kruipersziekte of heftige rui?

Gestart door au, juli 01, 2007, 12:36:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

au

Hoi allemaal!

Ik maak me een beetje zorgen om Bungel. We hebben hem nu 2-3 maanden, dus veel ouder is hij ook niet. Hij komt uit een dierenspeciaal zaak.

Vanaf het begin is hij gek op vliegen en hij kon het ook al gelijk heel goed. Hij had gelijk een goede controle over zijn vleugels en verdere vliegkunsten.

Maar nu is hij veel veren aant verliezen. Eerst dacht ik ook gelijk aan de rui, Quib heeft namelijk ook vrij int begin 2 staartpennen verloren en deze kwamen gewoon terug. Maar bij Bungel gaat het verder. Hij is dus nu al zijn 2 staartpennen kwijt en ondertussen ook ong 3 pennen aan iedere kant van zijn vleugel (veelal symetrisch). Het vliegen wordt steeds klungeliger. Hij vliegt nog wel, maar het lijkt erop dat hij weinig balans heeft. De grootste veren aan zijn vleugels heeft hij gelukkig nog. De afgevallen veren zien er vrij normaal uit. in ieder geval geen bloed en geen gekke dingen aan de uiteindes.

Ondanks dat alles er wel normaal uitziet, ben ik me een btje bezorgd aant maken en ben ik bang voor de kruipersziekte :o Bungel vliegt zo graag en ik zou het echt erg vinden als hij dit niet meer zou kunnen.

Weet iemand van jullie wat Bungel kan hebben? Is het kruipersziekte, of gewoon zijn eerste heftige rui? (Hij verliest overigens niet zo heel veel donsveertjes) Ik hoop zo dat hij niks ernstigs heeft.

Als hij de kruipersziekte zou hebben, is dit dan ook besmettelijk voor Quib(bijna een jaar oud)?

Groetjes,
Au

Sonja

Hoi au,

Het lijkt me niet dat jouw parkietje de kruipersziekte heeft.
Bij de kruipersziekte verliezen ze vlak voor het uitvliegen de vleugel/staartpennen.
Jij schrijft dat Bungel eerst goed kon vliegen. Daarom denk ik dat er iets anders aan de hand is.

Het kan best zijn dat Bungel in de jeugdrui is, die begint ongeveer op de leeftijd die hij nu heeft. De rui kan soms heftig verlopen.

Geef Bungel in ieder geval veel vitaminen, groenvoer, fruit. Je kunt ook wat roosvicee in zijn drinkwater doen voor extra vitaminen.

Bij deze link kun je zien wat je allemaal aan hem mag geven:
http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Groetjes, Sonja.

au

Hoi Sonja!

Bedankt voor je reactie!

Vanochtend zag ik dat zijn staartje toch weer aant groeien is. Ik twijfelde er eerste een btje over, maar nu weet ik het zeker dat hij zijn staartje weer terug krijgt ;D

En ik zal flink op zijn vitamientjes letten :D

Groetjes,
Au