3 parkietjes?

Gestart door Vlindertje, juli 04, 2007, 17:19:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vlindertje

Hallo,

Ik heb 2 parkietjes, en die zijn niet tam omdat ik er toen geen tijd voor had..
maar eigenlijk wil ik nu wel weer een klein parkietje erbij en die dan wel gelijk vanaf het begin tam maken, want met deze 2 lukt het niet meer echt, ze blijven alleen maar bang..

Nu was mijn vraag; kan ik hier nog een klein parkietje bij doen?

Groetjes

DarkWolf

Als je voor deze 2 al geen tijd hebt, waarom zou je voor een nieuw (jong) parkietje dan wel tijd hebben?
Ik ben er 100% van overtuigd dat als je tijd in je parkieten steekt, ze toch nog tam worden! Niks gebeurt zomaar he.

Vlindertje

Ik had er geen tijd voor.. nu wel.
en mijn vraag was niet of ze nog tam werden, maar of het zou kunnen om er nog 1 bij te doen.

En deze 2 zijn heel erg bang, en ik ben er al een hele poos mee bezig en het lukt gewoon niet.

DarkWolf

Geduld is een schone deugd, en absoluut noodzakelijk bij het tam maken van een vogel (zeker bij 2 vogels).
Om nu een antwoord te geven op je vraag: Ja er zou nog een 3 bij kunnen, maar dan krijg je een oneven aantal wat waarschijnlijk voor ruzie zal zorgen. Dus als ik van jou was, zou ik er meteen 2 bij kopen (dan heb je weer een even aantal).

Sonja

Hoi Vlindertje,

Je zou ervoor kunnen kiezen om een derde parkietje aan te schaffen.

Persoonlijk zou ik het echter niet doen.
In de eerste plaats omdat er bij een oneven aantal parkietjes altijd 1 alleen zit, zonder vriendje....
In de tweede plaats omdat ik van mening ben dat ieder parkietje tam te maken is, met de juiste aanpak en een flinke dosis geduld.
Je hebt bij het ene parkietje meer geduld nodig dan bij het andere, en bij 2 parkietjes nog meer.
Nu weet ik natuurlijk niet wat jij verstaat onder "een hele poos", zijn dat dagen, weken, maanden?

Ik zou in jouw plaats geen derde parkietje aanschaffen, maar toch verder met je 2 huidige parkietjes aan de slag gaan. ;)

Groetjes, Sonja.

Safrena

#5
Hey Vlindertje

Zoals je hier ook met regelmaakt kan lezen op het forum

Het liefste heb je een even aantal parkietjes
Dit omdat er anders toch altijd wel eentje is die helemaal alleen en eenzaam zal zijn, terwijl de andere twee dan weer lekker zitten kroelen en kussen enz...

Het lijkt me dus beter dat je enkel deze twee lieverdjes houd, of meteen twee andere parkietjes aanschaft
Persoonlijk zou ik dus zeggen, hou je gewoon lekker bij deze twee lieverdjes, en oefen heel vaak met hen.

Vele groetjes

Oeps, allebei bijna gelijk Sonja :P

Vlindertje

Haha okee, dan laat ik het bij deze 2.
Bedankt in ieder geval..
nou ik ben wel al een paar maanden bezig ja, en het lukt me gewoon echt niet  :(
dus eigenlijk vind ik het nu ook niet zo leuk meer, omdat ze toch alleen maar bang zijn..

Groetjes

DarkWolf

Sorry, maar ik vind het wel beetje erg. Je laat uitschijnen dat je je 2 parkietjes helemaal niks meer vind, omdat ze niet tam worden.
Het blijven dieren met een eigen karakter.
Niet elke parkiet is makkelijk tam te maken, en al zeker niet 2 tegelijk.
Misschien moet je volgende link even doorlezen: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Ingrid

Hoi Vlindertje,

Ik heb sinds een paar maanden een ouder parkietje geadopteerd, Tweety van ruim 2 jaar. Hij is ontzettend bang voor handen en hij is ook nooit tam gemaakt. Wel eet hij trosgierst of een stukje appel uit de hand, met de nodige argwaan, want zodra ik ook maar iets teveel beweeg dan maakt hij dat hij wegkomt. De hoop op tam maken had ik al opgegeven (nu is ruim 2 maanden oefenen ook niet echt lang), daarbij heeft het tam zijn niet mijn prioriteit. Ik wil alleen maar dat mijn vogeltjes gelukkig zijn.
En wat gebeurde er vandaag? Tweety kwam met 1 pootje op mijn vinger zitten!! Hij vond het stukje trosgierst waarschijnlijk te lekker en daarvoor moest hij erg ver rekken of op mijn vinger gaan zitten, om het te kunnen bemachtigen.
Dagelijks ben ik met Tweety aan het trainen (geweest), elke dag laat ik hem uit mijn hand eten en vandaag werd dat geduld dus beloond. Ik denk dat je ook niet teveel moet willen, op de een of andere manier voelen ze dat aan denk ik. Laat je verwachtingen los en beloon elk stapje vooruit, hoe klein ook.

Groetjes, Ingrid

Mars

Dat zelfde heb ik een beetje met Quint. Quint is zo ontzettend bang dat hij bijna hyperventilerend op mijn vinger zat, weken lang. Wel bleef hij zitten. Ik had bedacht dat Quint gewoon nooit zo tam zou worden als Jim, dat ik dat niet moet willen, maar dat het al mooi zou zijn als hij een beetje rustig bij mij durfde te zitten of trosgierst uit mijn hand durfde te eten of opstapt als ik hem naar de kooi wil brengen (al dan niet met behulp van Jim).
En de afgelopen weken was hij ineens veel rustiger bij mij, ging hij knabbelen aan mijn haar, trui of lekker een beetje likken aan mijn arm. En toen ik hem vorige week voor mijn lippen hield, ging hij dat ook maar uitproberen en kreeg ik dus 'kusjes'.

Heb niet te hoge verwachtingen en blijf volhouden, eens krijgen ze wat vertrouwen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Vlindertje

Okee, dan ga ik er gewoon mee door
Maar zelfs voor trosgierst zijn ze bang
als ik het in of op de kooi leg dan eten ze het, maar zo gauw mijn hand er weer bij komt zijn ze weer bang..

Groetjes

Parkieten-Freak

Misschien helpt het als je de vogel niet aankijkt terwijl je hem trosgierst geeft. Kijk gewoon de andere kant op. Het kan zijn dat hij dan wat meer op zijn gemak is.


Dianntjee

Hallo Vlindertje.
Een ouder parkietje kan je nog tam maken hoor! ik spreek uit ervaring :-\ Mijn parkietjes was een jaar of 5 toen ik hem tam maakte, het duurde 2 keer zo lang, maar het lukte wel!
Gewoon blijven proberen! het lukt je vast wel ;D
Diann