2 nieuwe parkietjes?

Gestart door fatima, juni 30, 2007, 15:31:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fatima

Hallo,

Ik heb mijn parkietje al ongeveer 3 jaar. Dagelijks probeer ik hem, samen met mijn broertje, tam te maken. Dat is na 2 jaar nog steeds niet gelukt. Nu is hij alleen, maar toen we hem gekocht hadden, was hij samen met een andere parkiet. Die is door een ongeluk overleden. :( Het parkietje was alleen en erg stil. Daarom besloten wij om een andere parkiet te kopen. Die is 3/4 maanden geleden ook doodgegaan door een ziekte. :'(

Ons parkietje is dus nog niet tam, hoewel wij steeds aan de gang met hem zijn. Dat vinden wij erg jammer. Ook de andere twee parkietjes die we hadden, waren niet tam. Daarom vroegen wij ons af, of het verstandig is om twee jonge parkietjes te kopen. Eerst leek ons dat geen goed idee, maar toen bedachten we om twee jonge parkietjes te kopen, die gevoerd moeten worden, door ons, en als we er niet zijn door mijn moeder. Het andere parkietje zouden we dan aan onze tante geven, die verzorgt hem in de vakantie ook. :-\

Het kan ook zijn dat we twee jonge parkietjes halen, en ons eerste parkietje hier ook laten. Dan hebben wij 3 parkietjes. Daar ben ik eigelijk wel bang voor, want mischien spelen twee parkietjes met elkaar, en laten ze de andere zitten.

Ik hoop dat ik tot zover genoeg geinformeerd/gevraagd heb, en ik hoop dat iemand me kan helpen. 

simpy

Wat jammer dat jullie parkietje nog steeds niet tam is. Zouden jullie hem/haar niet beter kunnen schenken aan iemand met een foliere vol grasparkieten..?? Want ik vrees dat hij bij je tante nog steeds alleen is, en dat is ook zielig.

Je hoeft niet persee een 'baby-parkietje' te kopen om ze tam te krijgen. Ook parkietjes die pas zijn uitgevlogen (die dus gewoon gevoerd zijn door hun ouders) kunnen ook gemakkelijk tam worden. Vooral voor hun 1e rui. Het is beter voor de parkiet zelf, en het scheelt je een hele hoop gedoe.

Als jullie besluiten 2 nieuwe vrienden te kopen, en die 'oudere' ook te houden, dan heb je best wel kans dat die oudere ook langzaam tam word, omdat zijn vriendjes ook tam zijn. Maar het kan ook juist het omgekeerde zijn. Dat die twee nieuwe niet tam worden, omdat die oudere het ook niet is. Ook heb je een onevenaantal. Er word altijd een parkietje buitengesloten..

Hopelijk heb je hier iets aan! Succes er mee!! ;)

Annika

even gauw een antwoord geven, wat Simpy eigenlijk ook al zegt :

NIET zelf met handopfok beginnen in de hoop dat parkietjes tammer worden, dat is absoluut niet nodig.

Gewoon een parkietje van 6 weken die net zelfstandig is maar daarvoor gewoon gevoerd is door de ouders kun je prima tam krijgen.
Soms zijn er zelfs kwekers die ze al handtam afleveren, doordat ze vanaf bijv 2 weken de jongen iedere dag 5 minuutjes (daarna uitbreiden) uit het nest hebben gehaald om aan de hand te laten wennen.
Zo doe ik het ook met nestjes die hier zijn, dan zijn ze prima tam.

Groetjes Annika

PS als je je andere parkietje wilt houden is het misschien een optie om er 3 jonge parkietjes bij te halen, dan hebben ze wat aan elkaar.
Anders zoals Simpy zegt kijken of je parkietje in een voliere kan, als je een parkietje dat niet tam is echt niet leuk vindt ...

Siempke

#3
Citaat van: Annika op juli 01, 2007, 15:51:30
Gewoon een parkietje van 6 weken die net zelfstandig is maar daarvoor gewoon gevoerd is door de ouders kun je prima tam krijgen.
Soms zijn er zelfs kwekers die ze al handtam afleveren, doordat ze vanaf bijv 2 weken de jongen iedere dag 5 minuutjes (daarna uitbreiden) uit het nest hebben gehaald om aan de hand te laten wennen.

Dat klopt helemaal Annika!
Want waar ik mijn parkietjes vandaan haal [ die ik dus maandag mag ophalen ;D ]
Worden ze inderdaad ook gewoon door de ouders gevoerd, en worden ze inderdaad vanaf dat ze 1 of 2 weken zijn uit het nest gehaald en ongeveer 5 min. mee geknuffelt. Ze verkopen ze dan ook tam .
Zelf ben ik ook tegen handopfok en je hoeft dit helemaal niet te doen om je parkietje tammer te maken, ookal word dat vaak gezegt door mensen, maar dat is "Flauwekul" , Tenzij om een bepaalde rede dat de ouders niet kunnen voeren ofzoo..
Wel jammer dat je je parkietje nog steeds niet tam hebt..

is het inderdaad niet beter om hem bij iemand in een Voliere te plaatsen? zoals hier geschreven staat:

Citaat van: simpy op juli 01, 2007, 15:05:41
Wat jammer dat jullie parkietje nog steeds niet tam is. Zouden jullie hem/haar niet beter kunnen schenken aan iemand met een Voliere vol grasparkieten..?? Want ik vrees dat hij bij je tante nog steeds alleen is, en dat is ook zielig.

Je kunt hem uitterraard ook houden, en met veel geduld wie weet, toch nog tam krijgt heel meschien..

Gr. Simone
[ die gene waar ik mijn parkieten tam haal ;; zie daarvoor : www.parkietendroom.nl ]

Gr. Simone
Hee, en geef de moed niet op, als je hem toch nog probeert tam te maken!
succes he ;)