Een paar vraagjes

Gestart door Dianntjee, juli 03, 2007, 18:10:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dianntjee

Hallo!
Uhmm..  Ik magg mischien! een nieuw parkietje erbij als Basje overlijd(Wat ik niet hoop ofzo natuurlijk, niemand kan mijn Basje vervangen!! >:() Maargoed..
Het is al een aantal jaartje geleden dat ik een parkietje heb aangeschaft, en het was vooral mijn opa en oma die hem tam maakte en Basje liet wennen aan zijn kooi en omgeving..
Daarna keek ik er weinig meer naar om, ik was toen een jaar of 9 en jaa dan wil je spelen, en niet een kooi schoonmaken en dergelijke:P
Daarna heeft Basje een lange tijd in een kooi gezeten in de keuken van mijn oma.. (oma&opa en ik en mijn ouders wonen in t zelfde huis)en is ie best wel schuw geworden.. Toen Basje een jaar of 4/5 was, ging ik hem wer tam maken.. een hele klus, want hij was al behoorlijk oud om tam te maken.. Maar toen ik hem eindelijk tam had naar een maand, wasik helemaal blij enn speelde elke dag met hem:) Totdat ik weer naar school moest;) ik heb nu doordeweeks iets minder tijd voor m.. ik hb eigenlijk nooit het gevoel gehad dat hij zich eenzaam voelde.. Maar ik wil er nu wel graag 2.. omdat ik dan sker weet dat ze zich niet eenzaam gaan voelen als ik op school ben..
ik had een aantal vraagjes ;)
1. moet ik ze meteen samen kopen, of moet ik eerst 1 tam maken en dan de 2e kopen?
2. moet ik dan een grotere kooi dan ik voor Basje had? Lijkt me wel toch?(A)
3. Popje en mannetje samen,, of krijg je dan een nestje?:O Alsik ze uit hetzelfde nest haal..
4. Veel vriendinnen van mij hebben ook grasparkietjes, en zei hebben speciaal voer.. xvital ofzoo?? Is dit het beste voor een grasparkiet, of kan ik ook gewoon een goedkopere versie kopen?
5. Ikheb nou schelpenzand als bodem, maar kan ik ook houtsnippers gebruiken?? Dat geeft minder Rommel in het huis als ik de kooi schoonmaak;) ik ben niet zo goed met de stofzuiger:P haha

Misschien staan deze vragen al elders op de site, maar helaas doet mijn internet nogal vreemd, als ik een topic open, krijg ik een wit beeldscherm, dit kn ik alleen lezen als ik de computer opnieuw opstart en dan weer gaan kijken.. enn daar heb ik niet altijd even veel zin in;)

Hebben jullie misschien nog andere tips voor mij dat mijn toekomstige parkietjes niet ongelukkig worden?

Diann :-X :-X

Safrena

#1
Hey Diann

Welkom op het forum

1. Als je uiteindelijk twee parkietjes wil, kun je inderdaad beter allebei tegelijk aankopen. Zo kennen ze elkaar, en kunnen ze samen lekker rustig wennen aan de nieuwe omgeving
2. Hoe groter de kooi hoe beter. Ik weet niet hoe groot de kooi nu is, maar als het een kleine kooi is zou ik zowiezo een groter kooi kopen
3. Een popje en een mannetje kunnen zeker samen, ook twee mannetjes of twee popjes (dan wel zonder mannetjes). Zolang je niet meer popjes hebt dan mannetjes is het goed. Tja een koppeltje zal normaal niet gaan broeden, zolang je geen broedgelegenheid (broedblok) heeft. Natuurlijk zijn er altijd wel uitzonderingen. Als je heel zeker bent en toch niet wil gaan kweken kun je eventueel kiezen voor twee mannetjes.
4. Xtra-vital is zeker een hele goede voeding. Als je de keuze nog moet maken, kun je inderdaad beter voor deze gaan in plaats van de goedkope zadenmengelingen. In xtra-vital zit alles wat je parkietje nodig heeft en hoef je ook geen eivoer meer apart bij te geven. Prestige premium is ook een goede voeding, maar daar moet je wel eivoer aanvulling doen.
5. Je mag zeker wel houtsnipper op de bodem van de kooi doen. Maar let wel dat je dan zeker extra apart in een bakje grit-maagkiezel bij geeft.

Verdere tips: als je parkietje handtam is, laat ze dan af en toe lekker even vliegen in huis. Geef ze naast hun zaadjes ook vers fruit of groente. Appelazijn is ook heel goed, dit kun je drie keer per week in hun drinkwater doen (5ml op een halve liter water)
Parkietjes zijn knagers, dus verse takken van een fruiboom gaan ze heel leuk vinden. Ook heel veel speelgoed, en met regelmaat afwisselend speelgoed (mag ouder zijn dat je opnieuw gebruikt) dat breng uitdaging voor hen en dat hebben ze nodig.


Verder kun je nog even lekker rondkijken op het forum, daar zul je nog zoveel antwoorden vinden op al je vragen

Vele groetjes

Editt:
Voor je er ook maar over denkt om nieuwe parkietjes aan te kopen
Kun je beste eerst zo snel mogelijk met Basje naar de vogelarts gaan en horen wat hij verteld
Misschien als je er nu heel snel naar toe gaat dat je Basje dan nog kan herstellen en dat je dan nog jaren van hem kan genieten

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,14352.0.html

Moppers

Citeer3. Popje en mannetje samen,, of krijg je dan een nestje?
Ter illustratie:
Ik heb nu al 1,5 jaar een popje en een mannetje bij elkaar zitten (zonder broedgelegenheid). Het popje heeft nog geen enkele keer een eitje gelegd.
Vroeger thuis hadden we twee keer een koppel (een koppel 5 jaar lang, een koppel 3 jaar). Bij beide koppels zijn er nooit eitjes gelegd.

Het is dus absoluut niet zo dat ze er gelijk voor gaan alleen maar omdat het een mannetje en een vrouwtje zijn, zoals konijnen bijvoorbeeld.