor een hele goede stevige voeding (zoals ik hierboven heb vermeld) zijn de kansen groter voor het kleintje om te overleven.
Daar komt bij als je het zelf even goed in het oog houd of het gevoed word, komt het helemaal goed, en mocht dat niet zo zijn, kun je het nog altijd zelf opnieuw gaan proberen

Nu is het een groot risico om het kleintje met de hand op te voeden, omdat dit gewoon nog zo super klein is.

Veel sterkte en succes

Vele groetjes

laura19

hoihoi bedankt voor de snelle reactie allemaal. oke ik ga hem zo er bij in zetten en kijken hoe ze er op gaan reageren. ik zal het andere eitje eruit halen en zullen dan zien hoe dat gaat.

hij zit nu nog bij de kruik,heb hem iets meer dan een uur terug voeding gegeven maar zit nu alweer tepiepen haha.

ik hou jullie op de hoogte en hoop dat jullie gelijk hebben dat ze het accepteerd.

jullie horen nog

groetjes laura

laura19

nou het word spannend hij zit erbij in.

ik ben zeer benieuwd. nu even wachten totdat de moeder van de jongen op het nest gaat zitten. de vader was beetje boos vloog iederekeer vlak over me hoofd haha.

jullie horen nog van me

groetjes laura

laura19

pff de moeder zit er op. ik heb bijna een kwartier in de regen gestaan om tekijken of ze erop ging.

nu hopen dat het goed komt.

groetjes laura

laura19

het volgende probleem is ontstaan er was op een gegeven moment grote ruzie in het broedhokje leek wel. ging net even kijken kleintje lag op de grond buiten het hok met nog 1 van hun eigen nest met dons vacht.

ze leefde allebij nog en heb ze er nu nog een keer er in gezet.

is dit normaal of moet ik nu gaan opassen of wat moet ik doen?

groetjes laura

Safrena

Hey Laura

Misschien is het per ongeluk gebeurd dat er twee kleintjes uit gevallen zijn
Wel zou ik het heel goed in het oog houden, want als het kleintje opnieuw op de grond ligt, kan het zijn dat mams het kleintje niet accepteerd
Dit gebeurd zelden, maar het is mogelijk. Nog even afwachten en in het oog houden ;)

Mocht het zijn dat dit toch weer gebeurd, dan zal je geen andere keus hebben dan het kleintje weer met de hand op te voeden. Let wel dit is heel zwaar werk, ook voor 's nachts
En omdat ze nog zo klein is, is het een risico,

Vele groetjes

laura19

hoihoi nou ben net terug wezen kijken en het kleintje lag erweer buiten en 1 van hun eigen nest met wat dons dus dat word waarschijnlijk toch hand voeden.(had ik het nu maar niet gedaan maar ja helaas) ik weet dat het zwaar is maar heb het er voor over als het maar lukt.

dus bij deze alle tips welkom

omdat ik nus dus dat hele kleintje binnen heb met 1 die iets ouder is hoe gaat dat nu met warmte voeding enz?

alvast bedankt groetjes laura

laura19

nou ik heb nog keer geprobeert hun eigen jong terug tezetten maar word perdirect er uit gegooit .. shitshitshit :( dus die heb ik nu ook maar mee naar binnen genomen en zit nu bij het was handje in maar hoe moet ik dat nu veranderen dat ze iets meer ruimte hebben met bv warmte plaat eronder of boven? hoe doen jullie dat?

alvast bedankt groetjes laura

laura19

hier nog een foto van het andere jong wat nu ook binnen zit:

http://members.chello.nl/ja.vink/parkietje/DSCF1267.JPG

groetjes laura

Safrena

Hey Laura

Dan vrees ik inderdaad dat ze het jammer genoeg niet accepteerd.
zoals ik al voorheen zei, het gebeurd zelden, meestal word het kleintje goed geaccepteerd.

De link die Mars voorheen al meegegeven heeft, vind je onderdaan alle uitleg van de goede temperartuur van voeding alsook van de temperartuur dat het kleintje nodig heeft
Haar eigen kleintje zou ik toch proberen opnieuw in het nestblok te doen ;)
Want het is mogelijk dat dit er per ongeluk uitgevallen is met het andere kleintje eruit te gooien.
Hou het verder nog even in het oog

Vele groetjes

laura19

hoi hoi heb ik onder tusen nog een keer geprobeert nadat ik de foto gemaakt heb. het ging goed totdat de moeder er op gaat zitten.

dan hoor je een bult geschreeuw en dan lag die weer buiten op de grond vind zielig als die iedere keer valt dus denk niet dat die ook nog geaccepteerd word ondanks dat het haar eigen jong is/was.

ja die site heb ik bekeken maar weet alleen de hoeveelheid voeding nog niet echt?
en wat moet ik doen als ze onder tussen weer beginnen met piepen.

ik moet nu dus ook een ander hokje in elkaar knutsellen omdat die andere iets groterder is maar hoe groot kan ik dat het beste maken ? en dan wil ik de warmte plaat afstellen dat die die temp die ze nodig hebben. mag ik een hoge open bak hebben of moet die dicht zitten met ventilatie gaten?

groetjes laura

laura19

hoihoi ik heb even een filmpje gemaakt. ik heb ze dus nu zo even in een bak zitten. ik weet niet of dit tijdelijk zo kan tot ik iets anders ontworpen heb? ik heb hierboven nog andere vragen bij staan maar kon de berichten niet edit en.

http://members.chello.nl/ja.vink/parkietje/film.wmv

groetjes laura

Safrena

#18
Hey Laura

Ik vind het heel erg dat mams ook een van haar eigen kleintjes heeft afgestoten. :'(
Meestal gaat dit goed, als er een ander kleintje bijgezet word, jouw popje weigert dat, en dumpt meteen nog een van haar eigen kleintjes.
Ze is wel een keiharde tante jouw popje.

Persoonlijk zou ik ze allebei samen laten zitten. Het ene parkietje met al een beetje donsveertjes heeft meer kansen om te overleven, dit omdat hj/zij zich al een beetje zelf kan verwarmen, en zo kan het andere kleintje zonder veertjes zich lekker warmen aan zijn vriendje

zo kun je er ook voor zorgen dat de warmte een beetje aangepast is voor beide vogeltjes. . Je gebruikt een warmte mat, en in zo een bak zou het eigenlijk veel beter zijn om een warmte lamp te gebruiken. Of je houd ze indien mogelijk nog beter in een broedblok. De bak waar ze nu in zitten is naar mijn idee teveel open. tenzij je daar een oplossing kan voor vinden om deze meer gesloten te houden boven.

De voeding, tja hoeveel moeten ze hebben, normaal kun je dat zien en voelen aan het kropje als ze genoeg hebben, en mag je pas opnieuw gaan voeden als de krop weer leeg is
Maar misschien kan Sonja of iemand anders jou daar meer over gaan vertellen

Op onderstaande links kun je ook meer tips en hulp vinden over handopfok en hoeveel en hoevaak de voeding nodig is enz

http://www.neophema.nl/nl/dept_5.html

http://www.parrotbunch.com/handopfok.htm

Vele groetjes

Sonja

Hoi Laura,

Ik voerde de kleintjes altijd op vaste tijden, pas als de kropjes leeg waren.
Daar wennen ze op den duur aan, en zullen al gaan piepen als ze je bezig horen terwijl je de pap klaarmaakt. ;)

Je moet dus heel goed kijken naar de krop, en daarop afstemmen hoeveel pap je geeft, zoals Safrena al schreef is het heel belangrijk om pas weer een nieuwe voeding te geven als de krop leeg is, en niet eerder.

Bij zo'n heel kleintje zijn enkele mililiters al voldoende. Maar je kunt heel goed zien hoe de krop zich vult, en dan kun je stoppen met voeren. Let er wel op dat de krop wel gevuld moet zijn, maar niet te strak staat want dat is ook weer niet goed.

De pap moet ook warm zijn, ca. tussen de 39 en 40 graden. (niet warmer!) De dikte is afhankelijk van de leeftijd van het parkietje, in het begin heel dun, en dan steeds ietsje dikker.
Probeer de evt. gemorste pap er meteen af te halen, want anders koekt het aan en laat het zich moeilijk verwijderen.

Hou de kleintjes lekker warm, het beste is warmte die van bovenaf komt, zo doe ik het zelf altijd. Ik vind de bak waar ze nu in zitten ook wel wat erg open, misschien kun je iets maken wat kleiner is, en ook donker? Probeer de situatie zoals die in het broedblok is, zoveel mogelijk na te bootsen.
De temperatuur moet nu ongeveer 30/32 graden zijn, maar let hierbij wel goed op de luchtvochtigheid, anders kunnen de kleintjes uitdrogingsverschijnselen krijgen.
Het is heel erg dat je popje haar eigen jong nu ook verstoten heeft. Een voordeel is dat de 2 kleintjes elkaar nu warm kunnen houden.

Ik wens je heel veel succes, hopelijk komt het allemaal goed.
Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.